Behind the wheel #9

Jag sitter och pustar ut med en caffe latte på Coffee Point i Lund, mitt och Patriks favoritcafé, efter ännu en körlektion. Jag har knappt koll på vilken i ordningen det är, fast nu när jag gick in i kalendern ser jag att det är lektion nr 27, vilket innebär att jag har 9 lektioner kvar på detta paket. Det känns tveksamt om det kommer räcka ända fram. Men men, det får ju ta den tid det tar!

Lektionen inleddes med att jag bröt min pekfingernagel på vänster hand när jag skulle ställa in sätet. Det gör inte ont, än, men känns lite trist när jag äntligen fått långa snygga naglar tack vare 7 veckors användande av Nailtiques formula 2 plus. Här trycker jag in en lite hyllning av detta mirakelmedel, de som är intresserade av nagelvård kan läsa vidare, de andra kan hoppa över detta stycke: Jag har alltså medfött världens sämsta kvalitet på naglar de skivar sig i tjocka lager och är mjuka. Eftersom jag alltid velat ha lite långa naglar, antagligen för att jag inte kunnat ha det, har jag försökt med allt möjligt att få dem att växa. Oljor, stärkare, aldrig diska eller städa utan handskar, allt. Nu har jag alltså testat Nailtiques, och valde den starkaste formulan eftersom jag har så mycket problem. Först tyckte jag inte att jag märkte någon skillnad, men efter 2-3 veckor slutade de skiva sig och nu är de hur bra som helst. Jag har precis beställt den mindre starka formula 2 och hoppas att resultatet håller i sig med den. Men ja, nu har alltså en nagel fått en spricka rakt in på mitten så det är väl bara att fila ner dem. Men de växer ju ut igen… I alla fall så länge jag lackar på med Nailtiques.

Nu tillbaka till körlektionen: Jag har börjat köra stadskörning, det är trafikljus, körfältsbyten och trafik från alla håll och kanter att hålla reda på. Idag körde jag faktiskt förbi sjukhuset. Det gick lite knackigt. Jag har lite svårt att få iväg bilen, vilket fått bilar som egentligen ska väja för mig att ta chansen att köra ändå i korsningar. Framförallt tycker jag att det är svårt att få upp kopplingen långsamt så jag inte får motorstopp samtidigt som jag ska gasa iväg. Men det kommer väl med vana.

Jag avslutade lektionen med att få tvärnita för en gubbe som kom från vänster, körde fort på en av smågatorna här inne i stan och struntade i högerregeln. Det var bara ren tur att jag såg honom för det är ett högt vitt plank som skymmer sikten där (korsningen lilla tvärgatan-lilla södergatan). Ren tur också att bilen jag hade precis bakom mig också hann stanna så den inte körde på mig. Min lärare tyckte att gubben förtjänade en smäll, haha! Men men, det gick ju bra ändå. Ibland är det en fördel att vara försiktig som jag är.

Kvaddad nagel på finger som också råkade hamna under kökskniven igår kväll. Det lever ett hårt liv.20130530-105907.jpg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

