”Men jag måste ju få ha en ÅSIKT!!!”

Det finns en felaktig föreställning som säger att Voltaire skulle ha sagt ”Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem.”. Detta är ett citat som börjar bli väldigt utslitet nu i åsiktsinflationens dagar. Oavsett om Voltaire eller någon annan uttryckt detta är jag dock säker på att de åsikter hen var beredd att gå i döden för inte handlade om den banala skit som folk uttrycker idag och vill påstå är skyddsvärd.

På Voltaires tid hade tänkarna, vars åsikter en får anta att citatet handlar om, lite mer seriösa synpunkter. Exempelvis kritik av samtida statsskick. Det existerade då en reell risk att bokstavligt talat förlora huvudet för en åsikt. Den risken finns inte i Sverige idag.

Nu finns det istället de som med sprutande mundiarré hävdar sin rätt att uttrycka åsikter om allt från att kvinnliga journalister borde våldtas till att bloggaren Kissie (länk för det fall någon mot förmodan inte vet vem jag menar) är ful. ”Jag måste få säga vad jag tänker!”; som en ifrågasatt kommentator på Kissies Instagram uttryckte det.

Men nej, du måste faktiskt inte säga vad du tänker. Du måste inte säga vad du tycker. Har ingen bett om din åsikt har du ett val att hålla den för dig själv! Om den enda verkan som uttryckandet av åsikten ger är att göra någon ledsen är det knappast viktigt att vädra den. Att berätta för en annan person att man finner dennes utseende oattraktivt kommer knappast att förvandla världen till en bättre plats.

Alla åsikter som uttrycks idag är såklart inte banala. Detta är ju t. ex. i mångt och mycket en åsiktsblogg, jag har många åsikter och är också intresserad av vad andra tycker och tänker. Jag hävdar bara att det finns åsikter som inte fyller någon funktion att uttrycka, förutom för att göra den eller dem man har åsikter om illa. Att påstå att dessa borde åtnjuta något slags moralisk åsiktsfrihet (jag pratar nu inte om reell åsiktsfrihet eftersom sådan bara rör förhållanden mellan staten och det allmänna) som gör att alla borde få uttrycka dem oemotsagda OCH få respekt för dem som om de vore essentiella ur en demokratisk synvinkel är ju bara löjligt.

En annan aspekt av ”man måste få ha en åsikt!” är att allt som sägs och skrivs påstås vara åsikter och därmed särskild skyddsvärda. Men allt är inte en åsikt. En åsikt är en persons sett att se på något, som t.ex: Jag tycker att vi borde införa republik i Sverige.

Här följer ett exempel på något som påstås vara en åsikt men inte är det:

Nu i dagarna har vi pratat mycket på Twitter om en bloggare på ”Men’s world”, en tidning jag aldrig hört talas om innan, som påstod sig ha en hårresande teori om att kvinnor som blivit våldtagna är roligare för män att knulla eftersom, ja läs själva (artikel i Metro). Jag orkar inte ens skriva det, för det är så hemskt och kränkande mot oss som någon gång i livet blivit utsatta för sexuella övergrepp.

Så igår skrev chefredaktören för Men’s world ett blogginlägg om detta och om att ”det är ju tråkigt om nån blir upprörd” och bla bla bla men ”Man får inte skriva vad som helst och Men´s World ska vara ett forum för alla människor. Men åsikter, såväl tuffa, provocerande eller ödmjuka, har alla rätt att ha och uttrycka här på sajten.”.

Det är bara det att ett påstående om att ha en teori, som man också anser sig kunna understödja med anekdotiska bevis ”Den är baserad på både många personliga erfarenheter (Av vad då? Knull med våldtagna? [min anmärkning]) och oräkneliga berättelser jag hört från vänner som blivit utnyttjade” inte är en åsikt. Det är att säga sig nära på veta om att någonting faktiskt är på ett visst sätt, ett påstående man anser sig ha underbyggt med fakta vilket gör det ännu mera troligt att det faktiskt kan vara som man säger. Det uttrycker inget man anser sig tycka. Det uttrycker något man anser sig tro eller till och med veta; ”Jag har förstått att det är så”. Ett sådant påstående är mycket mera farligt än vad en åsikt någonsin kan vara eftersom den, i detta fall, påstår att det skulle finnas en starkt positiv sida till sexuella övergrepp. Tänk om en sjuk person med våldtäktsfantasier som tycker sig ha en sexuellt hämmad flickvän eller kvinnlig bekant anammar detta som ett godkännande av att göra sina fantasier till verklighet?

Slutligen, med tanke på Men’s world-historien: En annan sak jag stör mig på är att chefredaktören verkar vilja göra den till nått ”Ja men hon tjejen som blev intervjuad av bloggaren tog inte denna fråga så hårt så, slutet gott, allting gott!”. Men det som fråga förklädda påståendet om våldtagna kvinnors extra trevliga knullbarhet till nytta för alla som ligger med henne handlar faktiskt inte bara om just henne. Även om hon berättat öppet att hon blivit våldtagen! Det handlar om ALLA kvinnor som blivit utsatta för våldtäkt och annat sexuellt våld.

2 thoughts on “”Men jag måste ju få ha en ÅSIKT!!!”

  1. Ping: Nej, menskopp är inte äckligt. | Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

