Svinhufvud

Idag kom jag på att det var en hel vecka sen jag tvättade (med balsammetoden) håret senast. Även om det är flottigt nu och dags att tvätta är det lång tid för mig att inte ha störts av att håret blivit smutsigt. Så vad har jag ändrat i min hårvårdsrutin? Jag har köpt en svinhårsborste!

Borsten jag köpte kostade 95 kr på Kicks och har borst av 100 % svinhår. Fast den är rekommenderad för hår som är kortare än mitt tycker jag att den fungerar bra på mitt skandinaviska, normaltjocka, midjelånga hår. Jag måste dock dela upp håret för att kunna borsta igenom det, men det har jag alltid gjort ändå. Anledningen till att jag valde denna utredningsborste istället för den större var att jag vill kunna använda den som stylingborste också och det känns inte som att en stor paddelborste är optimal för det. Jag gillar att Kicks borste var gjord i bambu eftersom det är ett gräs som växer snabbt så ingen skog blivit nerhuggen för att göra den.

Förutom att vara skonsamma för håret är ju svinhårsborstar kända för att kunna göra så att håret känns och ser rent ut längre genom att den fördelar sebumet (det naturliga fettet i hårbotten) över hårstrået men jag upptäckte snabbt att det finns andra anledningar till att håret är rent längre om man borstar det med svinhårsborste. Den blir nämligen ordentligt dammig varje gång, på ett sätt mina glesa plastpiggborstar inte blivit.

Eftersom borsten plockar upp smutsen i håret blir den också smutsig. Jag rengör den genom att skölja den i varmt vatten. Man kan också tvätta den med diskmedel eller schampo. Ett No ‘poo-godkänt schampo utan silikon är nog att föredra isåfall.

Jag har gjort en före- och efterbild för att visa. Jag vet inte om det syns så bra, men det gråa i hårbollen bredvid borsten på efterbilden är alltså damm.
20120718-193550.jpg

6 thoughts on “Svinhufvud

  1. Åh, vilket bra tips! Har hört detta med svinhårsborste innan men inte riktigt förstått varför. Har kört balsammetoden i några år nu och en sån borste skulle nog kunna göra det ännu bättre tror jag. :-)

    • Jag hade hört det med fördelningen av fett från rot till topp förut, men nu tycker jag nästan att det att den plockar upp dammet jag inte ens visste var där är ännu bättre. Svinbra! (hehe).

  2. Noopoo/balsammetoden funkar inte för mig, får massa mjäll. Det enda som funkar är att jag tvättar håret max en gång i veckan med diskmedel, typ yes. Med schampoo blir det ännu värre.

    Fattar inte varför min hårbotten är så äckligt känslig, det är inte huden på resten av kroppen. Kukhårbotten.

    • Jag sköljer den i hett vatten efter varje gång jag borstat håret faktiskt, för den blir så dammig. Mitt hår är väldigt långt så det fastnar massa damm i det. Det känns inte bra att borsta håret med en smutsig borste. Sen har jag en gång doppat den ett par gånger i varmt vatten med lite diskmedel i.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

