Den inbyggda skulden

20130304-090249.jpgIgår kom jag att tänka på oskuldsbegreppet, förlorad oskuld och vikten av att att problematisera det. På olika håll världen över finns det idag människor som problematiserar begreppet i sina språk och jag vill gärna se mig som en av dem. Gemensamt för många (alla jag kollat upp) språk är just att man talar om att förlora någonting och att det är negativt eftersom det skapar falska föreställningar om sex för första gången samt upprätthåller tankar om vikten av oskuld.

Jag är (som ni ser ovan) för att byta ut ”förlora oskulden” mot ”sexdebut” eller ”samlagsdebut”. Sexdebut är enligt mig att föredra eftersom ordet samlag signalerar kuken i fittan eller i alla fall kuken som penetrerar och alla har ju inte sex så. Jag tycker att det avdramatiserar sex för första gången, att inte prata om att man förlorar något man aldrig kan få tillbaka. Enligt mig är det viktigt för hur många är det inte som tänker tillbaka på sin sexdebut med negativa känslor? Genom att inte göra det till värsta grejen tror jag att mycket ångest kan brytas. Sex första gången är ju (förhoppningsvis) bara en gång av många, så om det inte blir perfekt tycker jag inte att man ska behöva hänga upp sig på det bara för den första gångens skull.

Själv fick jag sån ångest så jag grät och var tvungen att ringa min ena syster som fick lugna mig efter min sexdebut när jag var 17 år och det är kanske anledningen till att tankar om förlorad oskuld engagerar mig. En stor anledning till att det blev en så stor grej för mig  är att jag är uppvuxen i ett frikyrkligt hem och inom pingströrelsen och att det där är viktigt att låta sexdebuten vänta till bröllopsnatten. Allt annat syndigt. Dessutom finns det inga ”förlåt mig Jesus” som kan göra en oskuld igen. Alltså som uppbyggt för rena ångestfesten även när sexdebuten är ett genomtänkt beslut som mitt var. Jag hade dessutom redan då slutat gå i kyrkan på en regelbunden basis.

I svenska språket har vi ju förutom tanken om att förlorandet av något SKULD inbyggt i begreppet oskuld och att det inte skulle påverka hur vi ser på sexdebuten på något sätt känns långsökt. Precis som att motsatsen till oantastlig är antastlig och overklig är motsatsen till verklig borde ju då motsatsen till oskuld vara just skuld. Men vad är det man då skyldig till?

Enligt mig vore det verkligen att göra världen, eller snarare mänskligheten, en tjänst att sluta prata om förlorad oskuld och istället prata om sexdebut. Samhället behöver både avdramatisera OCH allvarliggöra sex med mer fokus på samtycke och mindre fokus på skuld och skam.

Laci Green har gjort ett jättebra inlägg om sexdebuten på sin Youtubekanal Sex+:

2 thoughts on “Den inbyggda skulden

  1. Åh, jag håller med dig så. Sedan så måste vi sluta slutshamea om någon har gjort det ”för” tidigt och sluta se ner på om någon skjuter upp debuten. Herregud, vad är det med sex som gör att det är en sådan stor grej? Det borde inte vara något samhället skuldbelägger en för och det borde framförallt, som du säger, inte vara något som man själv känner skuld eller skam inför.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

