Pannacotta med vit choklad

20120718-195503.jpg

Till midsommar gjorde jag laktovegetarisk vit chokladpannacotta att äta till jordgubbarna och idag blev jag sugen på det igen. Eftersom jag inte hade jordgubbar hemma blev det tinade hallon istället. Smaskigt värre! Jag använder Odenses vita choklad som går att hitta vid bakningsprodukterna i affären.

Här följer receptet:
(4 portioner)
4-5 dl grädde
1 dl gelesocker multi
100 gram vit choklad

Hacka chokladen. Koka upp grädden med gelesocker multi och låt sjuda i 30 sekunder. Ta bort kastrullen från plattan och häll ner chokladen i den varma grädden. Rör om tills chokladen är smält. Häll upp i portionsskålar som tål värme och kyl i minst två timmar, det går också bra att göra dessa dagen innan de ska ätas. Servera med valfri frukt eller bär.

Många recept har också vaniljpulver eller vaniljsocker i sig, men jag tycker att det ser lite trist ut med de svarta prickarna i vit chokladpannacotta. Vit choklad har enligt min åsikt tillräckligt med vaniljsmak i sig själv. Vaniljprickarna funkar bättre i vaniljpannacottan.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

