”Det borde vara dödsstraff på våldtäkt!”

Häromdagen kunde jag inte låta bli att lägga en liten kommentar på den omskrivna och till Sverigedemokraterna kopplade siten Avpixlat. Sen lutade jag mig tillbaka och väntade på vredesmodet. Dock har jag inte läst kommentarerna jag fått, lika bra att låta bli.

Det var en artikel om en 16årig kille som hade våldtagit en vuxen tjej och försökt våldta två barn jag kommenterade under. Hemskt. Verkligen hemskt. En kompis till mig hade länka den på Facebook. Avpixlat tyckte att han borde utvisas från Danmark, där han bodde och där han utfört brotten, till Somalia vilket är landet han fötts i och härstammade ifrån.

Redan i den lilla information som visades vid länken på Facebook reagerade jag. Det är liksom ett barn vi pratar om. Faktiskt. I mångt och mycket ÄR en 16åring ett barn. Det är inte en vuxen vi talar om. Ja, han har begått hemska brott och är säkert farlig för samhället i det skick han är nu, men vad är vettigt med att utvisa honom? Förutom då att han inte längre vistas i Danmark och det säkert kan kännas bra för vissa som bor där.

Sen läste jag artikeln och då framgick det att han troligtvis var väldigt traumatiserad av händelser i hemlandet. Han hade blivit skickad dit som ung tonåring för att gå i Koranskola men råkat hamna i klorna på de som rekryterar barnsoldater och hade i och med det varit med om helt sjuka saker. Han hade även tvingats utföra våldsamma handlingar. Personer som känner honom har berättat att han efter det blev personlighetsförändrad, något som absolut inte är svårt att förstå. Sedan hade han lyckats ta sig till Danmark igen och där som sagt var begått våldtäkt.

Att skicka tillbaka en 16åring till en plats där han varit med om så hemska saker och där han riskerar att utsättas för ännu mer hemska saker känns verkligen inte medmänskligt! Det rimliga är, enligt mig att erbjuda honom vård och rehabilitering i Danmark! Jag är glad att majoriteten av rätten som dömde honom också tyckte så.

I kommentarerna under artikeln kom så också de nu i sådana sammanhang i det närmaste självklara utropen om att våldtäkt borde beläggas med dödsstraff. Jag orkade inte kommentera under dem, men hade jag pallat hade jag frågat dem om de verkligen menade det.

För det mesta brukar nämligen personer som snackar om dödsstraff gällande våldtäkt bara och endast mena att det skulle vara för de där våldtäkterna som okänsliga idioter kallar ”riktiga våldtäkter”, nämligen överfallsvåldtäkterna som begås av en främling. Särskilt när denne främling råkar vara mörkhyad. Det är knappast våldtäkterna där en person i en relation skiter i partnerns nej eller där någon utnyttjar att en person av någon anledning däckat i dennes närvaro de tänker på.

Själv är jag emot dödsstraff och förespråkar såklart inte det för våldtäkt alls, jag tycker bara att det blir extra korkat att skrika efter dödsstraff för våldtäkt när man bara pratar om den där ovanliga formen av våldtäkt som faktiskt bara drabbar några få. Särskilt inte i ett samhällsklimat där våldtäktsoffer utsätts för fortsatta övergrepp, beskrivs som lögnare, falska angivare och personer som ”bara ångrat sig dagen efter”. Jag blir, i den kontexten. knappast övertygad om att deras rop efter hårdare straff alls handlar om omtanke om offren.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

