”Det är du som har bloggen va?”

Igår blev jag uppringd av en kvällstidning som ville ha med mig och min sambo i en artikel om par som blivit ihop efter att tjejen tagit första kontakten. Precis som vi alltså.

De hittade mig för att jag kommenterat under en artikel om en korkad amerikansk dejtingbok kallad ”The New Rules” om hur en kvinna ska bete sig på nätet för att lyckas fånga en man. Ett av tipsen där var nämligen att kvinnan aldrig ska ta kontakt med mannen. Ett tips jag av egen erfarenhet kan säga är bull shit. Analysen av sex- och relationsrådgivaren Robert Jacobsson var utmärkt.

Jag tackade nej. Först kändes det kul (för också jag har en liten attention whore i mig), men sen kändes det inte bra. Dels hela den där grejen med att ha tid att möta upp en fotograf, bli plåtad och få bilden publicerad i en rikstäckande tidning. Dels kände jag inte att ännu ett heteropar som står och flinar på bild och hyllar sin heterokärlek är vad jag vill representera. Ja, jag är hetero och lever i en monogam relation, men det betyder inte att jag älskar heteronormen eller vill reproducera den i media. Den får fullt tillräckligt utrymme och mer därtill utan mig.

Dessutom kändes det fel att göra en grej av att det var jag som tog kontakten med honom bara för att jag råkar vara tjej. Det borde väl inte vara kontroversiellt längre? Jag vet inte om jag vill medverka till en känsla av att det skulle vara så himla speciellt för då kanske folk får för sig att det också är nått ovanligt och normbrytande när det inte längre är det.

Det var säkert inte så de menade, men den tanken slog mig straxt efter att jag lade på luren och det är också samma reaktion som jag fått av flera av mina feministiska vänner.

Så väntar till ett bättre tillfälle kommer att ta mina ”15 minutes of fame”, hehe.

När jag berättar historien om hur jag och Patrik träffades tycker jag inte att det som är så speciellt med den var att det var jag som tjej som tog initiativet till kontakt. Det jag tycker är speciellt (förutom det att jag utnyttjade att vi båda är ”kattmänniskor” för att skapa kontakt) är att det är jag som är väldigt mycket mindre attraktiv än han som var den som tog kontakt. Det var DET som gjorde att jag tvekade att ta kontakt, inte nått spel mellan manligt och kvinnligt. Ja, visst är jag hemsk, men det är precis så jag tänkte och tänker! Det känns som att det är lika dumt det, så från och med nu tänker jag faktiskt lova mig själv att sluta med det! Självförakt har aldrig gjort någon lycklig.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

