Ett nej är ett nej är ett nej

Dagens inlägg inleds med ett lästips: Söndagskrönikan i Sourze idag är skriven av Joakim Jakobsson (som också har en blogg som heter Genustestet) och heter Vad krävs för att ett nej ska bli ett nej?

Det är intressant att resonera kring hur ett ”nej” kan vara så klockrent i ena stunden, för att i nästa vara något helt främmande. Å ena sidan är en lätt skakning på huvudet ibland allt som behövs, å andra sidan är det i vissa lägen knappt så att en välriktad knuff i bröstet gör att en person förstår att du menar nej. Hur skapas dessa sociala koder och varför är det sådan stor skillnad mellan vad som är glasklart på ett café, men som verkar vara helt främmande i krogmiljö?

Jag tycker också att detta är intressant, just eftersom vårt rättsväsende har en väldigt hög standard för vad som krävs för att någon ska uppfatta att deras sexuella avancemang mot en annan person inte är önskade. Varför är det så? Jag tror att det kan ha att göra med i vårt samhälle väl etablerade fördomar om manlig sexualitet, som att män inte skulle vara kapabla att hejda sig när de väl blivit upphetsade och att det är något som kvinnor borde räkna med och ta ansvar för.

Varje gång jag hör eller hör talas om någon som anser att flickor/tjejer/kvinnor har ansvar och skuld i sexuella övergrepp de utsatts för om de inte varit tillräckligt påklädda blir jag lika upprörd. Dels lägger det stor del av skulden, om inte till och med största delen av skulden på offret för ett brott istället för gärningsmannen. Dels för att det upprätthåller väldigt konstiga föreställningar om män och manlig sexualitet, som att de blir för primitiva för att förstå ett ”nej” när blodet svallar och kuken står.

Jag har hört påståenden om att sexbehovet skulle vara lika viktigt att få tillfredsställt som behovet av att andas och äta, detta oftast för att lyfta fram sex som något naturligt och få bort stämpeln av synd och skuld. Tanken är väl god, men jag tror att de flesta kan hålla med mig om att sex faktiskt INTE är ett behov som är lika essentiellt att tillfredsställa som till exempel hunger. Jag har i alla fall inte hört talas om folk som dött för att de inte fått knulla tillräckligt mycket, till skillnad från alla miljoner människor som dör av svält varje år. Ändå förväntar vi oss att personer som går in i mataffärer med kurrande magar (nu pratar jag vanlig hunger, inte svält) klarar av att avhålla sig från att börja äta maten direkt från hyllorna med ursäkten ”Den såg så god ut där den låg så jag kunde inte låta bli!”.

Varför skulle det då vara någon skillnad angående det mindre essentiella behovet sex? Eller tror vi verkligen att män som är lite sugna på att ligga går runt som sexsvultna galningar redo att kasta sig över varje kvinna som visar lite hud? Är inte det i så fall manshat? Jag menar, varför klagas det över ett citat av en ROKS-medarbetare, ”Män är djur”, när vi går runt med dessa föreställningar varje dag, bara det att vi inte säger de orden rakt ut?

De flesta män jag haft sex med har kunnat hejda sig även när de varit rejält uppkåtade av hångel och smek. Han som inte ansåg sig kunna hejda sig när han var kåt är ingen män i allmänhet vill buntas ihop och jämföras med, jag lovar.

3 thoughts on “Ett nej är ett nej är ett nej

  1. Jag tycker det är helt galet för jag har liksom insett att någonstans på vägen har jag blivit matad med informationen att det är såhär det SKA vara. Att det är självklart att min sambo automatiskt måste tycka att jag är jobbig för att jag säger nej.
    Dock har han ju själv fått mig att inse att det inte alls är så och att han utan problem tar ett nej även om han är jättekåt.
    Men innan vi pratade om det kände jag verkligen att det var min skyldighet att åtminstone be ordentligt om ursäkt innan jag sa nej.

    • Ja, någonstans har vi ju blivit matade med det! Jag har nog aldrig känt ett behov av att be om ursäkt när jag inte vill ligga, men å andra sidan försökte jag länge leva upp till pojkvänstipsen ”Se till att alltid vilja ligga och att vilja prova på saker han vill göra i sängen så han stannar hos dig.” från tjejtidningar jag läste från jag var ca 12-13 år gammal. Det handlar ju om den lilla fokus som läggs på tjejers lust och njutning och den stora som läggs på att hålla killen nöjd.

  2. Ping: Triggervarning!!!: Herregudrun hjälpe alla som anmäler våldtäkt i Umeå tingsrätts upptagningsområde! | Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

