No Poo

Om balsammetoden och min snilleblixt:

Jag har länge No Poo:at både mitt hår och mitt ansikte till och från men har först nu hittat en hårrengöringsmetod som jag tycker är optimal. Det är balsammetoden.

Fast jag har ett ”typiskt skandinaviskt hår”, normaltjockt med fina hårstrån och bara ett svagt självfall tycker jag att det fungerar bra för mig och att håret varken blir platt, tungt eller fett. Jag tvättar håret 1-2 gånger i veckan. En gång om jag står ut med flottigt hår den sista dagen och två gånger om jag vill ha det rent hela tiden.

Den senaste månaden har det fungerat överdrivet bra faktiskt. Ändringen skedde i och med att jag läste om Garants balsam och valde att testa det.

Jag har långt hår, nu till midjan, och hade tidigare problem med att håret ned till öronen när det blev skitigt såg ut som att jag smetat in Bregott i skalpen medan håret från axlarna och ned stod som en frissig torr kvast. Sen jag började tvätta med balsamet från Garant har det faktiskt blivit mycket bättre. När håret blir flottigt blir det inte sådär hysteriskt flottigt som innan utan ser helt ok ut uppsatt. Längderna är också mycket mer återfuktade och glansiga. Skönt!

Det enda minuset enligt mig är att håret, på grund av att balsamet är parfymfritt, luktade för mycket hår fast det var nytvättat. Lite som smutsig kudde. Vilket såklart är naturligt och inte äckligt, men det störde mig ändå. Därför funderade jag på att doftsätta balsamet på något sätt. Först tänkte jag köpa eterisk lavendelolja och droppa i några droppar i flaskan, men jag fick aldrig ändan ur vagnen att införskaffa sådan. Men så kom jag istället på att jag i skafferiet har en burk ekologisk vaniljpulver och att det kanske skulle fungera. Så jag tog min nyköpta flaska balsam och hällde i ungefär 1 krm vaniljpulver och skakade om.

Som ni ser på bilden ovan blir det bruna prickar i balsamet. De känns faktiskt som små mjuka korn och jag kan tänka mig att det eventuellt ger en liten peelingeffekt men jag tror att det säkert bara är positivt för rengöringen.

Så idag en halv vecka senare bestämde jag mig för att testa på min produkt. Jag började med att, som jag brukar när jag inte har bråttom, fördela balsamet i hårbotten medan håret är torrt och gnugga in det lätt. Sedan hade jag i lite i längderna med och masserade in. Det luktade som vilken vaniljdoftande hud- eller hårvårdsprodukt som helst. Efter att ha väntat minst 15 minuter tvättade jag håret genom att först blöta det lätt och massera hårbotten och håret i ca 2 minuter för att med hjälp av balsamet och friktionen få bort fett och smuts ur håret. Sedan sköljde jag ur det, hade i lite balsam till, masserade in, väntade någon minut och sköljde noggrant igen.

Nu sitter jag här vid datorn med halvtorrt hår som doftar rent och lite milt, sött av vanilj. Success!

Balsamet ser nästan lite smaskigt ut, som smält vaniljglass:

7 thoughts on “No Poo

  1. Smart tips! Jag kan inte ha parfym i skallen, jag får sån klåda. Men vanilj kan jag ju prova! Bara det inte luktar så mycket, mitt hår har luktat hår nu i snart ett år och vill inte ha luktchock :)

    • Det luktar faktiskt inte mycket alls såvida jag inte håller håret mot näsan och då är det bara en mild doft av vanilj. Jag har också problem med parfym men det har mer att göra med mina luftvägar.

  2. Ping: Svinhufvud « Matildas blogg

  3. Om man vill börja med balsammetoden, ska man då ha i balsamet i hårbotten när håret är torrt och sen skölja ur det? trodde håret skulle vara blött.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

