Behind the wheel #1

Jag har börjat ta körlektioner för B-körkort sedan en månad tillbaka. Idag var 6:e lektionen och jag fick avsluta den genom att parkera bilen i parkeringshuset körskolan använder. Vilken pärs! Jag var helt darrig, svettig på ryggen och torr i munnen efteråt.

Eftersom jag inte har någon att köra med privat kör jag bara med skolan, så det kommer nog att bli rätt många körlektioner innan jag kan köra upp, men det får ta den tid det tar. Nu börjar det i alla fall kännas genomförbart, som att jag lär mig någonting. Jag blir duktigare på att köra. Jag är fortfarande helt slut efter lektionerna men det blir bättre och bättre.

Anledningen till att jag väntat tills nu när jag är 30+ med att börja köra för att ta körkort är att jag helt enkelt tvivlat på att jag kunde lära mig. Särskilt har jag varit stressad över växlingen, men det går faktiskt bra. Långt över förväntan. Dessutom har jag tyckt att det varit svårt att välja en trafikskola. Jag har hört så mycket om folk som varit missnöjda och känt sig lurade, så jag frågade runt lite för att få rekommendationer. Körskolan jag  till slut valde är Trafikpedagogerna och jag är mycket nöjd med dem. Jag lyckades också få en lärare som den funkar med direkt och det känns också jättebra.

Körkort har aldrig känts särskilt viktigt för mig att ha. Jag är uppvuxen mina första år med min pappa som var emot privatbil. Han tyckte, helt riktigt, att det är jättedåligt för miljön och att man därför skulle undvika att ha en sådan. Så vitt jag vet hade han aldrig ens körkort. Vi använde bara apostlahästarna, cykel eller kollektivtrafik, även när vi skulle till sommarstugan i Stockholms skärgård (buss, tåg, tunnelbana, buss, taxibåt, Eskilstuna-Ängsholmen med mat och packning). Min mamma tog körkort och skaffade bil först när de hade separerat och hon var nästan 50 år. Jag är helt enkelt van vid att ta mig fram utan bil och tycker att det fungerar bra.

Dock går det inte att bortse ifrån att det är bra att ha ett körkort och kunna köra bil, även om vi antagligen inte kommer skaffa en egen sådan inom en överskådlig framtid.

I eftermiddag ska jag på min första teorilektion och på torsdag ska jag köra igen. Pust!

4 thoughts on “Behind the wheel #1

  1. Är i samma läge, förutom att jag har möjlighet att köra privat. Måste säga att det är sjukt spännande att lära sig något helt nytt på det sättet, det liknar ju inget man gjort innan!

  2. Ping: Behind the wheel #2 | Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

