Leksakskataloger 2012

Så har då åter tiden på året kommit då leksakskataloger dimper ner i brevinkastet. Glädjande i år är att det finns en tydlig trend av genusmedvetenhet i många av katalogerna. I Metro kan man läsa att de stora kedjorna BR Leksaker och Toys R Us gått på kurs hos Reklamombudsmannen för att lära sig hur de kan göra katalogerna mindre könsstereotypa. Ett leksaksföretag som gått i bräschen för detta tänk är Leklust vars VD Kaj Wiberg i mars sa: ”Vi som jobbat i branschen ett tag, jag är 71 år gammal, vi vet om att pojkar leker med dockskåp. Vi vet att pojkar kan leka med barbiedockor.”.

Idag när jag rensade ut tidningar och reklam hittade jag Toys R Us katalog och blev positivt överraskad. Det syns tydligt att de har tänkt till:

Tjejer som leker med Nerf guns, killar som myser med gosedjur och dockor samt flickor och pojkar som leker tillsammans, precis som de gör utanför katalogerna.

Skillnaden mot företag som inte hakat på genustänket blir då stor. Här är ett urval av bilder i Lekias katalog som damp ner i vår brevlåda igår:

Killar som leker spioner, tjejer som tindrar mot sina barbies, Steffi och hennes kärnfamilj (kolla de håller t.o.m. handen!!! <3) och så den enda könsrollsutmanande bilden i hela katalogen: En flicka och en pojke som leker tillsammans där flickan visas som mest aktiv i att banka skiten ur ett leksaksdjur.

Anledningen till att jag tycker att det är så viktigt att företagen som skickar ut reklamkataloger med leksaker tänker till angående vilket budskap de sänder ut är för barnens skull. Barn är ju inte dummare än att de ser budskapet och kopplar det till sitt eget lekande. Jag har själv varit med om samt hört många berätta om barn som, inte sällan med sorg i rösten, deklarerar att ”Det kan inte jag leka med för det är för flickor” eller ”Det kan inte jag leka med för det är för pojkar!”. Detta om saker de önskar sig och VILL leka med men känner sig hindrade att göra för att de på grund av sitt kön inte känner sig inkluderade i målgruppen. Att leksakskataloger då visar att leksaker är för alla barn som vill leka med dem ger mer kraft bakom föräldrars försäkran om samma sak.

För ett år sedan skrev jag inlägget ”Vi vill inte förändra världen, vi vill bara sälja leksaker!” om Jättekuls enligt mig hårresande katalog. Bilderna jag scannade in dök sedan upp både i Lady Dahmers och Underbara Claras bloggar. Tyvärr ser katalogen inte mycket bättre ut i år.

Andra inlägg i ämnet:
Förbättring av BR leksaker!

2 thoughts on “Leksakskataloger 2012

  1. Eftersom jag ”efterläser” din blogg kommer kommentarerna liksom litet sent.

    Min dotter är ett sådant där förvirrat barn som fått välja leksaker efter läggning och intresse. Fram till femårsdagen betydde det bilar, bilar, bilar och tja, tåg. Sedan har det (mycket pga dagis och skola) blivit mer Barbie, Pet Shops osv, men å andra sidan är hennes barbies och smådjur upptäcktsresande, barnskötare och skattletare, de kör motorcykel och rider på hästar, jagar bovar och byter kläder, och Ken gifter sig med Ken ena dan och med Barbie andra. Och hon klättrar, klänger, bygger, leker spion, zombie, häxa, mamma, hund, djurskötare och massa annat. Så länge inte leksakerna begränsar henne är jag fullkomligt nöjd!

    Nå. Den unga damen har vänner, flickor och pojkar. Vilket tydligen fortfarande är anmärkningsvärt, eftersom såväl dagis som skola och fritids poängterat detta i alla år i alla utvecklingssamtal. Ibland rentav formulerat som ett litet problem – hon följer inte normen, det förvirrade barnet. Men det stackars barnet tar hem vänner ibland, särskilt en klasskamrat från grannskapet. Denna gosse säger lyckligt varje gång ”Nu kan vi leka med hennes dockskåp och Pet Shops!” Själv har han inget sådant. För det har inte pojkar. Säger föräldrarna. Men han är också noga med att påpeka att ”det är hemligt att jag vill leka med hennes leksaker”.

    För han vet ju. Att pojkar inte leker med ”tjejleksaker”. Och att det måste vara en hemlighet att han gillar vissa av dem. Att dottern kan leka med bilar och bygga zombiehus kan till nöds tolereras som att hon är litet annorlunda, att klasskompisen vill leka med dockskåpet måste vara en skam. ”Pojkflicka” får man trots allt vara, ”flickpojkar” finns inte ens. Och den alldeles enkla möjligheten att båda kan få vara alldeles vanliga barn – den verkar inte ens existera.

    • Du får gärna kommentera på hur gamla inlägg du vill, det är bara roligt att läsa. Det mesta jag skrivit om kommer nog dessvärre att vara aktuellt för lång tid framöver.

      Ja, det är just detta som jag känner att motståndare till könsneutral barnleksakreklam inte tänker på, eller så tänker de på det men tycker att det är bra att pojkar tar avstånd från leksaker som marknadsförs som flickleksaker.

      Jag måste säga att jag blir förvånad över att det framställs som ett problem att din dotter har kompisar som är pojkar med just eftersom många ser det som ett tecken på att vara ”pojkflicka” och att det är positivt.

      Med tanke på flickpojke så har vi inte det som begrepp nej. I Skåne finns dock begreppet ”tösapåg”… vilket såklart betyder ”fjolla”.

      Här är ett inlägg jag skrivit om ”pojkflicka” och ”flickig pojke”: https://tildaf.wordpress.com/2012/05/17/ja-jag-var-ju-en-pojkflicka-nar-jag-var-liten-stolt-leende/

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

