Ska barn lyda?

Lady Dahmer tar idag upp ett ämne jag  har tänkt mycket på, och nu är vi inne och lallar med de där kidsen jag inte har än/kanske aldrig kommer vilja få igen, nämligen om barn ska lyda:

Jag har märkt ett stort auktoritetsbehov hos människor som sällan ifrågasätts. Man liksom gör som ens egna föräldrar gjorde, upprepar samma gamla mantran och reflekterar aldrig över VARFÖR man gör som man gör. Barn ska lyda. Punkt. Man metodar och dresserar och håller liv i de gamla mönstrena. Man faller in i en roll. Föräldrarollen.

Min åsikt, som jag skriver i kommentaren i Lady Dahmers blogg, är att jag inte tycker att det är lämpligt att barn ska lära sig att lyda vuxna eller att lyda för sakens skull. Det finns tillfällen när människor i alla åldrar behöver göra som de blir tillsagda för sin egens eller andras skull, men att lära barn att lyda utan att ifrågasätta tror jag är direkt farligt. Alla vuxna har inte en snäll agenda  som barn ska lyda, dessutom har inte ens snälla vuxna som menar väl alltid rätt.

När jag var barn var jag uppfostrad att vara snäll, foglig och blint lyda vuxna ”…annars!!!”. Jag blir helt svettig när jag tänker på de tillfällen jag som barn hamnade i konstiga situationer med vuxna med konstiga agendor och då lydde dem fast hela mitt inre skrek åt mig att protestera, skrika, sparka och slå. Jag snackar inte bara sexuellt färgade grejer nu utan bara saker som helt enkelt kändes fel och var fel. Det var rent ut sagt skitjobbigt med den inre konflikten mellan att vilja göra som jag var tillsagd och att följa min intuition.

Jag tror att det är viktigt att barn lär sig att lita på sitt eget omdöme, att de lär sig att ifrågasätta. Detta naturligtvis anpassat till barnets ålder och utveckling. Enligt mig är det mest lämpligt när man betänker att det som är meningen med uppfostran är att barnen ska lära för livet och bli självständiga, medvetna och reflekterande individer.

För det mesta har ju vuxna en bra anledning till varför det är bra att lyda och då kan man faktiskt berätta den. Visst är det jobbigt att förklara hela tiden för ett barn som är i ”Varför då?”-åldern när man bara vill fräsa ifrån med ett ”För att jag säger så!”, men man får tänka på att det faktiskt inte är pedagogiskt alls att uttrycka sig så mot barn och om man vill att de ska lära sig nått är det alltså inte så smart. Har man redan förklarat samma sak för barnet flera gånger kan man ju välja att säga ”Det har jag redan förklarat!” om tålamodet tryter, vilket det ju gör flera gånger om dagen när man har att göra med barn. Nej, barnen lyder kanske inte alltid ändå, men sen är de inte heller små maskiner man kan knappa in ett kommando i och förvänta sig en viss reaktion som svar på det.

2 thoughts on “Ska barn lyda?

  1. Skitbra! Och en annan sak: Tror att en barn i ”Varför då?”-åldern behöver få frågan ”vad tror du?” ibland också. Givetvis inte som en retorisk fråga eller som enda svar om barnet verkligen inte vet, men för att uppmuntra barnet att tänka lite själv om man märker att hen alltid frågar ”Varför då” även när hen borde veta eller borde kunna lista ut det själv.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

