Nej, #hälsohets är inte hälsosamt. Nyckelordet är inte hälsa utan HETS!

hetsEftersom de är tweets läses de nerifrån och upp.

För några dagar sedan drog Lady Dahmer igång #hälsohets på Twitter. Eftersom jag är uppvuxen med hälsohets som en vardaglig företeelse och anser mig ha skadats av detta var jag inte sen att haka på. Tyvärr verkar dock debatten nu ha spårat ur i att vissa vill tro att det som förespråkas är att man ska undvika att äta nyttigt och röra på sig. Jag vet inte om det beror på att man inte kan eller att man inte vill förstå. Jag vet inte om det beror på att lusten att hacka på överviktiga som inte vill bli hånade för sin vikt överväger lusten att uppvisa något slags förstånd och läsförståelse.

För självklart handlar det inte om att hacka på en hälsosam livsstil! Sen när blev HETS hälsosamt? Om jag tar dessa post-juletider ”nu ska vi banta bort det vi åt under jul och nyår” som exempel:

Vi kan ta en person som vi kan kalla A som lever hälsosamt, som äter bra mat, undviker omyttigheter till vardags och tränar och som njuter av att göra det. Det är skönt att ha en stark kropp som orkar att göra saker. Vid jul och nyår kanske det blir lite mer onyttigheter än i vanliga fall, men när vardagen kommer åter återkommer också den vardagliga hälsosamma livvsstilen. Detta är knappast hälsohets!

Men tar vi istället en person som vi kallar B, som mår dåligt och känner ångest över julätandet, som känner att hen måste kompensera med träning eller genom att späka sig med bantningsmat ser i alla fall inte jag längre framför mig en person som är hälsosam. Inte ens om hen i praktiken skulle äta och träna exakt likadant som A känner jag att det är en hälsosam livsstil. För inställningen är ohälsosam! Att få ångest över mat är om inte direkt ätstört en inkörsport till ätstörningar!

hets2Lady Dahmer definierar sin åsikt om hälsohets som att det är en osund fixering vid hälsa, andras eller sin egen. Jag håller med om den definitionen. Aldrig förr har det väl varit lika accepterat att kritisera andras kroppar som det är nu och aldrig förr har vi varit lika tjocka som nu. Av det drar jag slutsatsen att hälsohets inte fungerar. Kanske är det till och med direkt farligt för vår hälsa.

Som jag skrev på Twitter blev jag utsatt för hälsohets på ett tidigt stadium i livet. Det började redan i lågstadiet. Min mamma började kalla mig fet när jag fortfarande var smal ”i förebyggande syfte”. Det var i alla fall hennes förklaring eftersom jag självklart konfronterat henne angående detta. Barn växer upp och kommer ihåg. Det är nog nått som många vuxna behöver ha i åtanke när de uppfostrar sina barn.

Det enda hälsohetsen i min familj gjort var att göra mig ätstörd. I många år led jag av hetsätning (ni ser, det innehåller till och med ordet HETS). Något som påverkat min vikt positivt, i den bemärkelsen att kurvan gått stadigt uppåt från puberteten och hittills. Länge har jag varit övertygad om att ifall jag aldrig blev ilurad att jag var fet och inte dög hade jag aldrig blivit fet. Det blev som en självuppfyllande profetia. Eftersom jag har lätt för att lägga på mig vikt hade jag kanske inte varit lätt som en fjäder, men jag hade i alla fall haft chans att slippa hetsätningen.

Jag fick inte ens ha glädjen i träning i fred. Som tonåring blev jag förmanad av min äldsta syster att inte sluta med dansen för då skulle jag bli fet. I ett slag gick dansen från att vara ett kul och kreativt inslag i mitt liv under 8 år till att bli nått jag skulle underkasta mig för att inte bli fet. Jag slutade dansa. Det var inte roligt längre. Så. jävla. ONÖDIGT!!!

Vissa vill påstå att vi behöver hälsohetsen för att vi är så ohälsosamma. Jag tror att de har fel! Jag är övertygad om att folkhälsan inte hade havererat om media slutade tipsa om olika sätt att tappa 5 kilo på 2 veckor. Informationen finns ju överallt ändå så den som hade varit intresserad hade lätt kunnat ta del av den. Problemet med ohälsa beror inte på att folk inte vet hur de ska leva hälsosamt. Jag är uppenbarligen inte ensam om att inte ha lust att lyssna på andras ”välmenande” kommentarer längre.

Hälsohetsen är en sak jag aldrig kommer att kunna förlåta mina familjemedlemmar för. Den har gjort mig och många, för att inte säga ALLA, i min familj så oerhört mycket mer skada än nytta. Därför är den också något som gjort att jag sedan tonåren känt att jag kommer att i största möjliga utsträckning undvika att utsätta mina eventuella framtida barn för umgänge med min familj. Det hade inte behövt vara så, men eftersom de som så många andra inte vill se att detta är fel och därför inte vill ändra på sig är det så. Jag känner starkt att framtida generationer behöver skyddas från detta.

Lästips:
Lady Dahmer:  #hälsohets = osund fixering vid hälsa, andras eller sin egen.
Fanny: För att bli hälsomedveten var jag först tvungen att vara omedveten.
Kvinnopartaj: Hur många kalorier bränner hat?

6 thoughts on “Nej, #hälsohets är inte hälsosamt. Nyckelordet är inte hälsa utan HETS!

  1. Ping: Om vikt och hälsa « Oh Mary Saint Mary

  2. Hej! Hittade hit via en kommentar hos Afrosvensk och började med att läsa om ”den jävla negerbollen” – sedan var jag fast! Nu lägger jag till dig bland favoriter, och det är sällan jag gör med folk jag inte känner. Tack för det du skriver, det är smart, välformulerat och med både hjärna och hjärta!

  3. Ping: Vilt blandade tjocka funderingar. | Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

