Triggervarning!!!: Herregudrun hjälpe alla som anmäler våldtäkt i Umeå tingsrätts upptagningsområde!

Stor triggervarning! När jag läste denna artikel höll jag nästan på att skrika rakt ut och börja gråta. Detta är magstarkt men extremt viktigt!

20130515-160605.jpgHmmmmm… Undrar om denna hade varit skön att få uppkörd i Mumindalen. Hmmm… Antagligen inte, men jag tror jag kör upp den i en annan persons vagina utan att höra mig för om att det verkligen är ok! Jag menar, jag kan väl inte förväntas fatta att det kanske inte är en så bra idé? Oh well… Polarn!
Sära benen hon håller ihop!

Umeå tingsrätt har friat tre killar som stod åtalade misstänkta för våldtäkt (länk till artikel i Folkbladet). Vad som är obestridligt är att de under en fest fört upp en tom vinflaska i underlivet på en tjej så att hon började att blöda. Tjejen hävdar att hon försökte knipa ihop benen men att killarna tvingade isär dem. Tingsrätten tycker att hon är trovärdig. MEN:

Tingsrätten menar att tjejens uppgifter om att hon till en början höll isär benen är trovärdiga men att det kan tyda på att hon var blyg eller tvekade. Tingsrätten slår även fast att det var omdömeslöst av killarna att föra in den tomma vinflaskan i tjejens underliv men att det de inte hade uppsåt att skada henne och att de slutade när de såg att tjejens underliv började blöda.

Jag får nästan black out när jag försöker bena ut orimligheten i deras resonerande, på allvar alltså. Detta ger mig prickar i synfältet! För vad är det egentligen Umeå tingsrätt säger? Att nej ibland faktiskt är ett ja? Om vi nu skulle leka med Umeå tingsrätts fantasier om att hennes ihophållande av benen var tecken på blyghet och tveksamhet, sen när är då ”Nej, jag är för blyg och tveksam” samma sak som ”JAJJEMEN! KÖR PÅ BARA, WOHOOOO!!”? Varför väljer Umeå tingsrätt att resonera som våldtäktsmän?

Jag känner mig arg, ledsen, bestört, rättslös och livrädd. Det känns som att det är i sort sett omöjligt att få upprättelse för en våldtäkt i detta land om domstolar resonerar på det här sättet. Vad de gör är att godkänna istället för att fördöma sexuellt våld. Att hålla fast en person och köra upp en glasflaska i underlivet på denne är inte ”våldtäkt” utan ”omdömeslöst”. Vad sänder detta för signaler?

Högsta domstolen har i flera rättsfall under 2009 skapat en ny praxis i våldtäktsmål. Det innebär att det inte räcker att målsägandens berättelse är mer trovärdig än den åtalades. Det krävs också stödbevisning för fällande dom.

Om inte ett underliv som blöder efter att ha blivit våldtaget med en vinflaska är stödbevisning nog, vad i helvete är det då!?

Inget kommer heller att ändras förrän vi har en lagstiftning som skapande av praxis som denna omöjlig, för vi ska ju vara fullt medvetna om att domen inte är lagstridig på något sätt.

Det är tur att många i vårt samhälle tycker att #samtyckeärsexigt och inte drivs av lust att fixa sig lite gråzonssex, sånt som inte sker med partnerns samtycke med hen heller inte kan dömas för. Annars hade man väl fått låsa in sig någonstans. Alternativt beväpna sig så att man kan visa ”nej” tydligt och fint så tingsrätten blir nöjd och kan döma våldtäktsoffret för misshandel/olaga vapeninnehav/dråp/mord istället.

När har vi som samhälle fått nog? När tänker vi säga ifrån? Vi kan inte ha det så här!

Uppdatering: Nu skriver Folkbladet att grabbarnas försvarare, advokat Fredrik Björk, använt ”ett utdrag från ett familjebetonat diskussionsforum på Internet” (Familjeliv.se!?!) för att berätta att kvinnor minsann använder alla möjliga spännande föremål för att onanera med. Alltså. Han använde ett internetforum, högst troligt Familjeliv.se, för att försvara att en tjej får en flaska uppkörd i underlivet av grabbar han företräder. Saker som rena rama trollen kan ha skrivit där för att göra sig roliga har alltså använts som måttstock i en svensk domstol. Jag finner knappt ord!

Och jo, jag vet att hon först hade haft förspel och oralsex med samtycke med två av killarna, men för mig gör det ingen större skillnad. Bara för att man är med på en sak betyder det inte att man är med på en annan! Tycker man det kan vi lika gärna återgå till 1965 och göra det helt ok för äkta makar att våldta varandra ”Hen sa ”Ja” vid altaret, det får gälla äktenskapet ut!”.

Varför är det så svårt för vissa att verkligen försäkra sig om samtycke? Är det verkligen för mycket begärt? Jag menar, bara för att min sambo gått med på att ha sex med mig kan ju inte jag förutsätta att han också skulle vilja ha en zuccini uppförd i anus. Oavsett om det står om sådant på Familjeliv.se eller ej. Jag tycker att vår gräns för vad man ska förväntas fatta om andras vilja är oerhört låg när det gäller sex, precis som jag skrev här om dagen och Joakim Jakobsson konstaterar i sin krönika i Sourze.

Tjejer förutsätts jobba hårt för att undvika att bli våldtagna. Är det inte dags för killar att börja jobba minst lika hårt på att inte begå handlingar som kan uppfattas som våldtäkt?

Lästips:

Fulskratt om samma ämne.

Genusfolket om samma ämne, med några fler utdrag ur domen än vad som stod i artikeln jag läst.

3 thoughts on “Triggervarning!!!: Herregudrun hjälpe alla som anmäler våldtäkt i Umeå tingsrätts upptagningsområde!

  1. Har suttit och läst din bogg i snart fyra timmar. I. love. you. !!!!!!
    Du skriver så underbart bra, åh, jag blir så excited! Älskar när jag hittar en sån här blogg, lovely
    Ska läsa vidare nu

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

