”Ingen skulle kalla henne för torsk”, jo jag!

Bild skamlöst stulen från Kanal 5:s hemsida.

I kväll var det premiär för tionde säsongen av Kanal 5:s TV-program Outsiders. Avsnittet handlade om sexköp fast det kallas för ”Kärlek i Gambia”. Jag har inte sett det än, men tar mig kanske en titt om det ligger ute på femmans playkanal på nätet. Dock har trailern som snurrat flera gånger den senaste veckan gett mig en hel del insyn om vad det handlar om. En bekant som tittade bekräftade det på twitter ”Ser på outsiders och noterar hur det nästintill gullas med sexturism när det är kvinnor som står som köparna.”.

Sedan minst 10 år tillbaka har detta med kvinnor, ofta äldre kvinnor, som åker till Gambia och betalar män, ofta i 20-årsåldern, för att vara deras ”pojkvän” när de är där varit ett återkommande ämne i media. Helt krasst, äldre kvinnor som åker till Gambia för att köpa sex. Här är en t. ex. artikel från Sydsvenskan publicerad 2005.

Jag har mer än en gång läst uttalanden från folk som är negativa till feminismen och/eller feminister som hävdar att vi skulle tycka att det är ok eller till och med hylla denna sexturism, för att det är kvinnor som är torskarna och män som är de som prostituerar sig. Det kan jag direkt nu säga är ett felaktigt antagande! Feminister som tycker att sexköp är fel tycker även att denna form av sexturism är vidrig. Feminister som tycker att sexköp är ok tycker inte att denna form av sexturism är mer ok än någon annan! Om någon missat det är jag en av de som inte tycker att det är ok att se andras kroppar som handelsvaror.

Att gulla med sexturism där kvinnor är köparna är att späda på myten om att män alltid är kåta och redo för sex, att de inte kan utnyttjas, att de är i någon slags win win situation där de får både sex och pengar. Men ingen kan väl tro att merparten av dessa unga män verkligen tycker att det är härligt och sexigt att ligga med kvinnor som är två- eller tregånger så gamla som dem? Det verkar i alla fall inte råda någon tvekan hos köparna om att männen inte hade brytt sig ett dugg om det inte var för att de fick pengar för det och om någon tror nått annat så fantiserar hon.

Gambia är ett land vars namn alltid får mig att haja till, alltid som i sen jag var 8 år, för att min lillebrors biologiska pappa kommer därifrån. (Nej, min mor åkte inte till Gambia och blev gravid. Vi är inte biologiska syskon, min lillebror är både tillverkad och född i Stockholm och kom till oss som fosterbarn när han var 3 månader.) Av den anledningen har landet alltid känts intressant och det känns väldigt trist att det förknippas så starkt med sexturism.

Om någon som läser detta funderar på att köpa en resa till Gambia eller nått annat land där unga män är redo att sälja sina kroppar till dig för en tjänlig levnadsstandard och det är just vad du är ute efter med resan, tänk om! Det är inte mer ok för att du är en kvinna och du kanske inte är den traditionella torsken man automatiskt tänker på när prostitution nämns! Nej du kanske inte får ligga mer med sexiga unga män i ditt liv, men sex är ingen rättighet. Köp en dildo istället!

4 thoughts on “”Ingen skulle kalla henne för torsk”, jo jag!

  1. Jag tycker ändå detta är intressant, för helt plötsligt kan jag _förstå_ sexköparnas motiv på ett helt annat sätt än när jag läser om gubbar som köper flickor i Thailand! Därmed inte sagt att det är rätt, men jag kan förstå det. För det handlar ju inte bara om sex, utan om bekräftelse (vad man nu kan få för bekräftelse när an betalar för det, men iallafall), närhet, att leva ut någonting som man annars inte kan få. (Det gör det säkert för gubbtorskarna också, men jag har inte tänkt på det på det sättet förut.) Så det där med ”köpa en dildo” är nog väldigt förenklat.

    • Det är klart det är förenklat, det fattar ju vem som helst som haft både sexleksaker och förhållanden. Men för mig är det ändå bättre än att försöka köpa sig nått som inte går att få för pengar.

  2. ”Jag har mer än en gång läst uttalanden från folk som är negativa till feminismen och/eller feminister som hävdar att vi skulle tycka att det är ok eller till och med hylla denna sexturism, för att det är kvinnor som är torskarna och män som är de som prostituerar sig. Det kan jag direkt nu säga är ett felaktigt antagande!”

    Du kan inte prata för alla feminister. För när vi antifeminister vilket jag självklart är håller dig som feminist ansvarig för diverse saker är det helt plötsligt fel, och det heter ”jag tycker inte så” osv osv. Det kvinnliga sexköpandet framställs som positivt och exotiskt. Männens gör det inte. Vilka är det som framställer männens sexköpande som något fult och olagligt (vilket det självklart inte ska vara) just det feminister och enbart feminister. När det är knäpptyst om kvinnors sexköpande i media av feminister, då är det samma sak som acceptans. Då det framställs som något exotiskt och spännande av feminister är det också ett ganska starkt bevis för att det är ok. Du personligt kanske tycker det är fel, men inte feminismen i helhet. Du tillhör amatörfeminsmen som driver sin fantasifeminism på bloggar, samma skara som hanna friden, dahmer, fanny osv. Den är så otroligt annorlunda än den feminismen som finns i media och den feminismen som har makten. Statsfeminismen. Sluta försvara ”feminismen” när du tillhör en minoritet som har en egen liten uppfattning om vad ”feminism” är. Ta upp första bästa nyhetstidning och läs, du kommer garanterat läsa ungefär fyra artiklar per tidning som attackerar gruppen män. Det är den feminismen som du stödjer genom att enbart kalla dig feminist, så förbannat svårt ska det inte vara att fatta.
    Detta är en intelligensfråga, att inte kalla sig feminist.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

