Idag vaknade jag upp med en bestämd känsla av att Jimmie Åkesson kan dra åt helvete!

Eftersom jag är rädd om mitt blodtryck tittade jag inte på gårdagens Agenda, men jag såg tillräckligt av vad som sades där genom kommentarer om programmet i mitt Twitterflöde. Bland annat snappade jag upp att Jimmie Åkesson pratat om mer konservativa abortlagar och försvarat detta med att det skulle vara en ”harmonisering mot Europa”. Detta är också nått jag idag läst i olika debattartiklar, bland annat denna Debatten mot Arnholm klädde av enfrågepolitikern av Patrik Kronqvist, Expressen:

Om Åkessons förhoppning var att locka fler kvinnliga väljare med sitt utspel lär han bli besviken. Besvikna lär också partiets EU-kritiska väljare bli – för varför menar Åkesson, som annars knappast brukar vifta med EU-flaggan, att irländare och malteser ska få inflytande just över vår abortlagstiftning?

Om jag inte hade varit irriterad hade jag brustit ut i ett gapflabb! Sverigedemokraterna är ju nämligen inte intresserade av någon ”harmonisering med Europa”! De vill inte ens vara EU-medlemmar (Obs! Länk till SD:s hemsida!)! Men jag antar att passar att knipa de russin som behagar dem ur kakan.

EU har dessutom inget abortdirektiv som går att harmonisera och även om EU hade haft det så handlar harmonisering bara om en lägstanivå. Sedan är det upp till varje medlemsland om man vill ha lagar och regler som är ännu bättre för medborgarna. Ett exempel på det är vår föräldraledighetslag som är harmoniserad med EU och samtidigt mycket mer fördelaktig för föräldrar och barn än EU-bestämmelserna på området.

Som jag redan konstaterat i ett tidigare blogginlägg, Nej, foster har ingen arvsrätt, tack och lov, räknas inte embryon, foster eller ofödda barn som medborgare i Sverige. Därför hade en inskränkning i aborträtten knappast kunnat ses som fördelaktig för någon av våra medborgare.

Och ja, jag vet att han inte sa ”Harmonisering med EU” utan ”Harmonisering med Europa”, men eftersom sådant snack till och mer är mer långsökt och korkat än att genom harmonisering med en union vi är medlemmar i göra lagar sämre går en sådan sak knappt ens att diskutera. Våra lagstiftare ägnar sig inte åt harmonisering med länder i Europa för sakens skull och om vi skapar lagar inspirerade av ett annat Europeiskt land kallar vi dem inte ”harmoniserade” med det landets lagar. Så antingen vill SD ha en mer restriktiv rätt till abort än vad vi nu har i Sverige eller så vill de inte det. Men eftersom de uppenbarligen vill det får de också stå för det utan att gömma sig bakom Europa.

Harmonisering av lag beskrivs av Nationalencyklopedin som en: term inom EU-rätten som vanligen innebär att de nationella reglerna i medlemsländerna närmar sig varandra, antingen i så stor utsträckning att de nationella reglerna upphävs (unifiering) eller att vissa nationella regler bibehålls men underkastas gemensamt beslutade krav (approximering). Ni såg det va? Det där speciella ordet? Det stavades ”EU-rätten”.

prolife

One thought on “Idag vaknade jag upp med en bestämd känsla av att Jimmie Åkesson kan dra åt helvete!

  1. Ping: Så var det det här med abort igen… | Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

