Slut-shaming skiva jag inte hade låtit mina barn lyssna på.

I alla fall inte utan ett samtal om innehållet.

Nu har jag inga barn och jag tvivlar på att de jag kanske får kommer att lyssna på denna skiva eftersom den redan är gammal, men hade jag haft barn som velat lyssna på den hade jag i första hand känt att jag inte ville det och i andra att jag  hade velat prata om värderingar den sänder ut och varför de är fel.

Skivan är Destiny’s child-plattan Survivor från 2001. En riktig hitplatta som sålde över 6 miljoner exemplar över hela världen. Ett av dessa exemplar köpte faktiskt också coola syntharen sedan så länge jag kan minnas-jag när det begav sig. När man tittar på låtlistan och även på hur bandet marknadsfört sig skulle man kunna tro att det är en riktig Girl Power-skiva: Independent Women, Survivour, till och med låten Bootylicious som handlar om att vara stolt över sina kurvor. Men sen kommer en låt, den fjärden singeln från den skivan, som bara får mig att känna; Vad i helvete är detta?

”You’s a nasty (nasty), trashy (nasty)
Sleazy (nasty)  classless (nasty)

Nasty put some clothes on, I told ya
Don’t walk out your house without your clothes on, I told ya
Girl what you thinkin’ bout lookin’ that to’ down, I told ya
These men don’t want no hot female that’s
Been around the block female, you nasty girl”

”You make it hard for women like me
Who try to have some intergrity
You make it hard for girls like myself
Who respect themselves and have dignity
You nasty girl, you nasty, you trashy
You classless girl, you sleazy, you freaky
N A S T Y ya nasty, F R E A K Y ya freaky
Girl where’s your P R I D E, put some clothes on”

Jag hade kunnat citera hela texten här för den är bara en enda lång Slut-shaming rant om att tjejer som klär sig utmanande ska klä på sig mer för att annars är de äckliga och då kommer inga män vilja ha dem. I hopp om att hitta något slags försonande drag har jag lusläst texten. Jag hoppades på någon slags disclaimer om att det är fel att döma folk på detta sätt, men det existerar inte. Låten är enligt Wikipedia skriven av tre karlar och så Beyoncé Knowles, som nog de flesta vet vem det är. Sen videon där de pekar och skakar på huvudet. Jag undrar bara vad fan de tänkte?

Låten får mig att vilja skrika ut ”Vem fan bryr sig om vad ”dessa män” vill ha?! Det är bättre att vara ensam än att anpassa sig för att bli älskad av någon som tydligen inte kan älska en som man är!”. Och så texten om att tjejer som klär sig sexigt, eller slampigt om man vill använda det uttrycket, och bejakat sin sexualitet skulle förstöra för dem som klär sig mer konservativt och håller på sig? Kom igen! Det vet väl alla att det inte fungerar så!

Snarare är det alla Slut-shameare som ger sig på sina medsystrar som förstör för oss alla! Om vi istället fokuserar på att stötta varandra och jobba emot föreställningar om kvinnlig sexualitet kommer alla att tjäna på det. Systerskap istället för Slut-shaming!

Men men… de avslutade ändå hela skiva med den obligatoriska att prisa herren Gud som varit så god mot dem-låten så då var väl allt ok ändå? *kräks*confident

Bilden hittade jag här, jag vet dock inte källan, tyckte bara att den var så härlig.

10 thoughts on “Slut-shaming skiva jag inte hade låtit mina barn lyssna på.

  1. Jag tycker det där är svårt. Å ena sidan håller jag helt och hållet med dig, vi ska inte slutshamea andra för att de väljer att klä sig som de vill. Alla kvinnor borde kunna klä sig precis som de vill utan att någon har en åsikt om det.

    Samtidigt kan jag bli så VANSINNIGT trött på alla lättklädda kändisar, alla unga tjejer som vill ”behaga” män genom att bära minikjolar och urringade linnen. Att det ska visas upp kroppar hit och dit och att man ska behöva se andras tuttar och ben och navlar överallt. Varför kan vi inte få vara vackra i långbyxor och en tröja? Varför måste kvinnans kropp alltid visas upp?

    • Jag håller med, men då är det ju företeelsen som ska kritiseras, inte enskilda människor. Mycket av exponeringen som sker är inte bestämd av kvinnorna själva utan av personer som vill sälja produkter med hjälp av deras kroppar.

  2. ”Kul” att killen som har åsikter om ”confident girls” själv visar upp sin nakna kropp (men inte ansikte).

    Håller med dig om allt. Skulle definitivt inte hindra mina (hypotetiska) barn från att lyssna på låten dock. Jag lyssnade på en massa skitbudskap när jag var liten och jag fick vettiga värderingar ändå. Det hänger på så mycket annat.

    • Nej, jag kommer inte heller hindra, jag kommer inte ens hindra dem från att läsa ”Så bantar du dig till självkärlek och lär dig suga kuk så din kille stannar hos dig!”-tidningar. För jag vet att hinder inte fungerar, saker blir bara mer spännande då. Men jag kommer vilja prata om vad som står och vad som sägs.

  3. Mitt problem med sexualiseringen av underhållning är inte sexualiseringen i sig, utan publiken. Jag har absolut inget emot sex eller sexualiserad underhållning, men man bör inte ha sexualisering av underhållning som till stor del är menad för barn eller mycket unga, eller att man normaliserar sexualisering i mainstream underhållning där barn ser den. Exempel: Transformersfilmerna, som handlar om leksaker och där det är korta kjolar och urringningar för hela slanten. Som sagt, jag är inte pryd, gudarna skall veta att jag inte är pryd, men i filmer menade för barn….

    • Det jag tycker är mest fel här är den fördömande tonen mot tjejer som enligt dem inte har tillräckligt med kläder på sig. Jag vill inte att mina barn tro att det är rätt att döma så.

  4. Ping: Kändisdyrkan | mondokanel

  5. Det roliga med den videon är att det är den enda de inte har visat så mycket hud som annars. Samt att de lyckas förklä den till en girlpowerlåt. Nastybrudarna gör ju bara bort sig hela tiden men sen omvandlas de till kompetenta kvinnor. hohohoho

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

