”Men lilla vän nu överdriver du väl ändå… du är ju SVENSK!”

Jag blev för någon vecka sedan uppmärksammad på en diskussionsgrupp på Facebook ”För oss som på något sätt lidit men av att växa upp i nån frikyrklig eller annan sektliknande rörelse… Vi avfällingar helt enkelt.”. Jag gick med. Där berättar vi om saker vi varit med om, delar tankar och erfarenheter. Som säkert även många icke-religiösa också kan förstå blir det en det t. ex. prat om skuld angående sex. Hur man lärts att se sin pubertetssprudlande kropp som oren och snuskig, ett satans instrument för att ta en från Gud… i varierande grad så klart.

När jag var runt 15 började jag på allvar söka mig bort från Pingstkyrkan. Det blev så efter en panikångestattack jag fick på ett läger som heter Hampe där de predikade om alla krav som man ska uppfylla för att vara en god kristen. Jag kände att jag inte kunde leva upp till dem och drabbades av stark skräck och ångest över att då istället förtjäna att hamna i helvetet.

Så efter ett par år som seglande bort från kyrkan träffade jag en icke-kristen kille och eftersom jag är ”översexuell” ville jag såklart ligga med honom. Därför bestämde jag som 17åring, samma år som jag skulle fylla 18 och således bli myndig, tid på Ungdomsmottagningen i Katrineholm för preventivmedelsrådgivning.

Väl där mötte jag en riktig osympatisk surkärring till barnmorska, detta var alltså första gången jag skulle göra en gynekologisk kontroll så det var rena turen att jag inte blev avskräckt för sådana saker för resten av livet. Ett av de starkaste minnena från det mötet var att hon tjatade på mig att det var bäst att jag berättade för min mamma om p-pillerna. Jag försökte förklara för henne att det var omöjligt för att min mamma var kristen, pingstvän och hade väldigt starka åsikter om sex före äktenskapet. Jag försökte förklara att jag var rädd. Hon fortsatte ändå propsa på att det alltid var absolut bäst att berätta för föräldrarna.

Jag kommer ihåg att jag redan då tänkte att hade det varit en av mina kompisar som är från Indien, Iran eller Kurdistan som suttit här och sagt samma sak så hade det nog inte varit någon diskussion om att det alltid är bäst att berätta för föräldrarna. De hade säkerligen inte fått ”Men snälla lilla gumman, så illa kan det väl inte vara ändå!”-blickar från barnmorskan.

Ärligt talat ser jag det som rasism! Inte på ett ”Åh stackars mig vita flicka som på grund av mitt etniska ursprung inte togs på allvar”-sätt utan för att hon uppenbarligen tänkte att ”Hallå MATILDA!!! I Sverige ger vi faktiskt inte våra barn stryk för att de har utomäktenskapligt sex!!! Vi är bättre än så!”. Men det finns faktiskt religiösa extremister även här. Alldeles under näsan på oss. Kanske finns det ett barn i ditt barns klass som varje dag lever med skräck och ångest för att hamna i helvetet om hen inte beter sig som en perfekt kristen, eller whatever, varje dag. Skräck för att mamma och pappa inte ska älska dem lika mycket om de inte lever upp till förväntningarna. Kanske heter det barnet Oskar eller Emma och kanske just därför ser man inte dem som varande i riskgruppen för religiöst förtryck i hemmet. Men vi finns. Och vi är inte mindre rädda för att våra föräldrar kanske är ”Svenska”.

Några månader efter min sexdebut fick min mamma reda på den genom att ett av mina äldre okristna syskon med ett triumferande flin upplyste mamma om hur det låg till. Hon hoppades väl att det skulle göra så att mamma började tycka illa om mig eftersom vi trots allt skit haft en rätt nära relation (Dr Jekyll-delen av min mamma är ju älskvärd) för det var då rakt inte av omtanke eftersom jag inte ägnade mig åt något riskbeteende och dessutom nästan var myndig. Mamma tog det med ro för hon hade väl fattat att det var så. Hur långt räcker ett förmanande ”Kom ihåg att jag litar på dig!” till en 17 åring som sticker iväg för att spendera helgen hon pojkvännen som bor i en annan stad liksom? Hon blev inte arg och jag fick inte stryk. Däremot har hon sagt att hon var besviken på att jag inte sa nått själv men det har jag sagt till henne att hon inte har rätt att vara. Ni förstår säkert vad jag menar. Att snacka med henne var ju inget alternativ! Dock började kampanjen ”Nu ska du vara ihop med den här snubben till dödagar och gifta dig med honom om det så är det sista du gör, jag skiter i att han slår dig eller ger sig på dig sexuellt, du har legat med honom och då är det bara så”-kampanjen som fortsatte i 2 år. Som tur var kom jag ur den också med liv, lem och vett i behåll.

2 thoughts on “”Men lilla vän nu överdriver du väl ändå… du är ju SVENSK!”

  1. Kommer du från Katrineholm!? Har läst din blogg jättelänge och visste inte det… Var bor du nu egentligen?

    Ang. inlägget så är det dåligt att ungdomar pressas (eller tvingas) till att berätta för sina föräldrar om sitt privatliv. På BUP till exempel, då måste föräldrarna veta att man går dit – även föräldrarna kanske är orsaken till att man gå dit. Det går att komma runt i vissa fall men om enda andledningen till att man inte vill att de ska veta är att de skulle bli arga, förbjuda det eller liknande så anses inte det vara tillräckligt. Dumt

    • Ja, jag har gått alla skolår där. Vi flyttade till K-holm när jag var 4,5 och så flyttade jag därifrån när jag var 20. Har en syrra som bor kvar där med sin familj. Själv bor jag i Lund sedan flera år.

      Ja det är verkligen dåligt med den pressen. Jag kände mig som att hon inte litade på att jag visste tillräckligt om min egen familjesituation för att avgöra vad som var det rätta för mig att göra, som att hon trodde att hon visste bättre. Just när det handlar om preventivmedel och till och med abort om man behöver göra en sådan så har man rätt att hålla det hemligt för sina föräldrar. Det är jättedumt att samma sekretess inte gäller för ungas psykiska hälsa.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

