Behind the wheel #2

Efter lite mer än en veckas uppehåll över påsk och min körskollärares semester i samband med den körde jag idag min 12:e körlektion. Eftersom det var fint väder gick jag till och från lektionen. Det blir en uppfriskande promenad på sammanlagt 4,6 km och det känns bra både för att gå bort lite nervositet innan lektionen och för att skaka av lite spänning i benen efteråt. Jag har sex lektioner kvar på detta paket jag köpt men kommer att köpa ett paket med 18 lektioner till då jag är säker på att jag kommer behöva minst det. Dessutom behöver jag redan nu börja tänka på att boka in fler lektioner eftersom jag bara bokat maj månad ut.

Min körning går framåt! Nu är jag betrodd med att både köra ut ur parkeringshuset i början av körningen och sedan in och parkera igen i slutet av körningen. Jag har dock börjat känna mig lite frustrerad över att jag inte har någon möjlighet att öva privat då jag känner att jag hade behövt det. Samtidigt märker jag att jag är säkrare på att köra efter ett litet uppehåll, antagligen för att det jag lärt mig fått mogna i hjärnan. Det känns bra att känna att jag faktiskt lär mig nått och att det kanske kommer att gå vägen så att jag får det där körkortet någon gång i framtiden.

Idag gick det till exempel riktigt bra. Min lärare sa ”Det här går ju riktigt bra!” oftare än han skällde på mig för att jag hade dålig koll och gjorde fel, hehe. Min ångest inför varje lektion börjar också släppa i takt med att jag blir säkrare på att köra och det påverkar ju också min körning i positiv riktning det med. Jag har en tendens att stressa upp mig och då låser det sig så ju mindre stressad jag är desto bättre!

Ett problem jag har är dock min eviga rädsla för att göra bort mig. Jag får till exempel för mig att jag gjort bort mig inför min körlärare när jag gjort lite fel och kan gå och gräma mig efter lektionen, även flera dagar efteråt, och tycka att jag varit pinsam fast jag bara borde släppa det. Riktigt dumt är det för det skapar bara stress och ångest helt i onödan. Det är verkligen något jag borde jobba med, inte bara när det gäller min bilkörning utan när det gäller alla delar av mitt liv. Jag kan på allvar gräma mig över saker jag gjorde när jag var barn och tycka att jag var pinsam! Hur vettigt är det? Inte vettigt alls skulle jag vilja påstå.

På torsdag är det dags för körlektion igen. Då ska jag öva backning (moment 5 för insatta). Jag kör två, ibland tre, lektioner i veckan och nästan alltid klockan 9-10. Det känns som lagom takt och en bra tidpunkt för mig.

Bilaset jag kör är förövrigt en Mini Countryman Cooper D. Den är lite spejsad inuti om jag jämför med äldre bilar jag åkt med, men skön att köra och funkar bra för en mindre lång person som jag (ca 157 cm lång). I alla fall när det gäller att se framåt. ;-)

Behind the wheel #1

2 thoughts on “Behind the wheel #2

  1. När jag körde upp (min ANDRA gång jag körde upp…) sa min kontrollant att jag skulle svänga till höger jag började blinka vänster istället. ”Jag menade andra hållet” sa han och pekade… Pinsamt, men jag fick körkortet ändå. ;)

    • Det är definitivt en tabbe jag skulle kunna göra, för jag är jättedålig på höger och vänster. Jag får måla ena handens naglar röda och andra gröna när jag ska köra upp! Sen gäller det bara att komma ihåg vad som var vad… ;)

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

