2 x om objektifiering av människor av kvinnligt kön

1. Nej, Blondinbellas utvik bidrar enligt min mening inte till någon feministisk kamp för att få bort objektifieringen av kvinnors kroppar. Jag tycker inte att det är att ”ta tag i saken”. Det skapar bara ännu en bild för människor att betrakta och bedöma. Bara för att hon inte är modellsmal, eller ”size zero”, betyder det inte att hon avviker från den allmänna synen på vad som är skönhet. Det är bara människor med ett snedvridet kroppsideal som kan påstå något annat. Vad hennes bild förmedlar är inte ”Så här kan en kvinna också se ut och det är också ok!” snarare förmedlar den ”Titta! Jag är också sexig!” och vad är det för feministiskt eller progressivt med det? Jag har alltid tyckt att de där ”Nu ska vi älska våra kroppar genom att klä av dem och visa upp dem”-artiklarna som olika tjej- och damtidningar haft genom åren är problematiska för jag vet inte riktigt vem det hjälper att se bilder på nakna tjejer eller tjejer i snygga underkläder, fördelaktigt ljus och sexiga poser.

Jag önskar att vi alla kollektivt hade kunnat inse att det där med utseende egentligen inte spelar någon roll för det gör det inte. Skönhet sitter i betraktarens öga, det existerar bara i våra hjärnor, vad som är skönhet är dessutom i ständig förändring. Ju mindre vikt vi lägger vid utseende desto mindre viktigt kommer det att bli, precis som med andra saker som bara existerat i folks hjärnor. Som tankar om vad som är ett äkta eller ett oäkta barn t. ex. För 100 år sen, SUPERVIKTIGT. Nu, vem fan bryr sig.

2. Vad fan håller Carola på med? Ja jag vet att detta är ett par dagar gammalt nu, men HERREGUD! Hon har adopterat ett barn från Sydafrika och har nu startat projekt försköna barnet enligt vit västerländsk standard. Jag undar vad barnet ska tänka om det när hon blir stor. ”Det första mamma såg till att göra var att fixa så jag blev så söt som möjligt och det krävde att något gjordes åt mitt naturliga hår”. Vad kommer det att inpränta för känsla av vad hennes värde sitter i? Förhoppningsvis ger det inga bestående men.

Carola förklaring till varför det var en bra idé gjorde ju knappast saken bättre. ”Jag vill dock förklara hur det blev så att jag gick till frisören i Cape Town med lilla Zoe som är som alla andra 3 åringar som drömmer om att en dag få bli en riktig prinsessa. Än idag har jag inte sett en enda sagobok med en korthårig prinsessa… Fråga mig inte varför, men man måste ju ändå vara ärlig och erkänna att det ser vackert ut med ett långt och vågigt hår, trots allt.”. Angående Carolas prinsessförklaring har jag bara en sak att säga: Skriv en barnbok med en korthårig prinsessa då Carola! Hur svårt kan det vara? Du är ju kändis, det är säkert många som vill samarbeta med dig på den fronten! Är ingen annan sugen kan jag göra det fast jag inte är ett fan av prinsesskulten småbarn ägnar sig åt.

6 thoughts on “2 x om objektifiering av människor av kvinnligt kön

  1. Jag tror att skönhet spelar roll faktiskt. Dels tror jag att det finns nedärvt att vi uppfattar vissa saker som attraktiva, jag tror också att människor uppskattar skönhet. Jag tycker om skönhet, gillar att fota vackra människor till exempel. Däremot är den enorma skönhetsfixering vi har idag bara sjuk, den ska bort.

    • Jag gillar också skönhet och det är väl tämligen utrett att det finns vissa saker vi gillar att titta på, symmetri t. ex. Jag är en sucker för symmetri. Däremot vänder jag mig emot att det skulle spela roll på så sätt att det förändrar en människas värde på alla möjliga och omöjliga plan huruvida hen är att anse som vacker eller inte, som det gör nu.

  2. Läste också Carolas förklaring av varför hon gjorde hårförlängningar på ungen (ärligt talat bryr jag mig inte så mycket, men alla skrev så mycket om det att jag undrade vad det handlade om och ville kolla). Tycker det är pinsamt att hon säger att det var för att ”dottern själv ville”, typ. Ja, det är väl klart hon vill! Hon vill säkert också äta glass till middag, vara uppe hela natten, inte borsta tänderna osv. Men det får hon inte ändå, för hon har en förälder som vet att det inte är nyttigt för henne. Sen tycker jag inte Carola är värre än nån annan och hon kanske har fått lite väl mycket kritik, för det är jättemånga föräldrar som gör såna grejer med sina barn och Carola är ju bara del av en struktur. Men klart att hon kommer få mer kritik (och uppmuntran) eftersom hon bloggar om det.

    • Sen det där att en treåringen ”ville”. Har svårt att tänka mig att barnet själv kom på tanken, med just hårförlängning. De brukar mer vara i ”jag vill ha glass till frukost, lunch och middag”-stadiet i sina önskemål.
      Jag tror inte heller att Carola är värre än någon annan, det finns ju en massa mammor som inte bloggar som tycker att det är superbra att pierca bebisar i öronen för att ”man gör som man vill med sina barn”. Nått jag också tycker är helt sjukt, precis som att barn är ägodelar. Genom att Carola och andra skriver om det och folk reagerar kommer strukturerna fram och ifrågasätts och det tycker jag är bra. Det finns många som bara sveps med utan att fundera över varför de gör vissa saker med sina barn.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

