Polis, polis förtroendekris!

När jag gick i 6:an kom en dag två poliser till vår klass och ljög oss alla rakt upp i ansiktet. Säkert tyckte både de, våra lärare och skolan att det var i ett gott syfte. Syftet var nämligen att skrämma oss till lydnad. Lögnen bestod i att de allvarligt berättade för oss att ifall vi var i en affär med en kompis och den kompisen snattade var vi tvungna att gå till kassan och berätta att vår kompis snattade, annars var vi precis lika skyldiga till snatteri själva!

Jag är absolut inte för något system som säger att folk som berättar om brott är ”golare” för jag tycker att man ska berätta vad man vet, särskilt om det är allvarliga brott, men att genom hot om anmälan för påhittat brott förmå barn att ange sina kompisar är inte rätt! Det är inte så man lär folk att ha civilkurage! Jag kommer ihåg hur jobbigt det kändes för jag visste ju att jag inte kan styra över en kompis. Samtidigt hade jag absolut ingen lust att sätta någon av dem i klistret, eller mig själv för det hade knappast varit roligt att gå till skolan efter ett sådant tilltag.

Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år. Brott som i 1 § sägs med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för snatteri dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Brb 8:1-2

Den som olovligen tager vad annan tillhör… Nej paragrafen säger inget om ”Den som står bredvid och varken med råd eller dåd hjälper någon att snatta döms för…”. Jag rekommenderar dock inte att man stannar kvar med en kompis som snattar för då kan man se lika skyldig ut utan att vara det, som att man gjort det tillsammans. Lämnar man butiken och går hem innan brottet begås och befattar man sig inte någonsin med stöldgodset har man inte begått något brott som går att anklagas för. För snatteri begås brottet i ögonblicket varan uppsåtligen tas ut förbi kassorna (i t. ex. mataffärer) eller ur affären (i t. ex. klädaffärer där kassan inte är precis vid utgången) utan att man betalat för den, fast jag hade gått i samma ögonblick som jag insåg att kompisen skulle snatta så jag inte ens var där när hen plockade på sig varan. Naturligtvis ska man också säga till i affären att ens kompis snattar om man vill och vågar, men det ska man göra för att det är det rätta att göra, inte för att någon polis ljugit om att man är skyldig att göra det!

Innan poliserna kom och pratade med oss hade jag aldrig varit med om en kompis som snattat i en affär, men redan nästa vecka var jag med om det. Så… tack för tipset, polisen! Jag försökte få henne att låta bli, men hon hade absolut bestämt sig för att ta några sådana bollar med olja man har i badkaret. Antagligen ville hon testa hur det kändes att snatta nu när hon fått höra om detta förbjudna vissa barn gör. Då jag inte hade lust att vara med om några snatterier oavsett om jag gjorde dem eller det var en kompis, sånt är lite för spännande för min smak, så jag gick helt enkelt ut i butiken och lämnade polaren där. Utan att säga till någon.

Jag tycker att det är problematiskt att använda lögner för att få barn att göra som man vill. Oavsett om det handlar om ”petar du i näsan får du mask i näsan” eller ”säger du inte till i affären när din kompis snattar är du lika mycket snattare du med fast du aldrig haft uppsåt att ta något själv”. Förr eller senare kommer nämligen barnet på att det inte alls får några maskar i näsan av att peta i den eller kanske till och med att snatteri inte innefattar passiva kompisar som inte vågar säga till i kassan att en kompis snattar! Då förloras en bit av barnets förtroende för den vuxna. Jag kommer i hela mitt liv komma ihåg den där gången i mellanstadiet då polisen kom till vår skola för att ljuga för oss och det har naturligtvis inte påverkat min syn på polisen i positiv riktning!

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

