Idag uppmärksammar vi Internationella Kvinnodagen

För ett par dagar sedan klev jag av bussen samtidigt som kille och en annan tjej. Tjejen vek av åt vänster, jag och killen åt höger. Jag hamnade ett halvt steg bakom honom. Nästan direkt vände han sig om med ett ”Ursäkta”. När han såg att det var jag som gick bakom hajade han till och fortsatte med ”Ehhh, vet du vad klockan är?”. Jag sa att jag inte visste, men innan jag hunnit svara ordentligt hade han sprungit iväg över en fastighet som det ligger ett kommunalt äldreboende på.

Jag fick en obehaglig känsla. Kanske för att jag undermedvetet är inställd på att främmande män som tar kontakt med mig kommer att försätta mig i en obehaglig situation. Antingen med obehagliga kommentarer om min kropp och mitt utseende eller med obehagliga uppmaningar om att fika/knulla med dem. Min obehagliga känsla sa mig att han hade hoppats på att det var den andra tjejen som klev av bussen samtidigt som gick bakom honom och att han nu skulle försöka genskjuta henne. Jag hade rätt. Jag gick vidare så att jag kunde hålla koll på situationen tills hon skakat honom av sig. Jag ville kunna bryta in ifall jag upplevde att det behövdes.

Den 8:e mars uppmärksammas Internationella Kvinnodagen världen över. Många har missuppfattat och firar denna dag som att den vore något att fira. Som att den vore en extra mors dag som även vi utan barn kan fira. Som om en kvast rosor och en ask choklad är vad man slänger åt en närstående kvinna för att gratulera henne åt ynnesten att födas med detta kön och få firas en gång om året, hurra!

Men det är inte riktigt syftet. Internationella Kvinnodagen är inget att fira idag. Det finns mycket att uppmärksamma i kvinnors historia och många segrar att minnas och vara glada över. Men vi är inte framme vid jämställdhet än.

Den dag jag kan se en man jag misstänker är främmande för en kvinna genskjuta henne utan att tro att det kommer vara en obehaglig upplevelse för henne kommer jag ha ännu en seger för kvinnor att vara glad över. Jag hoppas att den dagen kommer snart.

Om ni har Twitter tycker jag att ni ska kolla upp #sextrak och #followed för mer berättelser om hur det är att leva i en värld där man hela varje dag riskerar att utsättas för obehagliga upplevelser av andra.

8:e mars 2012: Grattis alla tjejor på tjejdagen!!!

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

