Nu ska vi få ”honom” att känna sig som en man igen…

 Fler liknande bilder här

Förbered er på ett mastodontinlägg!

Jag råkade snubbla över en artikel på MSN Livsstil publicerad 18:e oktober i år (tro det eller ej) där vi heterosexuella kvinnor kan lära oss hur vi får vår karl att känna sig riktigt manlig. Mina kommentarer inom parentes (och i fetstil). För skojs skull skriver jag detta inlägg medan jag läser igenom artikeln för första gången. Jag känner nämligen på mig att den kommer vara smått hysterisk i sin heteronormativa trångsynthet.

1. ”Bestämmer du när och hur disken ska diskas? (Nej.) Spenderar han timme efter timme på att se romantiska tjejfilmer? (Öhh… nej, ser jag sådana brukar jag se dem ensam.) Och är det du som bestämmer var skåpet ska stå…? (Nej, vi bestämmer tillsammans var skåp ska stå.) Då kan det hända att han behöver en liten självförtroende-boost. (Ok, jag svarade nej på allt det där men jag vill fortsätta läsa ändå.) Och du kan ge honom det, och samtidigt få ut något bra av det själv! (Go on…)

Får du honom att känna sig som en karla-karl gör det honom självsäker och det gör honom lugn. (Ok?) Och är han lycklig, kommer han göra det han kan för att du ska vara det också.

Här har du guiden, klicka dig vidare för smarta tips och tricks! (Ålrajt! Då kör vi!)

2. ”Du gillar säkert att vara feminin, (Varför är det så säkert?) och du gillar säkert att mannen i ditt liv säger till dig att du är det. På samma sätt uppskattar han om du ger honom tummen upp när han gör något som är ‘manligt’. (Jag börjar småskratta redan här.)

Har han skruvat ihop en IKEA-hylla?(Nej, han brukar inte få komma i närheten när jag monterar ihop IKEA-prylar.) Burit hem tunga kassar från affären? (Vi delar på bördan att bära hem käket.) Då är det nu du ska slå till med en komplimang. Säg till honom att du uppskattar att han tar de tyngsta kassarna, trots att du rent krasst skulle kunnat bära dem själv. Om han får känna sig som en man, ger det honom en bra känsla och han kan sträcka lite extra på sig. Och du slipper bära påsar eller skruva ihop möbler när du egentligen vill se på Gossip Girl. (Alltså, min snubbe är inte en troglodyt, han känner nog igen falskt smörande när han hör det. Om jag har ont i ryggen och inte kan bära tungt bär han mer av ren jävla medmänsklighet. Bättre så!)

Dessutom slipper du höra honom klaga över hur tråkigt det är att följa med till IKEA, han kommer istället se fram emot monteringen av möblerna när ni kommer hem. Win-win! (*brister ut i ett gapskratt* Som OM han kommer nära monteringen, NEVER!!! Dessutom tycker han inte att det är aptrist att gå i affärer.)

3. ”Du hör sällan om en kvinna som skryter vilt och ohämmat över att hon tagit disken eller dammsugit, medans de flesta män gärna pratar vilt och brett när de gjort något i huset. Anledningen är helt enkelt att han gärna vill ha lite beröm. (Naaaw halleduttingen då!) Det vill säkert du också ha om du till exempel borrat ett hål i väggen. (*suck*)

Rosa honom när han har gjort något, och säg till honom att du är glad att han bidrar. (Glad? Att? Han? BIDRAR!?!? Det är väl hans hem med?!) Kolla inte genom allt han gjort, för att se så att gjort efter ‘din standard’, för om du vill att han ska göra något måste han nästan få göra det på sitt eget sätt.(…om inte han jämt krymper dina svindrya ulltröjor i tvätten…). (Om jag hade haft ulltröjor jag var rädd om och ansåg honom vara inkapabel att tvätta dem hade jag väl gjort det själv, men varför skulle det innebära att han inte kunde ta hand om sina egna paltor, som han gjorde innan jag kom in i bilden? Varför måste det vara antingen eller?)

När du säger till honom att du uppskattar vad han gör känner han sig viktigt och oumbärlig, och det vill ju alla göra, eller hur? (Jag tror inte på att deltagande i det dagliga hushållsarbetet ska vara grunden för att någon ska känna sig viktig och oumbärlig.)

4. ”Nästa ni gång ni bestämt att ses (Ni menar när han kommer hem från jobbet? För jag antar att ni menar par som bor ihop. Varför skulle han annars förväntas snickra IKEA-möbler och ha medalj för att han kan tvätta sina strumpor själv?), kan du låta honom bestämma vad ni ska göra och vad ni ska äta. Vill han spela tv-spel med dig, se på fotbollsmatch (HAHA, fat chance att han någonsin skulle vilja göra det!), eller gå på bio och se en actionfilm, så blir det det ni gör. (Ja, för det är sånt män vill göra och som vi kvinnor ibland borde stå ut med, tv-spel, sport, action på bio. Ack ve, bara saker ingen kvinna hade kommit på själv. Ja jag är sarkastisk)
Tycker du det är svårt att låta honom bestämma vad ni ska äta? (Nej, jag hade varit glad om svaret på ”Vad ska vi äta idag?” oftare hade varit nått annat än ”Jag vet inte, vad vill du äta idag?”) Då kan du tänka på alla de gånger du fått honom att äta sushi eller sallad. (Jag skulle aldrig tvinga min sambo att äta nått han inte gillar. Sushi har han aldrig ätit för han äter inte gärna fisk och så absolut inte rå sådan. Grönsaker är vi båda förtjusta i, vi gillar att äta sallad.) Du kan du kanske stå ut med en kväll med saftiga biffar och öl…? (Saftiga biffar och öl låter som nått jag mer än gärna hade ätit. Förstår inte vad det är med mitt kön som borde få mig att inte gilla det.)

Om du ger mannen helt fritt val om vad ni ska göra, ska du också följa med på det han föreslår att göra, även om det är något du egentligen har lust att lägga tid på. Det är bara att tugga i sig, och tänk på att nästa gång är det du som får bestämma… (Jag förstår inte alls glädjen i att tvinga varandra att göra saker den andra inte tycker om och hur det skulle vara bra för förhållandet. Har jag ett intresse min sambo inte gillar utför jag det ensam eller med någon annan som gillar det och han gör samma sak. Jag gillar ganska mycket mat som han inte tycker om, äter jag sådan äter han nått annat.)

5. ”Ringer han dig och frågar om det är ok att han drar ut med grabbarna och spelar biljard och dricker öl i stället för att vara med dig en enda kväll, ska du säga ja, och utan att tjura om det efteråt! (Jag har svårt att tro att han skulle göra en sådan sak om vi hade bestämt att vi skulle göra nått speciellt ihop, han behandlar inte mig sämre än en kompis och man struntar ju inte i planer man gjort upp med en kompis för att en annan kommer med ett annat förslag. I alla fall inte om man är en bra vän. Annars behöver vi inte varandras tillåtelse att göra saker, det är bara trevligt att veta ungefär var man är och när man väntas vara hemma.) På samma sätt som du behöver vara med dina tjejkompisar och vara mer ‘tjejig’ än du är med honom (Hur är man när man är tjejig? Kvinna?), behöver han kvällar då han kan rapa högt, snacka prata högre och vara mer ‘grabbig’. (Hahaha, åh Gudrun, jag skrattar så jag har svårt att läsa vad det står. Rapar han högre än vad han gör med mig kommer han nog kräkas, pratar han högre än vad vi brukar göra tillsammans, jag är från en högljudd familj, hade han fått stå och vråla. Ja, vi fiser inför varandra också.)

Ger du honom friheten att göra lite ‘manliga grejer’ med grabbarna emellanåt, gör du dig själv en tjänst. Din man blir en gladare kille, och du får status som världen bästa flickvän! (Manliga grejer? Att rapa, skrika, dricka öl och spela biljard?)

Kom bara ihåg att det inte räcker att säga ja, och sedan bli sur över att han faktiskt uppfattat ja-et som tillåtelse att gå ut. Du måste mena det! (För att heterosexuella tjejer är manipulativa galningar som inget hellre vill än att låsa fast sin karl i en kedja som går mellan spisen och sängen. Nej, jag var inte allvarlig den här gången heller.)

6. ”Vi lever inte på 50-talet och kvinnans plats är inte vid köksbänken. (Är ni säkra att ni tycker det? För det lät inte så under punkt tre!) Men emellanåt kan du gott ta på dig förklädet och ta hand om din man ändå. (Så mycket var disclaimern i första meningen värd…) Män älskar att bli bortskämda, och de älskar också att se dig fixa i köket… till honom! (Män älskar att bli bortskämda med mat, kvinnor med diamanter. Those are the ways of the world!)

Gör middagen till något extra, stek en saftig biff till honom (Alltid denna jävla biff!) eller laga en gryta om det är det bästa han vet. Duka bordet, servera honom en kall öl, och de manliga hormonerna kommer garanterat stiga i honom! (Har ni källa på att testosteronhalten ökar i män som blir omhändertagna av sina flickvänner? Jag vill gärna ha namnet på den studien isåfall.)

Är du inte så förtjust i att laga mat? Köket är inte den enda plats du kan skämma bort honom i. Kanske älskar han när du ger honom massage? Eller att du köper biljetter till en fotbollsmatch eller konsert som han gärna vill gå på? Oavsett vad det är, kommer han vara tacksam för att du ger honom lite specialbehandling. (Ska man verkligen behöva säga till folk att vara lite omtänksamma mot personer som betyder mycket för dem?)

7. ”Om det är något som kan få mannen i ditt liv att känna sig mer manlig, så är det att få ta kontrollen i sängen. (Nej. Alla män gillar inte att ta kontrollen i sängen.) Om du låter honom bestämma hur det ska gå till, kommer han garanterat uppskatta det (Nej, det är inte alls garanterat att han kommer gilla det!), och han kommer göra vad han kan för att du ska ha det bra också… Och ge honom positiva gensvar på det han gör under täcket, så att han vet att han kan tillfredställa dig. (Jag hoppas att de menar positiva gensvar om han gör något som tillfredsställer, annars kommer han inte alls veta hur han ska göra.)

Om han blir trött och vill sova efteråt, (*suck* Nu får vi förbereda oss på ännu en kavalkad av fördomar om manligt och kvinnligt beteende) ska du låta honom göra det, även om du skulle kunna tänka dig att ligga och skeda (Jag är inte den av oss som gillar att ligga sked mest.) och prata. Ibland behöver han njuta av den sköna sömnen som följer en orgasm. Det betyder inte att han inte bryr sig om dig, eller att sexet inte var bra. Han är helt enkelt bara trött.” (För det mesta vill vi båda gå upp och tvätta av oss innan vi lägger oss igen. Sen brukar HAN skeda MIG tills jag får nog och han måste vända på sig så jag kan ligga bakom honom och komma till ro, för att jag helt enkelt är trött. Jag tror inte att han en endaste gång tolkat det som att detta sker för att han presterat dåligt i sängen, att jag inte älskar honom eller att han under samlaget varit för fet och ful för min smak.)

Sådär. Då har jag tagit mig igenom ännu en monstruösitet av könsnormer och fördomar om heterosexuella förhållanden och manligt och kvinnligt. Jag måste säga att jag inte förstår hur sån här smörja fortfarande kan ses som intressant att tryckas här och där. Det är ju inte sällan skit som denna dyker upp i tjejtidningar t. ex. När jag var ung tonåring och aldrig hade varit i ett förhållande brukade jag suga åt mig tips som dessa i hopp om att lära mig bli den perfekta flickvännen. Nu tror jag mer på att vara sig själv med sin partner och se till att kommunicera med varandra som ett recept på ett bra förhållande.

Liknande inlägg:  Nu jävlar ska vi rädda det där gamla dammiga förhållandet!

11 thoughts on “Nu ska vi få ”honom” att känna sig som en man igen…

  1. Alltså, de har ju rätt, i grunden. Eftersom alla tipsen går ut på ”lyssna på varandra, turas om att göra saker ni vill göra, ge varandra uppmärksamhet, ge varandra utrymme, uppmuntra varandra när ni gjort något ni är stolta över”. Helt rimliga saker som absolut behövs för att ett förhållande ska funka, bara HELT JÄVLA EFTERBLIVET PAKETERAT.

    • Ja, det är väldigt efterblivet paketerat. Jag tänker mig hur en liknande artikel riktad till män hade varit, baserad på vad vi lär oss om deras syn på kvinnlighet genom hur de beskriver att tjejen ska bete sig för att få honom att känna sig manlig: ”Bär kassarna åt henne, genom att hon känner att du inte vill utsätta hennes bräckliga kropp för tyngden av varorna kommer hon känna sig som en spröd prinsessa och väldigt omhändertagen.”, ”Tjejer älskar också att känna sig omhändertagande, beröm den goda grytan hon en gång gjorde åt dig och be henne att göra den igen. Hon kommer att älska komplimangen! Alla vet ju att vägen till mannens hjärta går genom magen, hon kommer att veta att hon har ditt hjärta.”, ”Om det är något som kan få kvinnan i ditt liv att känna sig mer kvinnlig, så är det att du tar kontrollen i sängen. Om du med fast hand bestämmer hur det ska gå till, kommer hon garanterat uppskatta det!”.

  2. Hahaha, jag sitter här på jobb och läser och skrattar rakt ut. Tur att kollegorna inte har dykt upp riktigt än. Gudars skymning vilka stereotyper de ville cementera där!
    Som lilla S skrev, i grund och botten handlar det om ömsesidig respekt. Det känns bara djäkligt avigt att de var tvungna att måla upp detta som en Cosmoartikel från 50-talet. lol ^_^

  3. Men gud, stackars människa, du har ingen humor på allvar va´? Eller så har du blivit sååå illa behandlad av någon man. Men vet du vad, döm inte alla män för det. Olikheter mellan män och kvinnor måste finnas, och finns de facto, för annars skulle det ju bli så otroligt tråkigt. Jag tror att ditt liv blir svårt om du dömer ut alla män som svin.
    Du vinner inga poäng hos mig i alla fall för ditt lilla utbrott om det här.
    Tina upp, vettja! Hahahaha…..!

    • Åh snyft buhu, inga poäng från dig. Ja det är verkligen en tragedi. Jag vill alltid ha poäng från människor med dålig läsförståelse som läser in manshat i allt. För det går ju typ inte alls att se i detta inlägg att jag har en alldeles utmärkt karl, nääää.

  4. Ping: Titta! Jag är kändis! « Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

