Midsommardag 2013

20130622-121040.jpgFramställandet av gårdagens snarr.

I det Flodin-Frithiofssonska hushållet chillas det i detta nu i köket. Jag vid min iPad, Patrik spelandes gitarr vid sin laptop och Sotis på en stol, njutandes av sällskapet.

Vi är, troligtvis tack vare att vi inte dricker starksprit, fria från bakfylla och mår på det hela sammantaget bra. Igår var vi bara hemma och hade det mysigt, åt och drack gott på tumanhand + katt.

Jag kom nyss, med saknad, att tänka på min barndoms midsomrar och hur magiska de kändes. När vi i kvällssolens sken, strax innan läggdags, plockade 7 sorters blommor att lägga under kudden i hopp om att drömma om vår tillkommande make eller maka. En regel var att man inte fick prata, och det var så svårt så det fnissades friskt. Känslan av att slöjan mellan den här världen och det vi inte kan se var extra tunn var påtaglig. Luften kändes elektrisk.

Som vuxen och allt mer skeptisk har jag förlorat den känslan. Inte så att jag inte kan se att världen är vacker och kan uppfyllas av förundran, men jag tror inte längre på att det finns något mer bakom det vi kan uppfatta med våra sinnen eller hitta evidens för.

Men med tanke på hur skärrad jag blev midsommardagsmorgonen när jag var 8 år och vaknade för att inse att jag hade drömt om kompisens ingifta morbror Rune är det kanske lika bra.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

