♥ Menskopp!

Jag har en Mooncup Modell B som jag köpte för 3 år sedan och den fungerar bra för mig fast jag nu fyllt 30.

Om jag får en dotter hoppas jag att menskopp blivit fullt accepterat som alternativ till bindor och tamponger av allmänheten, alla de som tycker att menskopp är äckligt nu. Även om den inte skulle blivit accepterad hoppas jag att hon vågar använda en sådan ändå. Den är ju bara så smidig att använda! Samt diskret, något som var väldigt viktigt för mig som ung tjej.

Jag önskar att det gått att köpa menskopp när jag fick mens under början av höstterminen i 6:an, några månader innan jag fyllde 12 år. Det hade nämligen hjälpt mig nått enormt i min vardag under mensen! Det fanns säkert menskoppar då med, men det var inget jag var medveten om och dessutom fanns inget internet där man lätt kunde klicka hem en vara.

I vår klass var inte mens nått häftigt tecken på att en tjej höll på att bli vuxen som jag förstått att det är i vissa andra klasser, nej det var skämmigt och äckligt. Något att hånas för. Jag vågade inte ens berätta för min bästa kompis att jag fått mens utan hade en pakt med en annan tjej jag visste hade fått mens: Säger du inget till någon om min mens säger jag inget till någon om din. Jag tror inte jag började kännas vid till andra kompisar att jag hade fått mens förrän jag var 14-15. Tur att jag nu inte har svårt att prata om det alls. Vilken befrielse!

Eftersom jag har en ärftlig blödningsanomali, som det så fint heter, (en form av inte så allvarlig blödarsjuka) har jag alltid haft episkt överdrivet mensig mens, förutom under de år jag på ena eller andra sättet fått i mig hormonella preventivmedel. Därför behövde jag byta binda ofta. Våra skoltoaletter var dock inte utformade på så sätt att jag ville byta mensskydd där alls! Toaletterna var en på var sida om ingången från skolgården till vårt kapprum och dörren hade en 10 cm glipa längst ner.  Helkaklat och ekande. Alltså kunde någon komma in från rasten när som helst och höra hur jag bytte mensskydd. Pinsamt! Först ta bort den använda bindan ur trosan *RITSCH!!!*, sen ta fram en ny binda *PRASSEL!!!*, sen ta loss bindan från omslagsplasten *RITSCH!!!*, sätta bindan i trosan och ta bort pappret för vingarna på bindan *ritsch, prassel*. Jag kommer ihåg att hon jag hade menspakten med stod utanför dörren och pratade med mig en gång och att jag försökte överrösta prasslet och ritschandet genom att prata högt. Hon undrade varför jag skrek. Pinsamt, jobbigt.

Nej jag lät helst bli att byta mensskydd där vilket ledde till att jag blödde igenom ganska ofta. Något som kanske inte syntes eftersom det brukade hamna mitt mellan benen, men som var pinsamt och jobbigt ändå! I högstadiet när jag bytte skola blev det lite bättre för då kunde jag smita ner till handikapptoaletten som var i källaren och låsa in mig där ingen kunde höra vad jag höll på med.

En menskopp hade ju hjälpt nått enormt! Dels rymmer den mer mens och hade varit säkrare på så sätt. Dessutom gör den inte mycket ljud ifrån sig och det enda en behöver är en toalett med handfat och rent rinnande vatten. I bästa fall, det går ju att byta med mindre avancerade faciliteter än så, men det bästa alternativet är alltså inte mer flashigt än så.

Jag gillar En miljon små stegs tio åsikter om menskopp.

8 thoughts on “♥ Menskopp!

    • Det viktiga att komma ihåg är att det kan vara lite knixigt i början och att inte ge upp för det och tänka att det inte är nått för en själv.
      Sen jag fick in sättet som fungerar för mig har jag känt att jag aldrig vill använda nått annat mer än i nödfall, men det tog ett par, tre perioder.

  1. Jag använder också menskopp och är väldigt nöjd med den, men nog tycker jag att den är mycket krångligare att hålla på med än bindor eller tamponger! Skulle inte gärna byta menskopp på en offentlig toalett t.ex., tycker till och med det är lite jobbigt att göra det hemma hos andra. Man blir blodig om händerna och ibland låren, toaletten måste göras rent extra, handfatet måste göras rent, när man reser sig upp för att göra rent menskoppen kan det droppa osv. Men visst, *låter* gör det ju inte. Sen stämmer det som du säger att man kan ha menskoppen längre. Det räcker ju att byta morgon och kväll.

    • Ja, det är lite krångligare på det sättet, fast jag måste säga att jag blivit mkt bättre på det de senaste gångerna. Innan kände jag mig tvungen att duscha av mig efter insättning. Hade jag varit ute och flängt hade det nog känts bra med lite våtservetter och intimservetter till hands! Dock behöver jag som blöder mycket fippla med den varannan till var fjärde timme en dag som denna. Funderar starkt på att köpa en större modell… med glitter i (MeLuna)! :D Samt borde köpa Cyklo F till nästa period. Ibland är det bra lockande att börja med p-ring igen trots biverkningarna…

      • OJJÄVLAR och jag tycker jag blöder jättemycket nu efter jag har bytt till kopparspiral, men jag byter ändå bara morgon och kväll? Kanske borde byta en gång till mitt på dagen då så slipper det bli blod överallt. Jag blödde i och för sig extremt lite innan. (Då är det extra bra med menskopp eftersom tampong lätt torkar ut.)

  2. Du, det hoppas jag med! Jag fattar inte varför det skulle vara äckligt, man samlar ju mensen i tamponger och bindor också. Tamponger kan ju dessutom ge svamp, hur jävla fräscht är det?

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

