Flodin-Frithiofssonska julen 2012

20121227-152931.jpgSå var julhelgen till ända… Men det är inte tjugondag Knut än så lite jul finns ju fortfarande kvar!

För andra julen i rad har vi firat jul bara Patrik, jag och Sotis. Bara vår lilla familj helt enkelt. Det kan ju verka tråkigt och ensamt, särskilt för mig som har en stor familj, men ärligt talat tycker jag att det varit JÄTTESKÖNT! Vi har tagit det lugnt, låtit Sotis smaka på julskinka, ätit våra favoriter från julbordet, tryckt i oss After Eight och Romerska bågar, tittat på alla fyra Indiana Jones-filmerna på Blu-ray och bara umgåtts. Kalle Ankas jul struntade vi i även detta år.

Varsin julklapp blev det. Jag gav Patrik en äkta palestinasjal jag köpt från Palestinagrupperna, nått han länge pratat om att han velat ha. Det är ju svårt att hitta saker att köpa till folk som redan har råd att köpa allt de vill ha, så jag var glad att jag kom på nått han inte fått ändan ur att köpa än. För att vara på den säkra sidan så det blev rätt färg köpte jag faktiskt två som vi kan dela på, en röd/vit och en svart/vit från den sista fabriken som gör sådana i Palestina. Det kändes bra att stötta den så att den kan få finnas kvar eftersom de får stark konkurrens från sjalar tillverkade i Kina. Båda var jättefina så det blev svårt att välja vilken som var snyggast.

Det var också väldigt skönt att slippa resa land och rike runt, slippa oroa sig för förseningar och slippa umgås med folk man egentligen inte trivs med. Sådant skapar ju bara irritation och knappast julstämning.

Jag gillar istället känslan av att vi skapar våra egna traditioner tillsammans. Med tanke på debatten som varit inför denna jul skulle man ju kunna tro att det finns ett specifikt svenskt sätt att fira jul på och traditioner som kan bli hotade. Riktigt så är det ju inte. Folk firar ju jul på olika sätt och har olika traditioner. Traditioner är ständigt i förändring, saker läggs till och annat tas bort. Vissa öppnar klapparna på morgonen, andra så sent som möjligt på kvällen eller efter jullunchen. Vissa har tomte, andra har inte det. Även vad vi äter skiljer sig och inte bara mellan vegetarianer och köttätare. Som den Halländska långkålen på bilden ovan, den har varken jag eller Patrik vuxit upp med på julbordet i våra barndomshem. Jag tycker bara att det är så himla gott så det hamnat på mitt julbord.

När det gäller den vita julen råkade det faktiskt bli så att barn kom på besök. Patriks bror med fru och två barn kom förbi vid 12 efter att ha besökt hennes pappa som tyvärr fick spendera julafton på sjukhuset. Vi var såklart spiknyktra som vi brukar vara vid den tiden på dygnet oavsett dag på året. Totalt har jag bara druckit lite vinglögg på julafton och lite igår kväll samt smuttat lite på Patriks vinglas. Jag har inte varit sugen helt enkelt. Det fanns ju Apotekarnes julmust!

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

