Varför behandla någon man ligger med sämre än en kompis

Obs! Detta inlägg kommer att handla om heterosexuella relationer utifrån en kvinnas synvinkel av den enkla anledningen att jag är en heterosexuell kvinna.

I förra veckan skrev Vardagsmagi på Twitter om sina dåliga erfarenheter av killar hon haft sex med. Män som kritiserat hennes kropp med kommentarer som ”Jag trodde dina bröst skulle vara snyggare” och liknande som gjort henne arg och ledsen. Fler skrev till henne om liknande saker som pojkvänner och andra sexparters sagt och gjort, så även jag. Det fick mig också att tänka på fenomenet jag och många av mina vänner varit med om. Nämligen att bli behandlad som skit av ett one night stand, en kk eller till och med en pojkvän, att bli behandlad på ett sätt som jag antar de aldrig skulle behandla en kompis eller ens en bekant på för då hade de inte haft några vänner!

Jag undrar lite var det där beteendet att behandla någon man haft sex med sämre än en kompis härstammar ifrån. Är det någon som har ett svar får ni gärna ge mig det!

När det gäller tillfälliga förbindelser borde det finnas bättre sätt att klargöra att man inte är ute efter mer än sex än att bete sig som ett arsle. Chansen är ju stor att inte heller knullet vill ha mer men att vederbörande trots det beter sig som en civiliserad person. Det är kanske bara du som är pinsam när du misstänker vanligt hyfs för att personen vill gifta sig och skaffa barn med dig.

Själv hade jag t. ex. inte skickat iväg en kompis som sovit över utan att erbjuda denne lite frukost men när man snackar one night stands är det tydligen alldeles för mycket begärt att få sig en kopp kaffe och en macka. Nej sexpåsen ska bara ut när man är färdig med den. Vad fan är det för sätt att bete sig på egentligen? Är de för generade över sin sexualitet för att prata med dem de legat med efteråt borde de kanske sluta dra hem folk. Extra intressant var det när de inbillade sig att det inte skulle vara under min värdighet att ta mig en svängom mellan lakanen med dem igen. HAHAHA!

Hade jag velat bli behandlad som en prostituerad hade jag prostituerat mig, då hade jag i alla fall fått en slant för besväret.

Johanna Sjödin skrev ett blogginlägg med namnet Krav-märkt sex om att hon har vissa krav på personer hon har sex med, ett väldigt bra inlägg om nått jag skulle kalla sexetikett som alla borde läsa och ta till sig. Kraven hon har är att kondom ska användas om den ena så önskar, att sexet ska vara ett givande och tagande, att killen inte ska få utlösning i henne utan att ha frågat om det är ok samt att hon vill få frukost på morgonen. ”Sammanfattningsvis kan man säga att jag kräver att de jag ligger med ska behandla mig bra innan, under och efter sex.”. Dessa krav har dock fått vissa att påstå att hon skulle vara orimligt krävande… Jag tycker att det är helt otroligt att påstå en sådan sak! Själv skulle jag vilja säga att det snarare handlar om nått slags minimikrav och vad man borde kunna förvänta sig.

Även i fasta förhållanden finns det de som tycker att partnern är värd mindre hänsyn och respekt än en polare. Kanske har de gått på myten om ”bros before hoes” eller ”förhållanden kommer och går men vänner består”. Min erfarenhet är att vänner kan vara minst lika bra på att komma och gå som kärlekspartners så varför man ska dissa sin respektive för dem förstår jag inte alls. Nej, jag menar inte att man ska dissa sina vänner heller, men det finns de som gång på gång struntar i planer de gjort upp med partnern när vännerna kallar. Vissa skriker gapar och kallar sina partners för allt mellan himmel och jord, på ett sätt de aldrig hade vrålat på en kompis. Själv har jag varit med om killar som sagt ”men jag har ju lovat…” utan minsta tanke på vad han lovat mig. Precis som att löften till mig inte var lika mycket värda som löften till en kompis. Faktiskt precis som att det var JAG som skulle stå kvar där när han kom tillbaka efter att ha dumpat mig för en kompis skull. Jag undrar vart beteendet kommer ifrån.

En sak är i alla fall säker. Jag kommer aldrig gå med på att en partner behandlar mig med mindre värdighet än vad man kan förvänta sig att vänner ska behandla en med. Det är under min värdighet!

5 thoughts on “Varför behandla någon man ligger med sämre än en kompis

  1. Eftersom Jonatan är en av mina bästa vänner OCH min pojkvän behandlar jag honom med respekt. Jag begär inget annat än samma sak av honom. Dock har jag erfarenhet av partners som hånar, kränker och sårar.

    Gällande engångsligg tror jag att det dåliga beteendet kan handla om att man själv känner sig smutsig som engångsknullar och därför också ser sexpartnern som dålig. Jag kanske har fel, men det skulle kännas typiskt vår syn på sex.

  2. Och jag tror att det inte enbart handlar om skam över sin sexualitet, utan att alkoholen är en starkt bidragande faktor till det beteende du beskriver.
    I många fall är det nog helt enkelt så att den ena eller bägge av parterna inte hade upplevt personen de gick hem med som intressant i nyktert tillstånd.
    Människor, som i många fall fyllt både 20, 30 och 40 gör helt enkelt saker när de är fullla som de ångrar när de är nyktra. Tyvärr finns i den svenska kulturen en stor acceptans framför allt för män för att skylla på berusningen lite oavsett vad det gäller.
    Det ”klassiska” one night standet, att i berusat tillstånd gå hem med någon man träffat på krogen eller festen bottnar ju inte alltid i något så enkelt som att personerna tycker sex är skönt och kul utan också i föreställningar om att kvällen är misslyckad om man inte får ”napp” och att man vill bevisa för sig själv och / eller vännerna man är ute med att man minsann är tillräckligt attraktiv för att inte behöva gå hem ensam.
    Med allt detta sagt menar jag absolut inte sagt att jag på något sätt tycker det är försvarbart att behandla personen du nyss haft sex med som något katten släpat in.
    Jag har bara aldrig hört någon berätta om att de känner skam och äckel inför en tillfällig sexpartner eller att deras tillfälliga sexpartner verkade känna så för dem efter ett one night stand i nyktert tillstånd under dagtid där parterna träffades på t.e.x stranden eller i parken. Och jag vill verkligen inte moralisera över människors tillfälliga förbindelser, ska det moraliseras gör jag det hellre över att så många vuxna människor måste vara berusade för att ha sex (trots att sexet ofta blir sämre och det är svårare för både män och kvinnor att få orgasm vid berusning), över att det ska vara så viktigt att visa för vännerna att man minsann är attraktiv i någons ögon och att det är så accepterat i vår kultur att göra saker som berusad man ångrar bittert i nyktert tillstånd.

    • Fast jag tänker inte bara på ”regelrätta” one night stands. De av mina erfarenheter jag tänkte på när jag skrev detta inlägg handlar faktiskt om förbindelser i nyktert tillstånd. Samt faktiskt inte bara tillfälliga förbindelser! Jag vet många som blivit behandlade som skit av äkta makar och sambos som samtidigt behandlat sina polare med hundra gånger mer respekt.

  3. Jo, jag tror också att det (tyvärr) är väldigt vanligt att behandla sin sambo/maka/flick/pojkvän betydligt sämre än sina vänner. Att ta sin partner för givet verkar vara något många gör, och det har jag också egna erfarenheter av. Anledningen till att jag började skriva om one night stands var att du länkade till och skrev om Johanna Sjödins inlägg som verkar vara ganska inriktat på just på one night stands. Jag tycker för övrigt inte heller att allt hon tar upp är realistiska eller rimliga minimikrav på ett one night stand, som att förvänta sig att få oralsex om man ger det. Jag vill inte av artighetsskäl känna mig tvungen att utföra oralsex på någon vars kön luktar och smakar svett och/eller urin (inte så ovanligt om personen druckit öl och dansat många timmar i sträck och kanske kissat fem-sex gånger, varav ett par utomhus under kvällen) enbart för att hen gjort det samma på mig. Och jag kan ju inte (om det inte är riktigt illa) veta hur könet luktar och om jag därmed vill ge oralsex innan kläderna är av.
    Det blir lite konstigt när saker som har med vanligt folkvett att göra, som att inte oombedd vräka ur sig hur besviken man blir på sexpartnerns bröst blandas med orimliga förväntningar om att få oralsex enbart för att man gett.

    • Nej, jag tycker inte heller att det är rimliga minimikrav att kräva specifika sexuella handlingar, det jag tycker är rimligt är nog mer det jag skriver här i mitt inlägg, om att ge och ta (vilket enligt mig inte behöver innefatta exakt samma saker utan bara att båda ska ha det skönt och att man inte bara ska använda den andra som en sexleksak), att respektera krav på kondom och att inte behandla vederbörande som nått katten släpat in så fort orgasmen är över.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

