”Men asså JAG tycker att det är heeeelt ok när killar skriker efter MIG.”

Och jag tycker att ditt ”heeeeelt ok”-tyckande är totalt irrelevant så länge det finns en enda person som inte tycker att det är ok.

Jag fortsätter min strävan efter att få folk att förstå varför det är fel att busvissla, säga ”kss, kss, kss”, vråla som en grobian eller skrika ”snygg röv!” efter främlingar på stan. Idag på Twitter.

Således har jag ägnat mig åt att gå i motvind mot folk som är för upptagna med sig själva för att ens försöka gå i någon annans skor och inse att alla inte känner likadant. Fortfarande hävdar jag, som sagt var, att så länge en person känner sig arg, ledsen, kränkt eller rädd över när en främling visar dem oönskad uppmärksamhet så är det strunt samma om tusen och åter tusen tycker att det är helt ok eller till och med lite kul. Kan man inte med säkerhet förutsätta att personen vars kropp man kommenterar ska bli glad är huvudregeln att munnen skall hållas stängd!

Sen det här med att det skulle vara en komplimang. Där en person kanske hör en komplimang är detta vad jag hör:
”HEJ du för mig värdelösa person som jag inte har någon respekt för alls. Jag tycker att du ser så svulten ut på manlig uppmärksamhet så att jag tänker mig att du i glädjen över att jag ens tilltalar dig kommer att följa med mig hem och knulla!”

Kort sagt: Det förstör min dag. Längre sagt: Jag skiter i om det ger dig ingen känsla alls eller till och med ett pirr i magen så länge det förstör min och flera andras dag.

Om man vill läsa mer om hur dåligt folk mår över att känna sig objektifierade av främlingar på stan kan man gå in på Twitter och läsa under #vardagssexism eller på @vardagssexismen konto. Det finns också mycket reaktioner från människor världen över på @everydaysexism och everydaysexism.com

Relaterat inlägg:
Nej, det är ALDRIG ok att kommentera främlingars stjärtar!

3 thoughts on “”Men asså JAG tycker att det är heeeelt ok när killar skriker efter MIG.”

  1. Jag fick höra mitt första ”kss, kss” härom dagen. Fett med obehagligt. Det äckligaste var väl inte att någon okänd kommenterade min kropp (för jag bryr mig inte så mycket om hans åsikt) eller att han ville ligga med mig (eller vad han nu ville?). Det var att det inte handlar om ett egentligt flörtförsök (för jag tror knappast han är så inbilsk att han tror det ska funka) utan att det bara är ett sätt att visa makt över kvinnor. ”Hej min kuk tycker du är het och det faktumet är så viktigt att jag måste uttrycka det, för det är det som berättigar din existens”. Typ.

  2. Ping: Jag är sambo och så – men… | Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

