Jag har aldrig riktigt förstått kritiken av Lady Dahmers matkonto.

En kritik mot Lady Dahmer som verkar vara aktuell så fort någon stör sig på henne är de där 10 000 kr hon uppskattar att hennes familj lägger på mat varje månad. För det första förstår jag inte varför det är så upprörande med vad andra väljer att lägga sina pengar på, för det andra tycker jag inte alls att det är några överdrivet svindlande siffror.

Jag vet inte säkert, men jag tror att jag och Patrik lägger ca 5000 kr på mat tillsammans, uteluncher inräknade, och då räknar jag inte högt! Nej vi äter inte oxfilé varje helg, vi har aldrig ätit oxfilé! Istället äter vi högst vanlig mat och ägnar oss väldigt sällan åt några extravaganser. När vi ska lyxa till det blir det fläskfilé, klyftpotatis och Erik Lallerstedts bea (hörde jag någon säga svennebanan?). Idag köpte jag en ost på första gången på jag vet inte hur länge, tack skatteåterbäringen! Dessutom äter ingen av oss särskilt ofta mer än två mål mat om dagen plus möjligtvis ett litet mellanmål på kvällen om vi är hungriga.

Mat är dyrt, bra mat är ännu dyrare! Hade jag haft råd att köpa precis den maten jag vill köpa och äta hade vi säkert kunnat komma upp i 10 000 i månaden, särskilt om vi lade till ett par barn som ska ha bra och näringsrik mat.

Då hade jag bara köpt ekologiskt och närodlat så långt det går. Åkt till en bonde och köpt ekologiskt kött från gårdsslakteri (nej, jag kommer aldrig bli vegetarian, jag har för många spännande födoämnesallergier och överkänsligheter som hindrar mig från det). Unnat mig god ekologisk fisk och skaldjur. Ätit både frukost, lunch OCH middag. Smaskat i mig Lilla Glassfabrikens polkaglass som att det inte fanns en morgondag!!! Samt haft ett förbannat saftigt matkonto. Men det hade väl inte varit någon annans huvudbry än min och Patriks?

10 thoughts on “Jag har aldrig riktigt förstått kritiken av Lady Dahmers matkonto.

  1. Nej, det är verkligen en konstig sak att kritisera (om det inte handlar om någon som är ansvarslös med sin ekonomi i övrigt och man är orolig), men jag håller inte med om att det är en ”normal” (vad nu det betyder) summa. Tycker det låter extremt mycket, och det gör 5000 på 2 personer också. Eller så är det bara jag som är snål. Jag skulle kanske komma upp i 5000 (på två personer) om jag gjorde som du beskriver, köpte allt ekologiskt och lyxade till det varje dag. Men att äta ute (om det inte är tvunget för att jag jobbar på annan ort eller så) finns knappt på kartan för min del, så det är säkert där det diffar.

    • Om man snittar en lunch på 50 spänn (falaffel 25 spänn, för sambon, jag är allergisk, vanlig lnch i våra krokar 70-85 kr) så har man ju 1000 kr för en person redan där. Att mat kosta 1000 kr i veckan för oss är inget konstigt. Att bara titta in på ICA blir ju lätt 100 spänn och ska man ha nått mer än bara mjölk, fil och müsli att äta betydligt mer.

      • Ja, alltså, äter man lunch UTE så blir det såklart mycket pengar. En matlådelunch behöver ju inte kosta över 20:-. Billigt med falaffel för 25 dock, det hade ju nästan kunnat vara ett vettigt alternativ om det funnits här. Bor ni i Malmö? :)

      • Nej i Lund, men Patrik jobbar i Malmö, nära typ vid KB så i bästa falaffelland. 25 kr är då också inklusive 5 kr för fetaost. ;) Ja, matlådelunch blir det när det finns rester och den är ju billig beroende på vad man ätit.

  2. Jag tycker inte att 10.000 låter särskilt mycket för två vuxna och två barn. En ”normalkostnad” för mat för en vuxen människa har jag för mig ligger på 2.500 i månaden. Men det är någon sorts genomsnitt, vill jag minnas. Jag lägger nog ungefär så mycket på mat och annat jag stoppar i mig varje månad. Förmodligen mer. Då köper jag visserligen ekologiskt/närproducerat så långt jag kan, men på de fronter där det inte är möjligt så snålar jag i stället väldigt mycket.
    Ska man då dessutom som du säger ge två barn näringsriktig (och god) mat så drar det ju iväg. Jag ska inte svära på det, men jag vill minnas att mamma nämnt att hon lade något liknande på mat varje månad när vi alla bodde hemma. Det var hon, jag och mina två bröder, så vi var också fyra personer i hushållet. Visserligen tre tonåringar och en vuxen, så vi åt förmodligen mer än i det Dahmerska hushållet, men gudarna ska veta att mamma var så ekonomisk hon bara kunde. Hon handlade bara ”fin” mat när det var extrapris, och annars var det så billigt det bara gick utan att vi skulle få näringsbrist.
    Jag vet dock att det är väldigt olika hur mycket man lägger på mat. Hade en kamrat på universitetet som hävdade att hon bara köpte mat för omkring 500 kronor i månaden. Har i och för sig fortfarande svårt att tro att det verkligen stämde, utan tänker att hon kanske räknade lite galet.

    • 500 spänn… Jaa hon kanske jagade det mesta av sitt käk i skogen! :D Nej 125 kr i veckan hade varit tufft att klara sig på. Det hade blivit soppa för hela slanten. Men men, då hade jag kanske nått mitt mål att komma i mina ljusgula Levi’s jag köpte i 7:an efter ett tag! ;) Jag tror också att 2500 per person är ett normalt genomsnitt inklusive hygienartiklar och sånt.

  3. Jag håller med dig. Förstår inte grejen med att kritisera någon för deras matkonto. Som sagt, om personen är sjukt oansvarig med ekonomin och det inte går runt på andra plan, så kanske man ska se över hur mycket som spenderas på mat… Men har man stålarna… Så varför inte?

    Jag älskar mat och jag älskar god mat, jag och min sambo lägger kanske 3000 i månaden på mat, men vi skulle lätt kunna dra till med en tusing eller två till. Vi handlar inte billiga märken, utan försöker tänka på vart maten kommer ifrån – det är oerhört viktigt för mig. Och jag betalar hellre 40 spänn för 12-pack ekologiska kravmärkta ägg från frigående höns, än en tjuga för samma mängd ägg, men där hönsen mår skit.

    Ens matkonto är väl egentligen inte någon annans huvudbry liksom och jag förstår inte varför vissa reagerade så himla kraftigt över det. Alla har inte samma möjligheter och kanske sticker det i ögonen på folk att någon käkar sjukt najs och god mat, medan de själva får nöja sig med storpack mamma scans köttbullar. Missförstå mig inte, jag älskar typ konserverade fiskbullar och falukorv (innan jag blev veggo…), men kan man välja så kanske det trots allt inte är första handsvalen…

  4. God mat är ju meningen med livet :) Jag bränner oförskämt mycket pengar på mat. Till skillnad från svennebanan som äter ute på söndagar (min fördom kanske), så är det enda dagen vi kanske lagar mat själv. Äter frukost ute t.o.m. Fast här i Berlin, likt New York, är det lättare och mer ekonomiskt att ha den livsstilen.

    Förra veckan var jag och flickvännen och betalade lite drygt 3000 kr på Costes i Budapest och månaden innan det ungefär det samma på Fischers Fritz här i Berlin. Vissa vill ha snabba bilar, dyra märkeskläder o.s.v. Jag bränner hellre mina pengar på att äta gott :)

    Tror jag och tjejen ligger på närmare 10000 kr de månaderna vi inte äter på en extremlyxrestaurang och några tusenlappar till de gånger vi gör matresor.

    När vi skapar familj lär vi väl börja laga mat själva i större utsträckning, däremot kommer vi inte att tumma på att ha de bästa livsmedlena, så länge vår ekonomi fungerar för det. Att t.ex. göra vaniljsås på vanillinsocker istället för riktig vaniljstång är en hädelse för mig, eller att inte ha riktig wasabi till sushi (inte den pepparrotsskiten du får på 9 av 10 sushirestauranger, vissa har inte ens riktig wasabi för tilläggspris och än värre vet vissa sushirestauranger t.o.m. inte om att det de serverar inte är wasabi, som att korvmojjen skulle tro att tomatpure är ketchup).

    Däremot när jag var student och hade ont om pengar så hade jag en matbudget på under 1000 kr i månaden oftast. Tonfisk med ris och soppor var favoriter för plånboken.

    Så nu är jag färdig med att framstå som en pompös bortskämd överklassunge (jag är uppvuxen i en arbetarfamilj där vi åt vaniljsås gjort på vanilinsocker varje helg för att lyxa till det).

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

