Det plötsliga slutet på min tid som mobbad.

Jag var mobbad hela grundskolan igenom, vilket jag har skrivit om tidigare (de som är intresserade kan söka på mobbning eller mobbing här till höger, jag har använt båda stavningar). I gymnasiet tog det tvärt slut trots att större delen av mina mobbare gick på samma skola då jag bodde i lilla Katrineholm. Den värsta mobbaren lyckades dessutom hamna i samma klass som jag. Hur tog mobbningen slut då; kan man fråga sig?

Det var en gymnastiklektion tidigt på första terminen i ettan. Min mobbare hade tydligen bestämt sig för att det var nu han skulle återställa ordningen och introducera mig som mobbningsoffer för klassen, så att de inte skulle få för sig att jag var en person som det var ok att tycka om och låta vara del i gemenskapen.

Så han började håna mig och försökte få de andra killarna i klassen att haka på. Men ack så han bedrog sig! De sa bara ”Håll käften U****!” och fortsatte spela innebandy med mig, och så var min tid som mobbad förbi.

Per, David och Pierre, jag kan aldrig tacka er nog! Ni vet säkert inte om vilken skillnad ni gjorde, dessa avgörande sekunder har ni nog sedan länge glömt och ni läser säkerligen inte ens min blogg men jag vill ändå tacka er av hela mitt hjärta.

Det krävs så lite för att göra så stor skillnad för en person som blir mobbad. Det krävs bara att stå upp mot mobbningen och säga ifrån. Har mobbarna inga som godkänner deras beteende vill de inte fortsätta. Tänk att det ändå existerar mobbning ändå.

5 thoughts on “Det plötsliga slutet på min tid som mobbad.

  1. Jag är å 157 cm. Men nu var det inte det jag skulle säga. Det jag tänkte göra var att hålla med dig med dessa ord:

    det enda ondskan behöver för att segra är att de goda ingenting gör.

    Och de bevisade väl dessa tre människor om några.

    • Ja, det gjorde de verkligen!

      Fram tills dess kände jag hopplöshet och som att det inte fanns någon lösning på detta problem. Jag kunde inte själv ta mig ur hålet mina mobbare hade grävt åt mig.

  2. Mobbning kan handla om att skaffa sig makt och status. Jag har haft en bokidé under många år – en roman om mobbning som avslöjar mobbarens maktspel och även fokuserar på en lösning. Som research har jag läst ett tiotal böcker om mobbning. Idus förlag trycker nu boken som kommer ut den 14 april 2014. Jag vill väcka frågor om mobbning samt ge mod och inspiration att berätta för en vuxen på skolan, så de vet och kan agera (oftast vågar elever inte berätta). Läsaren får även en del fakta om mobbning genom att läraren i boken startar ett projekt om mobbning (elever läser knappast faktaböcker om mobbning och nu får de en del fakta genom en skönlitterär bok). Bibliotekstjänst har recenserat boken (Helene Ehriander) och avslutar: ”Kalle är mobbad – aktionsgruppen ingriper fokuserar på hur skolan kan arbeta för att komma tillrätta med mobbning och stärker elever som vill ta egna initiativ. Som ett diskussionsunderlag kan boken fungera väl i skolsammanhang.”

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

