Sotis, som Jane Austens Emma fast i kattform.

Sotis, vår Amor!

I maj 2008 var jag inne på communityt Helgon och råkade där snubbla över en särdeles söt ung man vid namn Patrik. Historien hade lika gärna kunnat sluta där och sedan länge varit glömd, men tack vare en annan individ som också fanns på hans bilder där vågade jag skriva ett meddelande till honom. Över 4 år senare bor vi tillsammans. Den lilla individen på bilderna heter Sotis och är vår katt. Svart som synden med lite vitt på bröstet och ett vitt morrhår på varje sida.

Egentligen tänkte jag att killen på bilderna var för snygg för att kunna intressera sig för mig, men jag tänkte att han säkert inte skulle ta illa upp av ett oskyldigt meddelande med en komplimang om hans katt. Dessutom kunde ju inte en kattmänniska precis som jag också är vara en dålig människa.

Sotis, som nu hunnit fylla 9 år, hade hunnit flytta några gånger innan han hamnade hos Patrik och sedan slutligen blev vår katt när jag blev hans matte. Med oss kommer han få stanna för resten av sitt förhoppningsvis långa liv. Han är en äkta huskatt i lägenhet. Sotis är en stark personlighet, envis, lite sur, lite mullig och väldigt matglad (nu ska han dock bantas). Är han för hungrig kan man få sig en smocka om man inte lytt och matat när herrn bett om det. Hemma här i lägenheten är han en tuffing men utomhus är bara läskigt och jobbigt. Husse är favoriten, det tog tills i somras innan Sotis började riktigt visa att han tyckte om mig med, men då värmer också visad tillgivenhet lite extra i mitt hjärta.

När jag blir irriterad för att en frukostsugen Sotis väckt mig genom att bita mig i hårbotten klockan 5 på morgonen försöker jag komma ihåg att om det inte vore för honom hade jag inte vågat skriva till min sambo och blivande make och då hade vi kanske aldrig träffats.

3 thoughts on “Sotis, som Jane Austens Emma fast i kattform.

  1. Ping: ”Det är du som har bloggen va?” « Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

