Föraktet mot komiker som är av kvinnligt kön

Yaaay, hurra, hurraa!!!

Häromnatten när jag hade svårt att somna satt jag uppe och tittade på youtubeklipp på min iPad. Jag råkade snubbla över ett klipp med en brittisk stå upp komiker som jag tyckte var rolig. Hon heter Sarah Millican och hon är tydligen ganska känd i Storbritannien. Redan under första klippet hittade jag en kommentar högt upp som var nått som gick ut på detta ”Jag gillar egentligen inte kvinnliga komiker, men Sarah är jätterolig!”. Jag blev lite irriterad men tänkte att det kanske var en tillfällighet, en enstaka idiot som fått för sig att humor har med kön att göra.

Jag fortsatte titta vidare på olika klipp, och jag skämtar inte; Under varje jävla klipp med en komiker som också råkade vara kvinna var det någon jävel som skrev nått om att han ELLER HON egentligen inte gillade kvinnliga komiker men att denna var rolig. Eller så var betyget att komikern var skitdålig… precis som komiker av kvinnligt kön ”brukar vara”. Under vissa klipp är det t.o.m. långa diskussioner om huruvida komikern som råkar vara kvinna är rolig eller ej. För att hon är kvinna och kanske framförallt för att vissa av hennes skämt riktar sig till en kvinnlig publik. Precis som att komiker av manligt kön bara drar skämt som är universellt roliga för hela människorasen. Även när de snackar skit om sina flickvänner och hur jobbiga brudar är.

Antagligen menar de det bara som en komplimang, ”GRATTIS! DU ÄR JU LIKA ROLIG SOM EN KILLE!!!”. Men det är ingen jävla komplimang. Det är kvinnoförakt! Till slut började jag skriva arga svar åt dem som vägde in komikerns avsaknad av penis i betyget och upplyste dem om att de är idioter.

Jag tror jag ska börja recensera komiker av manligt kön på samma sätt ”Tänk att du är så skojjig fast du inte är kvinna, vem hade kunnat tro det!” bara för att visa en poäng.

2 thoughts on “Föraktet mot komiker som är av kvinnligt kön

    • Jag vet inte om jag tycker att så många komiker är riktigt roliga alls, men när en manlig komiker inte är rolig är det färre som kopplar ihop det med könet än när det gäller kvinnor. Lite som med allt annat, är en chef som är kvinna dålig ska man akta sig för kvinnliga chefer o.s.v.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

