Behind the wheel #11 Halkan!

20130617-181241.jpgJag vet inte om det är värmen som tagit musten ur mig, men just nu har jag mer än ett blogginlägg som än så länge bara finns till i mitt huvud. Men detta vill jag i alla fall få skrivet idag!

Idag har jag nämligen utfört, och fått godkänd, Riskutbildning 2, även kallad ”halkan” på Bulltoftabanan i Malmö. Ännu ett steg mot körkortet är därmed avklarat!

Egentligen var den väl inte svår att få avklarad, men förmaningarna i häftet (det jag visar upp på bilden) om vad man behövde kunna hantera för att bli godkänd hade lyckats få mig nervös ändå! Jag hade till och med svårt att sova i natt och drömde att jag gjorde alla fel man kunde göra. Å andra sidan körde jag också motorcykel i drömmen och körde som en obstinat blådåre som inte hade lust att lyssna på några förmaningar.

Men som sagt var gick det bra idag, dock inte helt utan problem.

En sak jag hade varit orolig för var nämligen det att köra en bil jag inte var van vid. Nu visade det sig att jag fick köra TRE bilar jag inte var van vid, men det var kanske bra att jag inte visste det från början. Speciellt var jag orolig över att köra en bil som startas genom att man vrider om nyckeln eftersom jag aldrig gjort det tidigare. I bilarna på körskolan stoppar man in ”nyckeln” (som är snarare som en liten puck) direkt när man sätter sig och startar sedan bilen genom att trycka på en knapp. Mycket modernt och tjusigt.

Bilarna på halkbanan hade så klart nyckelstart, precis det jag oroat mig över, och självklart ställde det till problem för att jag blev nervös. På nått sätt blev det nämligen ett moment till i mitt huvud så jag missade ett annat moment. Första gången jag skulle köra iväg glömde jag bort att lägga in ettans växel och stod på friläget och undrade varför inget hände när jag försökte hitta dragläget. Men när jag väl insett vad jag gjorde fel gick det dock som smort. När jag sedan bytte bil höll jag på att köra iväg med handbromsen i, men det var nog för att jag dragit åt den då den inte blivit åtdragen av den som haft bilen innan mig och jag i förvirringen tänkt att jag genom att dra åt den icke åtdragna handbromsen lättade på densamma. Aj aj aj säger jag bara om den som missat att dra åt handbromsen! Det får man inte glömma! Den ska vara i så fort man parkerar bilen och att alltid göra det är en god vana.

Innan vi började köra på våta banor var vi dock i en säkerhetshall och lärde oss lite om risker. Som jag hade förstått det i häftet skulle man få prova på saker om man ville, men den stilen körde inte vår lärare. Så jag har idag hängt både på sidorna och upp och ner i en bil. Dessutom har jag fått prova på hur det känns att krocka i mindre än 10 km/h. Det var väl egentligen inget jättenytt, men säkert bra att höra igen ändå.

Sedan var det dags för halkkörningen. Jag vet att många tycker att den är jätterolig, men jag vet inte om jag tyckte att det var en så häftig grej. Jag var mest fokuserad på att göra precis som läraren sade åt mig att göra i radion. Inte ens på halkbanan kan fröken duktig slappna av, tydligen. Fast det är klart det var intressant. Särskilt när jag fick göra samma övning i två hastigheter med två olika bilar varav den senare, som skulle köras i 55 km/h (jag hade kört 45 km/h innan). Övningen var att köra i en hal kurva och den andra bilen hade dåliga bakdäck så den svängde runt. Men jag kan tyvärr inte påstå att jag hade tid att njuta av att jag snurrade runt på en säker bana eftersom jag, som sagt var, var mer intresserad av att göra rätt.

Den största behållningen av halkan för mig var nog att få sitta ensam och köra för första gången, utan en lärare bredvid mig. Det gav mersmak kan jag säga! Jag längtar efter att susa fram på vägarna med en bra skiva i bilstereon.

Fortfarande har vi inte bokat in teoriprovet eller uppkörningen så jag vet inte när det blir, men det känns definitivt som att det närmar sig. Risken finns att det blir efter sommaren och då behöver jag kanske köpa några lektioner till. Men jag har inte bråttom heller. Jag har 5 lektioner kvar på lektionspaketet jag köpte och en av dem ligger efter semestern. Dock vet jag inte hur min lärare ser på saken så det får jag ta med honom. Jag hoppas dock att jag inte stressar upp mig för mycket över de momenten för då kommer det att gå mindre bra än vad det behöver göra.

6 thoughts on “Behind the wheel #11 Halkan!

  1. Har du lärt dig på körskolan att man måste lägga i handbromsen när man parkerar? Med vilken motivering i så fall? Jag gör det nämligen aldrig så länge jag inte står i en backe. (Har naturligtvis en växel i så inte bilen börjar rulla…)

  2. Åh men det är ju så himla bra att köra olika bilar. Jag tror inte jag lärde mig att köra bil på riktigt förren jag började köra runt i alla skrotbilar mellan körkortet när jag var 20 och 30 årskalaset. Alltså gamla bilar med egenheter! Men så fantastiskt det är nu att ha en hyfsat modern bil. :D

    • Det kan jag tänka mig var riktigt lärorikt! Jag är dock glad att jag kommer köra samma bil som jag övningskört med när jag kör upp med. Så jag i alla fall slipper stressa över det! :P

  3. Jag har heller aldrig fått lära mig att man ”ska” dra åt handbromsen? Förutom vid parkering i backe då, som Mary sa. Blir irriterad när andra som kört min bil lagt i den. ;) Fick mig dessutom en ganska jobbig läxa när jag drog åt handbromsen mitt i vintern och det blev typ 20 minusgrader på natten. Satt GANSKA fast sen kan man säga. ^^
    Vad härligt att det gick bra på halkan! Känslan att få köra utan lärare första gången var häftig. :D

    • Min lärare tjatar ”alltid friläge, handbroms innan du gör nått annat!” även om vi så bara stannar till vid vägkanten för att prata igenom saker. Vet att min mamma och styvpappa alltid lägger i handbromsen också så det är kanske olika.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

