Friend zone?

20130124-202517.jpgDe senaste dagarna har jag sett att det pratats om ”friendzoning” i de sociala medierna. Inte förrän idag tittade jag närmre på snacket som går. Tydligen påstås det vara någon tjejgrej. Att vi skulle peta in killar vi känner i kompisfack och sen inte vilja ligga med dem och att det är hemskt av oss.

Som jag har förstått det sen innan handlar det om relationer där den ena har ett obesvarat romantiskt intresse av den andra. Jag förstår verkligen inte hur man kan hålla det emot någon att hen inte besvarar sådana känslor.

Spontant känner jag bara att ingen är skyldig någon annan samlag så var är problemet? Vissa påstår att problemet ligger i att dessa hemska, manipulativa kvinnor LÅTSAS vilja ligga fast de bara vill vara kompisar. Jag känner bara att man får själv ta ansvar för hur man låter andra behandla en. Själv har jag blivit ”knullzonad” mer än en gång, alltså att någon engagerat mig under föresvävningen att hen vill ha ett förhållande när hen egentligen bara vill ligga lite. Det är klart att det inte var kul om jag förväntat mig mer, men jag ser mer att det är den specifika personen som var oärlig med sina intentioner som är svinig, inte att hen är en representant för hela sitt kön.

Det är kanske inte en lika vanlig företeelse att killar låtsas vilja ha sex när de bara vill vara kompisar, men det betyder inte att de skulle vara mer raka och ärliga i sina relationer med andra människor än vad tjejer är.

Jag har inte haft jättemånga platoniska relationer med män under mitt liv. I skolan var jag mobbad av killarna, i kyrkan övertolkades vänskaplig vänlighet som romantiskt intresse. Egentligen har jag nog bara varit kompis med en kille i mitt liv. Vi kan kalla honom A.

När jag och A först träffades trodde jag att han var romantiskt intresserad av mig eftersom han betedde sig som att han var det, men efter att vi träffats ett par gånger bestämde jag mig för att han nog bara ville vara kompis ändå. Det var jag helt ok med. Vi var sen kompisar i ett par år. Han gav mig väldigt dubbla budskap, kunde sitta och snacka om nån flickvän eller ett ex medan han smekte mig på benet, men jag tänkte bara att han var sådan. Lite touchy feely så där. När vi lärt känna varandra mer tappade jag all form av romantiskt intresse som jag möjligtvis hyste till en början för honom. Jag fick för mig att jag undermedvetet petat in honom i ”the friend zone” och att det var därför jag inte kände ett pirr någonstans när han tog i mig. Sanningen var snarare den att jag hade insett att han behandlade tjejer han involverade sig sexuellt med som skit och att det var DÄRFÖR jag inte hade nått intresse av att bli en av dem. Vi utbytte inte ens så mycket som lite saliv mellan varandra under tiden vi var vänner. Vår vänskap slutade med att jag vaknade en morgon när han sovit över av att han tafsade mig på brösten och underlivet. Jag blev så rädd så jag låg bara stel med ihoppressade och stirrade in i väggen tills han kom på att han nog borde sluta.

Skulle han komma i efterhand och påstå att jag ”friendzonade” honom hade jag blivit förbannad! Jag är inte skyldig män i min närhet samlag. Min kropp är inte en välgörenhetsorganisation som tillhandahåller sex. Ingen har rätt att bli sur eller besviken av att jag inte haft lust att knulla vederbörande.

En annan sak med ”friend zone”-snacket är när det pratas om alla dessa snälla killar som inte vågar prata med tjejer och därför aldrig får komma till. För det första så är återigen ingen skyldig någon ett samlag. För det andra gillar jag inte när man använder snäll som synonym till blyg. Att en kille inte vågar prata med tjejer gör honom inte automatiskt till en urgullig drömkille som skulle vara bästa pojkvännen bara han fick en chans, lika lite som att en blyg tjej automatiskt är en drömflickvän. Jag känner många snälla killar som hade lätt för att prata med tjejer och hade stadiga flickvänner redan i högstadiet. Att vara snäll, trevlig och gullig är knappast ett relationshinder.

Jag vet av förstahandserfarenhet att det suger att ha svårt att skapa en romantisk kontakt med personer av det könet jag känner sexuell dragning till. Men jag skyller inte det på manssläktet. Det var omständigheter som gjorde att det var så. Likadant som att det var omständigheter som gjorde att jag träffade Patrik.

Andra relaterade inlägg:
Kvinnor som gillar män som hatar dem?
Om ”snälla killar” igen.

girls-always-friendzoneBilden heter till och med girls-always-friendzone.jpg. Ehhmmm… No we don’t!

6 thoughts on “Friend zone?

  1. Alltså… jag ligger inte med folk jag inte är sexuellt intresserad av. Jag ligger endast och allenast med folk jag ÄR sexuellt intresserad av, för annars är det väl inget skoj för någon av oss? Pliktsex? Tycka-synd-om-sex? Nej tack.
    Nu råkar det vara så att övervägande delen av mina vänner alltid varit killar/män, det är först på senare år jag fått nära vänner av samma kön som jag själv har – biokön ska tilläggas, alla mina vänner är inte cis-gender. Mina vänner är ALLA (oavsett kön eller sexuell läggning) kloka, omtänksamma, verbala, vänliga, intelligenta och vackra. Jag har en osedvanlig talang för att välja världens bästa vänner, nämligen!

    Petar jag då in dessa vänner i ”the friendzone”, vad det nu är? Öh, nej. Jag blir sällan sexuellt attraherad av nära vänner, det skulle vara litet som att ha sexuella känslor för ett syskon för min del. Så visst – jag ligger inte ofta med vänner. Men inte för att de är vänner, utan för att jag inte tänder på dem. Och jag ligger inte med folk jag inte tänder på, som sagt. Å andra sidan brukar de inte tända på mig heller, så det jämnar liksom ut sig ;) OM vi tänder på varandra då? Tja, det har hänt. I vissa fall har vi haft sex då, för att vi båda velat det! I andra fall har vi inte haft sex, för att bara en av oss velat det. Ingen av mina vänner har dock någonsin hävdat att jag, eller andra, placerat dem i någon som helst zon – är man inte tänd så är man inte.

    Men det hela har en dimension till. Som hetero tänder jag inte på andra kvinnor, men jag har varit med om att mina bi- och homosexuella vänner tänt på mig (vilket jag alltid uppfattat som en jäkla stor komplimang!). Är jag en elak människa som inte hoppar i säng med dessa tjejer? Placerar jag dem då i ”the friendzone”? De är mina vänner, men jag ligger inte med dem – det borde ju vara samma sak, eller hur? Eller om bi- eller homosexuella killar tänder på en hetero-killkompis – placerar killen då den andre i ”the friendzone”? Eller den där ytterst vackra kompisen jag faktiskt tänder på, men som inte tänder på mig – är det för att han placerat trevliga, intelligenta, snygga, sexiga osv mig i ”the friendzone” ?

    Man hör liksom inte det resonemanget. Begreppet gäller endast och allenast relationen man-kvinna, och endast i en riktning. Mannen vill självklart alltid ligga med sina kvinnliga ”vänner”, eftersom han är oförmögen att ha annat än sexuella relationer med det motsatta könet. Och den elaka kvinnan, som låtsas att hon vill ha en snäll och omtänksam man, placerar förstås killen i ”the friendzone” och faller för knölen.

    Jag tror inte på det. Jag tror envist att detta är ytterligare en av de myter som handlar om den alltid sexuellt aktive mannen, och den sexuellt ointresserade, men ack så manipulativa, kvinnan. Och för de män som har svårt att på allvar vara vän med en kvinna, för att de egentligen bara söker sexuella relationer, för dem är det förstås en väldigt bekväm myt. Att det är mannens beteende, attityd och personlighet som är avgörande faller dem aldrig in.

    (Sedan finns det förstås gott om manipulativa kvinnor också. De är inte roligare, de…)

    • Ja, visst finns det gott om manipulativa kvinnor, säkert lika många som manipulativa män.

      Jag håller med om att det är myten om vår vitt skilda sexualitet som spelar in, vilket gör mig extra sur för då menar de alltså att de blir arga för att en sexuellt ointresserad kvinna inte ger dem samlag mot sin vilja,

      Dessutom tycker jag att infallsvinkeln är skum, att tjejer skulle locka med samlag men bara erbjuda vänskap. Jag hade en diskussion med en man på Twitter om just detta med att man själv väljer om man vill bli illa behandlad. Han menade då på att det är svårt att gå iväg om man är kär. Jag undrar då vem i helsike det är som är KÄR men som vars främsta klagomål är att hen inte får komma till sexuellt!? Är man kär borde man väl snarare bli sur om kompisen ger dubbla budskap om att man är eller inte är på väg in i en kärleksrelation, och en sådan handlar ju om mycket mer än bara sex. Man har ju inte ens en skyldighet att ställa upp på samlag i en sådan om man inte vill.

  2. Äääääsch…. jag ser det som martyrskap och fånerier i stil med att flickor bara vill ha skitstövlar och inte de där gnälliga äcklen som ser sig som så snälla att tjejer måste knulla dem som tack för att de finns. Man måste ju brösta sig med något om en tjej inte är intresserad, och då kanske det passar att högljutt fnysa över att man är alldeles för snäll för att bli bortslösad på att ligga.

    Om jag som kvinna lägger an på en kille och han bara vill vara kompis (”Vilken fånig tanke, killar vill ju ALLTID LIGGA MED ALLA! Enda anledningen för killar att ha kvinnliga vänner är för att få KNULLA!”), då hade jag tagit det som att jag inte var hans typ. Tydligen klarar vissa människor inte av att tänka att de inte är allas typ, och därför blir de arga på de dumma brudarna som nekar hålet fast de säkert brinner av iver att älska.

  3. Helt rätt, visst är det inte en medveten taktik från tjejer. Utan det är snarare personen som fastnat i vänzonen som är den som agerat på ett sätt så att hen hamnat där. Tjejer kan faktiskt också hamna där.

    • Ja, det har hänt mig mer än en gång. Fast då skyllde jag mer på mig än på att killen skulle ha varit taskig. Kan inte direkt hålla emot honom att han inte visste vad han ville och därför bara ville vara vän även om jag ville mer och tyckte att han hade skickat ut vibbar. Han var inte skyldig mig nått.

  4. Ping: Åh nej!!! Fuckzoned igen!!! | Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

