Om att ha kastat pärlor för svinen

Ett samtalsämne jag och Patrik ofta kommer tillbaka till är våra och andras erfarenheter av att ha blivit lämnad av en partner som behandlat en som skit och som en stått ut med lite för länge för sitt eget bästa. Vi har märkt både hos oss själva och andra att sådana uppbrott blir extra infekterade och smärtsamma för parten som av olika anledningar, kärlek eller gammal hävd, upplever sig ha tagit skit hen inte förtjänat. Sårade känslor och ilska kan stanna kvar långt efter det att kärlekskänslorna och önskan om att få den andra tillbaka försvunnit.

Vi har kommit fram till att det till stor del beror på att den en egentligen är mest arg på är en själv, att en stod ut, att en tog skit, att en inte var den första att lämna när en BORDE ha varit det då partnern för länge sedan slutat förtjäna ens kärlek och omtänksamhet.

Jag tror att det viktigaste för att komma vidare i sådana situationer är att försöka förlåta sig själv för vad som hänt, säga till sig själv ”Ja, jag tog mer skit än vad jag borde ha gjort, ja jag stannade för länge och det skadade min självkänsla och gjorde veckor, månader eller år av mitt liv extra jobbiga, men det är sånt som händer. Jag kan inte klandra mig själv för det i all evighet!”. Förhoppningsvis har en lärt sig av misstaget så att en i framtiden, när en kommer på sig själv med att stå och kasta pärlor på ett svin, har styrkan att gå därifrån.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

