”Nude” är inte en specifik färg!

20120825-194425.jpg
Jag är så otroligt politiskt korrekt så jag vägrar kalla färgen på denna produkt ”nude” (alltså ”naken” eller snarare ”hudfärgad”). Jag säger beige! *Hör hur huvuden hos antiPK-maffian exploderar* Detta för att ”hudfärgad” inte är en specifik färg. Det räcker med att googla ordet för att se vad det förknippas med, och det är den vita hudtonen. Den som är förknippad med hudtonen många nordeuropéer har. Eftersom det finns betydligt många fler hudfärger än så vill jag sluta späda på tankarna om att det är vit som är utgångspunkten.

Med tanke på att detta är ett nagellack vill jag också påpeka att jag är fullt medveten om att även människor med mörkare hudfärg ofta har ljusare nagelplatta, men det finns fortfarande variation även i den så jag vill ändå inte säga att det är en specifik färg och att den är vad jag som vit nordeuropé har.

Jag tycker att det är viktigt att fundera över dessa saker och inte bara slentrianmässigt säga ”hudfärgad” när vi menar beige.

5 thoughts on “”Nude” är inte en specifik färg!

  1. Jag trodde ”nude” i sminksammanhang betydde att färgen ”anpassar sig” efter bärarens hudfärg! Till exempel ett rött läppstift som liksom smälter in i bärarens egna färger och därför passar alla, oavsett om man har en varm eller kall hudton osv. Har nog drömt att detta finns… :o

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

