”Det är inget skämt – vi förväntas bara garva åt att de unga tjejerna skriker”

Den 12:e september 1998, exakt två månader innan min 17årsdag, var jag i Scandinavium för att se mina idoler med stort I. Vi fick inga biljetter till spelningen i Globen, men mamma var snäll nog att köra mig och min ena syster från Katrineholm till Göteborg.

Det var en riktigt pirrigt sprittande upplevelse. Det kändes så fantastiskt! Jag var så lycklig! Äntligen skulle jag få se bandet vars skivor spelats flitigt i vårt hem så länge jag kunde minnas. Det var nämligen Depeche Mode som genomförde sin The Singles Tour! Bara att tänka tillbaka och minnas får det nästan att tåras i mina ögon. Det var en så härlig dag! Det var en så fantastisk spelning! Jag har sett dem fyra eller fem gånger sedan dess men inget går upp till denna drömkonsert.

Så läser jag idag Hanna Fahls krönika i Dagens Nyheter och tvingas sätta mig in i en händelse jag känt var för obehaglig för att jag skulle vilja riktigt se den.

När ”Vakna med NRJ” ringer upp Sofia låter hon förvånad. Det är programledarna Jakob Öqvist, Martin Björk och Izabella Fröberg hon får prata med. ”Visst är det väl så att du är lite förtjust i Justin Bieber? Är du en belieber?”, frågar de. Sofia skrattar och säger ja, hon är ett stort fan. ”Gulle”, säger Izabella Fröberg. ”Jag visste inte ens att det fanns såna här Justin Bieber-fans”, säger Martin Björk. Programledarna berättar att hon har vunnit en tävling. Hon ska få gå på konserten och träffa Justin Bieber, äta mat tillsammans med honom, ta bilder. Hon kommer att vara helt ensam med Bieber under mötet, bara de två, exklusivt. Sofia blir fruktansvärt glad. Man hör det på hennes röst. ”Ni skämtar!” ropar hon, kan knappt få fram något mer, hon skrattar bara.

Samtalet pågår i drygt två minuter. ”Det roligaste av allt, Sofia, det är att vi har med oss, på linjen, Justin Bieber himself”, säger Jakob Öqvist till slut. Men det finns ingen Justin Bieber på tråden. Det hela är nämligen, bokstavligen, ett skämt. ”Du. Är. SÅ. LURAD!” skriker Martin Björk glatt och drar i gång ljudeffekterna, fanfarer och explosioner. Sofia börjar gråta. I direktsänd radio, i en situation som hon inte har bett om att få vara med i.

Jag blir arg, ledsen och bestört. Fy fan för den brorsan som tyckt att just detta vore en kul grej att driva med syrran om och fy fan för Jakob Öqvist, Isabella Fröberg, Martin Björk och hela jävla NRJ som satte denna båt full av skit i vattnet! Sen ser jag på Twitter hur de förklarar sig. Alla har tydligen inte samma humor, precis som att det är kul att helt poänglöst förnedra någon som på intet sett bett om det och som, helt förståeligt, börjar att gråta i radio. En privatperson. En ung människa.

Men förlåt mig för att jag inte lider av en empatistörning!

Av vissa tweets får jag nästan känslan av att de inbillar sig att det är bra för henne, att de gjort en god gärning och inte alls något som förtjänar ett stort jävla FUCK YOU!

twitt

Jag tänker tillbaka på mig själv när jag var 16 år och 10 månader, mitt emellan barn och vuxen, och mina idoler besökte Sverige för första gången när jag var gammal nog att få se dem. Jag tänker om NRJ hade ringt och drivit med mig angående min ”idoldyrkan” och lurat mig att jag skulle få träffa bandet. Jag tänker på hur jävla ledsen och bortgjord jag hade känt mig. De enda som hade tyckt att det var riktigt jävla roligt hade nog varit mina mobbare, gud vad kul de hade tyckt att det var! Det syskon som hade tyckt att det var en bra idé att göra så mot mig hade väckts med en hård skrevspark varje morgon tills någon av oss sett till att inte längre bo under samma tak. Jag hade antagligen också fått ont i magen varje gång jag såg tillbaka på händelsen, även nu 15 år senare. För det är så jävla elakt! Och det är inte ett dugg roligt!

Jag kan tillägga att jag inte visste hur gammal tjejen var, men att jag ändå står fast vid att det inte är fel eller förminskande att kalla en omyndig tonåring ett barn. Om inte annat för att de omfattas av FN:s barnkonvention, något de ska vara glada över. Dessutom borde Jakob Öqvist hålla käften.

6 thoughts on “”Det är inget skämt – vi förväntas bara garva åt att de unga tjejerna skriker”

  1. Fick tårar i ögonen när jag läste det du skrivit. Fan vad jag hatar den där inställningen som vissa har, ”man får skämta om allt”. Det är inte kul att förnedra andra och göra sig roliga på andras bekostnad. Ännu värre tycker jag att det här är eftersom det är vuxna som ger sig på en unge.

  2. Hej! Bra inlägg jag skulle inte ha något emot en mail adress till NRJ så jag/vi kan maila och kritisera och jag personligen kommer aldrig nånsin lyssna eller se något som har med dessa programledare att göra. De är ju totala idioter som försvarar att de ringer och förnedrar en ung tjej på radio!! Helt respektlöst och solklar mobbing!

    Ha freaking HA!

  3. Ping: NRJ-grejen och att driva med tjejers idoldyrkan | DeepeditionDeepedition

  4. Jag blev också jävligt illa berörd när jag såg det klippet. Hur hon bryter ihop och en av programledarna ba ”ja nu blev du ledsen, det var ju inte bra”.
    Om någon hade gjort så med mig när jag var som mest inne i min Spice Girls-period hade jag också brytit ihop. Jag hade blivit förstörd om någon lurat mig på det viset.

    • Ja det var ju hemskt! Jag vet inte vad jag hade gjort. Jag är nämligen i det närmaste sjukligt besatt av att inte göra bort mig och en sån här sak hade fått mig att känna mig så grundligt bortgjord så jag hade velat dö varje gång jag tänkte tillbaka på det.

      Men nu har de gått ut med att det var en bluff och att Sofia the belieber inte finns samtidigt som de beklagar sig över folks reaktioner. Vad hade de förväntat sig? Vi lever i en värld där många fått känna sig lite eller mycket som som Sofia någon gång i livet och som sympatiserar med henne. Vissa blir arga, andra blir jävligt arga.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

