Slut-shaming så man skäms över det!

Nu i eftermiddag satt jag i en kall skolaula och lyssnade på två intressanta föreläsningar om flerspråkighet och modersmålsundervisning. I pausen gick jag in på lite olika bloggar jag brukar gå in på några gånger varje dag och fastnade hos Lady Dahmer som uppmärksammat ett inlägg hos Skvallerbloggens, en blogg jag hört talas om men aldrig gått in på tidigare eftersom jag inte är överdrivet intresserad av skvaller med ett mail från en anonym idiot (jag kunde inte skriva person, för detta handlar faktiskt om en riktig idiot) som utförde slut-shaming å det grövsta mot bloggaren Paow. Detta inlägg handlar inte heller om skvallret i sig även om det baseras på det. Jag höll på att trilla av stolen när jag läste skiten men fick lov att behärska mig för att inte skrämma alla andra i salen. Dock kunde jag inte låta bli att kommentera i olika bloggar.

Den anonyma mailaren hade tydligen tidigare skrivit till den härliga skvallerbloggen (Obs! Sarkasm!) för att upplysa dem om att bloggaren som kallar sig Paow minsann legat med TVÅ PERSONER SAMTIDIGT på sin semester. Ni vet TREKANT! Uj uj! Något som Paow dementerat, antingen p.g.a. att det inte är sant eller för att hon tycker att det är en sak i hennes privatliv som bara angår henne och som hon vill dela med resten av världen. Skitsamma, båda anledningar är enligt mig lika ok. Dementin har uppenbarligen gjort skvallerkärringen rosenrasande.

Vill börja att säga att jag inte är någon besatt hater, men när jag såg det Paow hade skrivit och hon förnekade kort sagt mitt mail (så att jag framstod som en lögnare) så slog det slint.Jag hatar henne inte och vill inte sabba hennes rykte eller så men det blir bara pinsamt när hon ska försöka försvara något oförsvart bart.

Precis som att det är värre att inte vilja berätta om sitt sexliv för folk som inte har med det att göra än det är att förtala en person (ja, att påstå att någon är en dålig människa p.g.a. ”promiskuös” kan vara förtal oavsett om det man baserar ryktet på är sant eller ej), och jo du är en hater och det är uppenbart att du har uppsåt att ”sabba hennes rykte”, men go on för all del…

Till sist vill jag bara säga att jag inte är någon elak person, men rätt ska vara rätt. Och jag är inte avundsjuk på henne verkligen inte. Och varför vill hon veta vem jag som skickade detta är? så hon ska hänga ut mig inför hela sin fjortisskara till läsare bara för att en person vågar stå upp för rättvisan en enda jävla gång? Nu kommer jag inte skicka något mer mail och jag hoppas paulina kan erkänna istället för att blåneka – sanningen kommer alltid fram tillslut “

1. Jo du är en elak person. En VÄLDIGT elak person! (länk till det första mailet som denna hemska människa skrivit)
2. Rätt ska vara rätt? Jag hade ingen aning om att det fanns en rättighet att sprida rykten, sanna eller osanna, om andras sexliv och en motsvarande skyldighet att svara på dessa rykten och ”erkänna” saker som ingen har med att göra.
3. Vad är det för rättvisa idioten pratar om? Om det är sant har Paow bara knullat lite, det är inte som att hon mördat nån! Ska vi snacka rättvisa i ordets rätta bemärkelse vore det rättvisa om mailaren och skvallerbloggen åkte dit för förtal, som är ett brott. Dessvärre är det svårt att sätta dit folk för det brottet så någon rättvisa lär det inte bli i detta fall.
4. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta angående mailarens reaktion över att ha blivit ”uthängd”. Den bristande självinsikten är både hjärtskärande och skrattretande.

Jag är av den åsikten att ingen annan än jag själv har med mitt eller andras sexliv att göra. Inte ens min sambo, som jag har för avsikt att spendera resten av mitt liv tillsammans med, har att göra med vem jag legat med eller hur många jag legat med, antingen totalt eller samtidigt. Han har aldrig begärt att få veta det heller. Det enda han kan ha med att göra är om jag ligger med någon annan nu när vi är ihop, detta eftersom vi kommit överens om att vårt förhållande inte ska vara så kallat öppet och han då kan ha en rätt att bestämma om han fortfarande vill vara ihop med mig eller inte efter att jag brutit mot vår överenskommelse.

I kommentarerna till inlägget i Skvallerbloggen skriver många att killar minsann vill ha en oskuld och att man inte blir ”flickvänsmaterial” genom att ha ett aktivt sexliv som kvinna. Detta var också en åsikt den anonyma mailskrivaren dryftade i sitt första mail. För det första vill jag bara säga att det är en LÖGN att män i allmänhet fortfarande är ute efter en jungfru. Kanske vill fjortisar ha någon som är lika oerfaren som de själva, jag vet att jag ville det när jag var en oerfaren fjortis, men ingen vuxen man jag känner har ”rodnande oskuld” som kriterium för tänkbara flickvänner. Om inte annat vore det ju rätt korkat att ha det som kriterium när man är över 20-25 eftersom de som aldrig haft sex i sitt liv blir färre och färre då så man inte har lika stor chans att hitta en passande parter. Visserligen finns det fortfarande de som har åsikter om att de inte vill ha en partner (för det finns faktiskt både män och kvinnor som tänker så) som ”legat runt för mycket”, helt befriade från moral som grundar sig i religiösa föreställningar om sexualitet är vi ännu inte.

Vissa menar att man inte känner sig speciell om man är ihop med någon som legat med andra. Det är också tankar jag hade som fjortis och oskuld. Jag blev faktiskt ihop med en annan oskuld också och hade min sexdebut med honom, men jag kan lova er att han inte är den kille som varit mest speciell för mig. Långt ifrån det! Han är inte heller den som fått mig att känna mig mest speciell fast han är den enda oskulden jag varit ihop med eller ens haft sex med. Hur speciell du är för din partner har inget att göra med hur många som varit ”speciella” för din partner på olika sätt innan utan har allt att göra med det förhållande ni har här och nu.

Nu när jag är stadgad kan jag ibland känna att jag önskar att jag hade bejakat min sexualitet mer innan än vad jag gjorde, jag önskar helt enkelt att jag haft mer sex, mer skönt och mer roligt. Dock var jag (och är fortfarande till viss del) bunden av tankar om mitt eget värde som människa och kvinna beroende på antal olika penisar som penetrerat min vagina. Tankar jag fått från min uppväxt med religiösa föräldrar och i det svenska samhället där tjejer som bejakar sin sexualitet fortfarande är slampor i killars och kanske framför allt andra tjejers ögon medan killar som gör detsamma är personer som i alla fall andra killar ser upp till.

Även Hannah Lemoine har i sin blogg One way communication skrivit ett inlägg om detta.

5 thoughts on “Slut-shaming så man skäms över det!

  1. Tycker tyvärr det är en skam att ingen i Sverige har moral. Äckligt är det med tjejer som ligger runt, det är så fula, ingen värdighet kvar!

    • Jag undrar just det är vem som är ful och vem det är som inte har någon moral. Vad tror du gör mest skada? Att ha sex eller att prata illa om människor på grund av saker de gör som man inte har nått med att göra? Dessutom, på vilket sätt är det moraliskt att välja ut bara en typ av människor som man kallar fula och äckliga för att de beter sig på ett visst sätt?

      Jag tycker förövrigt att användningen av ordet ”moral” i dessa sammanhang är helt språkligt förkastlig.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

