Nej, menskopp är inte äckligt.

Eller: Så hade vi det där med åsiktsinflation igen.20130608-204334.jpg

Typ det äckligaste EVER. Värre än bajs, var och spyor.

Jag har använt menskopp ett bra tag nu och pratar mig gärna varm om hur bra jag tycker att den är och hur jag känner att den gjort min mens till så mycket mindre av en börda. Min förhoppning är att någon som är nyfiken på att testa detta fantastiska mensskydd ska känna sig ännu mer informerad av att läsa om mina erfarenheter. Dessutom känns det viktigt att prata om just eftersom menskopp fortfarande ses som äckligt av många. Att då prata och skriva om det hjälper till att bryta tabun.

Något jag dock INTE gör är att skriva om hur äckligt jag tycker det är med hygienartiklar jag inte har för avsikt att använda. Detta oavsett om jag har personlig erfarenhet av dem eller ej. Ärligt talat förstår jag inte alls poängen med det. Förutom om poängen är att provocera eller få personer som använder de av mig ratade hygienartiklarna att känna någon slags skam över att de nyttjar något jag klassificerar som ”äckligt”, vilket jag såklart inte har något intresse av att göra.

Därför blir jag alltid lika trött på tweets som det jag visar här ovan. Ännu mera trött blir jag när folk som ifrågasätter varför de skriver sånt om en sak de uppenbarligen varken har testat eller vill testa får svaret ”Jag uttrycker bara en åsikt!” och ”Jag har en åsikt som jag har RÄTT att uttrycka!”. Jag menar, snälla människa… Det är ett typexempel av vad jag kallar åsiktsinflation!

Och nej, menskopp är inte äckligt! Jag har som sagt var haft min i flera år. I ungefär ett år har jag använt den regelbundet (jag hade inte mens när jag använde p-ring), men jag använde den även några gånger när jag precis hade köpt den för 5 år sedan. Nu har jag blivit så rutinerad på insättning och uttagning så jag har klippt av ”skaftet” helt och det har gjort den totalt bekväm. Ibland måste jag till och med känna efter om den verkligen sitter där den ska!

Ja, den har blivit lite missfärgad av hemaglobinet i blodet, men jag skrubbar den med mild tvål och min menskopps egna rosa mediumhårda tandborste, vilket håller de värsta missfärgningarna på stången. Känner jag för att göra den extra ren skrubbar jag den med bordssalt tills alla beläggningar är borta (jag vet inte om det är rekommenderat, men det fungerar för mig). Den svaga missfärgningen går dock inte bort såvida man inte använder starkare medel och det vill jag inte göra. Dessutom kokar jag den i 5 minuter i bubblande vatten inför varje mens för att ta kål på eventuella bakterier.

Och nej, den luktar inte!

Förutom att jag tycker att menskoppen är det mest funktionella mensskydd jag använt och absolut bäst för mitt underliv gillar jag att jag inte längre bygger på sopberget med mina sanitetsprodukter samt inte heller bidrar till en industri som tjänar pengar på att framställa kvinnokroppen som äcklig.

Relaterade inlägg:
Men jag måste ju få ha en ÅSIKT!!!
♥ Menskopp!

4 thoughts on “Nej, menskopp är inte äckligt.

  1. Har haft min i…ja…kan det vara 6 år kanske? Den är missfärgad bortom all räddning är jag rädd. Har inte riktigt fått det att funka perfekt (läcker en del, svårt att få in den ordentligt). Men jag tycker ändå den är överlägset bäst av alla mensskydd, vilket kanske säger en del. Tänker att jag kanske borde köpa en annan modell, jag kan tänka mig att det finns bättre modeller nuförtiden.

    • Ja, det låter som att du kanske borde testa en annan. Kanske kan du maila menskoppen.se eller liknande sida för att få råd?

      Jag har problem med läckage den rikligaste natten, såvida jag inte tagit Cyklo-F, och har tömt koppen precis innan jag somnar. Därför har jag funderat på att köpa en större kopp för just det rikligaste dygnet.

      • Förut gjorde det inte så mycket, men satte in kopparspiral för ca 1 år sen och sedan dess blöder jag mycket mer. Och då blir plötsligt läckage ett mycket större problem. Jag tycker den är lite oflexibel, lite hård liksom? Fast det kanske de blir med tiden också. Får försöka kolla upp det där.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

