Nej, det är ALDRIG ok att kommentera främlingars stjärtar!

Detta inlägg har jag funderat över i över en vecka. Framför allt har jag övervägt hur jag ska lägga upp det. Främst eftersom det är apropå ett blogginlägg jag läst. Mitt första upplägg hade kunnat tolkas som kritik mot bloggförfattaren och eftersom det varken var min mening eller mitt syfte behövde jag tänka om lite. Nu verkar jag ha tänkt klart.

Blogginlägget jag läste heter ”Bland hobbysexism och utseendefokus” och är ett gästblogginlägg i Marcus Åbergs blogg, skrivet av Therese Harrisson. Det handlar om hur fokus på tjejer ofta läggs på utseende före prestation. Det är väldigt välskrivet och tänkvärt, så gå in och läst det!

”2010. Jag springer ett motionslopp på personlig rekordtid och är trött men jätteglad. Möter en kille jag inte känner vid mål som frågar vilken tid jag sprang på. Jag svarar glatt att jag fixade det på under en timma, vilket jag inte varit i närheten av på träning innan. Han tittar på mig upp och ner ett tag. ”Bra tid. Och du, jävligt snygg rumpa du har”.”

När hon frågar honom varför han kommenterade hennes bakdel kommer den vanliga förklaringen: ”Jo men alltså, du har ju det. Jag trodde du skulle bli glad? Och jag sa ju att du sprang på en bra tid också”. Nej men duktigt av dig killen! Slängde in en liten brasklapp om att hon sprungit på en bra tid för att kunna kommentera hennes röv. Grattis!

Jag är av den åsikten att det aldrig är ok att kommentera vilt främmande människors kroppar oavsett om man vill påpeka att de i ens ögon är fula som stryk eller helt fantastiskt knullbara.

Om jag hårdrar reaktioner på kroppskommenterade finns det två sätt en person som kommentaren riktas mot kan reager: 1. Hen kan bli glad. 2. Hen kan bli ledsen. Killen i exemplet förutsatte att tjejen vars rumpa han kommenterade skulle bli glad. Men det blev hon ju inte. Hon hade också kunnat reagera ännu mer negativt än vad hon gjorde. Enligt min åsikt är det vettigt att väga dessa reaktioner emot varandra. Det vill säga; är det värt att riskera att min kroppskommentar gör att någon känner sig ledsen, kränkt eller kanske till och med rädd även om chansen är lika stor att hen blir glad? Enligt mig är svaret ett rungande NEJ!

Du kan heller inte veta vilken sinnesstämning den främmande personen vars kropp du kommenterar är i när du bildligt talat rycker byxorna av denne med ett ”snygg rumpa!”, eller liknande. Kanske är hen som i exemplet ovan glad över en fin prestation hen precis utfört och uppslukad av det positiva ögonblicket i hens liv. Det är knappast schysst då att dra personen från den positiva sinnesstämningen ner i tankar om dennes kropp och vad du tycker om den! Dessutom är det ju tråkigt att minnet av den prestationen för alltid kommer vara nedlusat med en ovälkommen ”snygg rumpa”-kommentar från den där skumma, taktlösa snubben vid mållinjen.

Kanske funderar personen i fråga över en lösning på ett problem gällande dennes arbete eller studier och förtjänar att stanna i de tankarna.

Det är helt enkelt väldigt taktlöst och oförskämt att ta för givet att folk ska gilla att man berättar för dem att deras utseende tilltalar en.

Detta inlägg har främst behandlat personer som tror att deras kommentarer är välkomna trots att de släppts om en person de inte känner. Men det finns ju fler typer. Dels de som skriker elaka saker menade att såra. Dels de som släpper kroppskommentarsbomber som snarare är verbala våldtäkter och förtäckta hot om våldtäkt, med vasshet i blick och röst och en önskan om att se rädsla i offrets ögon. Dessa människor, framförallt de senare, borde hålla käft och söka hjälp!

En bra huvudregel är att hålla truten stängd angående kommentarer om kroppen på andra människor, såvida man inte känner dem tillräckligt väl för att med säkerhet veta att kommentaren kommer att göra vederbörande glad.

2 thoughts on “Nej, det är ALDRIG ok att kommentera främlingars stjärtar!

  1. Ping: Bloggat: ”Men asså JAG tycker att det är heeeelt ok när killar skriker efter MIG.” #vardagssexism | Matildas blogg

  2. Ping: Jag är sambo och så – men… | Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

