Utmaning

Äntligen är det nån som bryr sig! ;-) Jag har blivit utmanad av Hippiemamman att svara på ett gäng spännande frågor.

Så här funkar det:
– Each tagged person must answer the 11 questions given to them by their “tagger” and post it on their blog.
– Then, choose 11 new people to tag and link them in your post.
– Create 11 new questions for the people you tag to answer.
– Go to their page and tell them they’ve been tagged!
– Do not tag back to the person who has already tagged you.

1. Vilken kändis, levande eller död skulle du vilja träffa?
Svår fråga. Jag har nog aldrig odlat någon riktig idoldyrkan. Om vi kan kalla Charles Darwin kändis hade jag gärna träffat honom!

2. Vilken TV-serie skulle du välja att leva i om du måste välja? (du behöver inte välja en karaktär, bara en ”värld”).
Sex and the city. Alla kvinnor där verkar ha ett så glassigt liv. De enda problem de har brukar handla om män och relationer och sånt kan jag hantera. Dock slipper jag helst högklackade skor.

3. Är du lik en kändis?
Nej. Det tror jag inte. Kanske när jag var smal eller smalare att jag möjligtvis var lik någon kändis på nått sätt, men inte nu.

4. Vilken superkraft skulle du vilja ha om du fick välja?
Jag skulle vilja kunna flyga. När jag har superkrafter i drömmar brukar de mest handla om att jag kan flyga. Det är alltid lika trist att vakna efter en sådan dröm. Senast jag drömde att jag flög var för bara några veckor sedan. Jag fightades med en transformer som också kunde flyga.

5. Vilket vilt djur skulle du vilja ha som husdjur om det gick?
Förutom vårt lilla vilddjur Sotis hade jag nog inte tackat nej till en säl. Jag vet inte vad det är med mig och sälar, men de talar verkligen till mina mjukaste sidor. När jag var barn började jag till och med gråta när jag läste en artikel i Illustrerad vetenskap (eller liknande tidning) där de skrev om att sälar var det enda djuret förutom människan som kunde gråta och så hade de en söt bild på en sälunge. En bild som såg ut som denna.

6. Vad skulle du göra om alla människor plötsligt blev zombies och du var en av få överlevande?
Jag har ingen direkt plan, men jag tror att jag skulle klara mig rätt länge. Målet hade varit att försöka kämpa mig bort från zombiesarna med de andra överlevande till nån plats där inga zombies finns och försöka överleva tillsammans. Jag borde titta på fler zombiefilmer för att få bra tips.

7. Vilket gäng (eller subkultur) tillhörde du när du gick i gymnasiet?
Jag umgicks med ett gäng tjejer som alla förutom jag och en annan tjej var invandrare från olika delar av världen. Främst mellanöstern. Jag hade aldrig någon period som många andra har där jag började färga mitt hår i intressanta färger eller hade intressanta kläder.

8. Favoritdinosaurie?
Brontosaurus, nu kallad Apatosaurus, har alltid varit en favorit. I början av1990 (eller om det var 1989) var jag med min pappa till Naturhistoriska riksmuseet som hade en dinosaurieutställning där de hade en plastmodell av ett Brontosaurusben. Mycket imponerande för en 8-åring! Dessutom gillar jag att den var växtätande. Det kändes mera snällt.

9. Vilken bedrift skulle du vilja bli känd/prisad för?
Jag har nog inte gjort någon bedrift som är värd att prisas än. Men i framtiden skulle jag gärna vilja skriva en bok som blir omtyckt. Om vad vet jag inte. Det skulle kunna bli en barnbok, roman eller faktabok.

10. Vilken tidsperiod och plats skulle du resa till om du fick låna en tidsmaskin och fick vara osynlig när du väl kom fram?

Jag hade velat åka tillbaka till 1770-talets Versaille för att spana in vad som verkligen hände vid det franska hovet vid den tiden för att förstå vad som ledde fram till franska revolutionen. Det hade varit läckert att få förstahandsinblick i ett riktigt dekadent europeiskt hov. Dessutom hade jag velat kolla in kläderna. Jag har alltid varit väldigt intresserad av historiska kläder, vilket också lett till att jag utbildat mig inom korsettsömnad. Dock har jag inte sytt jättemycket korsetter då jag inte haft någon symaskin och det ju kan vara trevligt att slippa börja sy dem för hand innan jag fått in bra rutin på passform, även om jag vet att jag borde sy historiska korsetter så.

11. Har du ärvt något som ligger dig väldigt varmt om hjärtat?
Det enda jag har verkligen ärvt genom att få det testamenterat till mig (förutom min pappas sommarstuga i Stockholms skärgård som jag var tvungen att göra mig av med för några år sedan) är smycken. Favoriten är en diamantring som jag fick av min mammas morbror efter att hans fru gått bort. Efter att också han gick bort några år senare blev jag testamenterad alla deras smycken. Jag har dem dock inte i mitt hem eftersom det känns lite onödigt och vanskligt. Förut hade jag alltid denna ring på mig, men sen nått år har jag slutat ha smycken annat än vid speciella tillfällen.

Mina frågor
1. Om du var en superhjälte, vilken superhjälte skulle du vara då och varför?
2. Har du en någon som du ser som en förebild för dig?
3. Hur ser du tillbaka på dig själv i högstadieåldern?
4. Vilken fördom skäms du mest över att du har?
5. Vilka tre filmer tycker du att alla borde se?
6. Har du något komplex?
7. Vilka faktorer var viktiga för dig när du valde gymnasieprogram?
8. Om du kunde välja vilket yrke som helst i världen, vad skulle du jobba med då?
9. Finns det något du gjort du känner att du inte fått tillräcklig credd för?
10. Du måste ställa upp som deltagare i en dokusåpa. Vilken såpa väljer du och varför?
11. Har du några guilty pleasures?

Jag skickar vidare till:

Elin Astrid

The Perfectly Defective Blog

Fumikofem

Dybeck

Ma pagaille

Redishfox

Churchburner McSatan

Vibrationer

Tant Carin: en väldresserad kulspruta

Alias Ebba

Fröken Bella

Så kan ni svara på frågorna om ni har tid och/eller känner för det.

4 thoughts on “Utmaning

  1. Åh men sälar är ju för söta! Jag har aldrig hört det där om att de kan gråta! I slottskogen här i Göteborg har dom en säldamm och på våren brukar de ha fått sina små kutar. De är ju så enormt söta. Jag hade verkligen velat klappa en!!

    Nu ska jag börja blogga på wordpress har jag tänkt… Men det verkar lite krångligt… Får sätta mig ikväll å försöka bena ut det… :) Saknar skrivandet så jäkla mycket.

    • WP är lite krångligt i början, men när man väl lärt sig hur det fungerar tycker jag att det varit mycket med användarvänligt än t. ex. blogg.se som jag bloggade på innan.

  2. Det vette fasen hur jag ramlade in här, men det var ju bra att jag gjorde det, för här fanns det mycket läsvärt. Just idag nöjer jag mig med att kopiera och skriva lite utifrån dina frågor. Återkommer!

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

