Internationella mansdagen

Vi gratulerar, vi gratulerar, vi gratulerar på er mansdag idag!

Idag är det internationella mansdagen, för de som inte visste det har den varit den 19:e november sedan 1999.

Och nej, jag tycker inte att man säger ”grattis” på varesig internationella mansdagen eller internationella kvinnodagen, jag bara drev lite med alla grattis jag fick och fått från kreti och pleti den 8:e mars. Att göra det till någon slags extra mors- eller fars dag där man ger ett grattis, en blomma eller en slips och så var det den dagen tycker jag tar fokus ifrån vad man borde tänka på en dag som denna: Mansfrågor; hälsa, jämställdhet, med mera med mera.

Vad tänker ni på idag?

Hade jag varit man och känt för att fira saker hade jag nog i år valt att fira Nils Pickert som hjälpte sin 5årige son som blir retad för att han tycker om att ha klänning genom att gå på stan med honom med kjol på sig. Jag hade firat att Nils Pickert får positiva reaktioner på det och att han ses som en förebild. För mig visar det att vårt samhälle går framåt!

Det passar dessutom enligt mig utmärkt in på de huvudsakliga mål för internationella mansdagen som ratificerades 2009:

  • Att främja positiva manliga förebilder, inte bara filmstjärnor och idrottsmän, utan vardagliga arbetarklassmän som lever anständiga och hederliga liv.
  • Att fira männens positiva bidrag till samhället, gemenskap, familj, äktenskap, barnomsorg och för miljön.
  • Fokus på mäns hälsa och välbefinnande, socialt, emotionellt, fysiskt och andligt.
  • Att belysa diskriminering mot män, i områden med sociala tjänster, sociala attityder och förväntningar samt juridik.
  • Att förbättra relationerna mellan könen och främja jämställdhet.
  • Att skapa en säkrare, bättre värld, där människor kan vara trygga och växa för att nå sin fulla potential.
5 thoughts on “Internationella mansdagen

    • Jag tror att det är viktigt för alla att komma ihåg att även män blir fångar i sin könsroll, på olika sätt, och en dag som denna är ju gjort att uppmärksamma bland annat det. Alla tjänar på jämställdhet!

      • Precis så! Och att vi jobbar mycket bättre om vi jobbar tillsammans som vänner, än om vi ödslar all vår energi på att kriga mot varandra. Vi är trots allt samma art… fast många brukar uttrycka sig som om vi vore olika.

        En fråga: Vad har du för uppfattning om den här bloggen:
        http://genusnytt.wordpress.com/
        Den uttrycker sig som om den vore för en jämvikt mellan feminism och maskulism, och eftersom jag tycker att du verkar representera den jämvikten ganska bra så vill jag gärna höra om du tycker att den gör det?

      • Är mycket förvirrad av ditt svar…! Först säger du att man borde tänka på mansfrågor, att även män är fångar i sin könsroll, och att alla tjänar på jämlikhet. Sen pratar du plötsligt om mansrättsaktivism som om det vore något negativt?!? :-?

        Om alla är fångar i sina könsroller, och om alla tjänar på jämställdhet, då borde väl maskulism och mansrättsaktivism vara lika positivt som feminism och kvinnorättsaktivism! Och jobba mot samma mål som dessa!

        För varför frågar du inte om jag tycker att du sitter i knät på kvinnorättsaktivister? Jag har ju inte sagt att du är MER maskulist än feminist, eller hur?… Jag begriper ingenting. Förklara gärna!

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

