Aber was für eine nette Werbung!

Patrik gjorde mig för ett par timmar sedan uppmärksam på reklambilden ovan. Han fick upp den i sin feed på Facebook då han handlat mycket från det företaget och därför gillar dem på fejan. Dock gav denna bild honom och mig en dålig smak i munnen. För er som inte vet vilket sorts företag Thomann är kan jag berätta att de är ett tyskt företag som inte säljer sexuella tjänster utan instrument och musikprylar till typ hela EU; ”I Thomanns webbutik hittar du allt från musikinstrument till studio, ljus och PA-utrustning.”.

Jag konstaterar torrt att jag är bortskämd med den syn vi har på sexistisk reklam i Sverige. Denna bild hade blivit anmäld till Reklamombudsmannen snabbare än någon hunnit säga sleepinginmycar. Förhoppningsvis hade inget reklambolag fått för sig att släppa denna bild ens, förutom om de trodde fast på att all publicitet är bra publicitet.

Bilden får mig att dra mig till minnes långa stycken ur Jean Kilbournes fantastisk föreläsning Killing us softly (Trailer, hela föreläsningen är tyvärr bortplockad från Youtube).

Även om mannen på denna bild också är avklädd, exponerad och sexualiserad är han ändå en hel människa. Kvinnan är reducerad, inte bara avklippt till endast en underkropp, utan även förvandlad till ett objekt, till ett musikinstrument.

Play IT
Feel IT

Så jävla onödigt och osmakligt Thomann!

Uppdatering: Nu morgonen den 13:e är bilden borttagen. Thomann verkar förvånade, om man ser till deras statusuppdatering om det. Jag fattar inte varför med tanke på Facebooks policy angående bilder som visar nakna kroppar.

5 thoughts on “Aber was für eine nette Werbung!

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

