Sex och samlevnadsundervisning handlar om så mycket mer än bara spermier, ägg och preventivmedel.

Tristessan skrev ett inlägg som länkade till mitt inlägg om #tafs och under den började vi prata lite om skolans ansvar när det gäller att prata med ungdomar om sex och samtycke samt våld i nära relationer då hennes inlägg berört detta:

I dag tror jag, hoppas jag att barn har med sig denna informationen om inte från föräldrar och skola så i alla fall från nätet. Att de kan söka information, söka och skriva och fråga anonymt (om de inte vågar annars) i något forum och få kloka råd.
Men det borde verkligen ingå i skolundervisningen om det inte gör det dag, övergrepp, våldtäkt, rätt att säga nej, vikten av att respektera nej os.v. Så många som blir utsatta, som drabbas av allt från sextrakasserier i skolkorridorer till våldtagna där ingen ser eller hör vad som händer.
Självklart borde alla veta vart man vänder sig om det inte finns en familj, lärare eller annan vuxen som lyssnar.

Jag frågade min syster som jobbar som matte, NO-lärare på en högstadieskola och som då också undervisar i sex och samlevnad på biologin om hon tog upp våld i nära relationer, tafs i skolan och samtycke vid sex. Hon svarade att hon gör det och att hon då även tar upp lagar, men att det precis som när vi var små varierar mycket från lärare till lärare.

Sex och samlevnadsundervisningen jag fick i högstadiet var helt ok. Jag hade en cool f.d. metaltrummis vid namn Sid till biologilärare som inte skämdes för att snacka sex. Man jag vet att det finns de i min ålder och yngre som mer eller mindre bara fått rulla på en kondom på en penisattrapp hos skolsyster och så var det nog med det. Dock kan jag inte minnas att läraren tog upp våld i nära relationer eller gick in jättemycket på samtycket och vikten av att ta ett nej på allvar och inte tjata sig till ett ja från en person som redan sagt nej med all önskvärd tydlighet. Helt uppenbart är i alla fall att jag inte hade en aning om hur jag skulle agera eller reagera när jag hamnade i situationer där sådan kunskap hade varit av största vikt.

Jag tror att det är väldigt viktigt att skolan tar upp detta för det är inte alla föräldrar som känner sig bekväma med det och olika former av våld i nära relationer är väldigt vanligt. Kanske speciellt bland tonåringar som inte har ett fullt utvecklat konsekvenstänkande och som också är vana vid att ta till handgripligheter när de är arga eftersom det ses som en mer eller mindre normal del av det sociala samspelet i en skolkorridor.

Ifall de bara har råd från andra kamrater, antingen i skolan eller på nätet, att ta till kan det ju lätt bli fruktansvärt fel! Om 10 % av tjejerna som går i gymnasiet säger sig ha blivit utsatta för sexuella övergrepp i någon grad känns det som ett stort problem som måste tas på allvar och att det allvaret måste speglas i undervisningen i skolan. Dels så att de tjejer och killar som blir utsatta för någon form av övergrepp eller sextjat kan identifiera vad som pågår och agera utifrån det och dels så att de som begår dessa övergrepp verkligen får veta att det inte är ok att bete sig på det sättet och att det inte bara är deras gnälliga partner som inte tycker att det är ok.

Min första kille hade ju t.ex. fått för sig att det var ok att ha sex med mig mot min uttryckliga vilja och fast jag gjorde motstånd för att jag var hans flickvän och för att jag ”ville igår”. Han trodde inte på mig när jag sade att det var våldtäkt, därför kände han inte heller nått behov av att förändra sitt beteende. Hade en vuxen person med utbildning och auktoritet redan förklarat hur saker och ting ligger till hade han kanske inte tänkt så. Nu finns det så klart många som vet att deras agerande är fel men gör sådana saker ändå och sådana kommer det säkert alltid att finnas. Men eliminerar man bara några enstaka som inte hade förstått att deras beteende inte är ok kommer det säkert att göra skillnad.

Nej det är inte ok att ha sex med någon som säger nej eller någon som av olika anledningar inte kan ge sitt samtycke oavsett om ni haft sex innan eller ej. Ett nej är ett nej och blir inte ett ja även om man tjatar tills öronen trillar av på partnern och de till slut ger med sig bara för att få en att hålla käften, även det är ett övergrepp även om det kanske inte ses om olagligt. Nej du får inte slå din partner oavsett vad hen gjort för att provocera dig. Ja även att knuffa, ta hårt i, ta strypgrepp på och slå med öppen hand är att slåss. Om din partner har sex med dig fast du inte vill eller slår dig, försök få tag på någon som du kan prata med och som lyssnar, någon som kan ge goda väl grundade råd. Ta hand om er själva och varandra!

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

