Om hen #2

Efter en twitterdiskussion om varandet eller ickevarandet av ordet hen vill jag skriva ner mina tankar kring varför jag är en anhängare av ordet.

För mig är det inte viktigt att få andra att hålla med mig om att hen är ett bra ord att använda. Dock vill jag att vi ska respektera varandra och inte attackera de som tycker olika. Vill jag använda hen får jag göra det, vill du inte göra det behöver inte du göra det …och så lever vi lyckliga i samförstånd i alla våra dagar eller nåt.

Det som jag känner är viktigast i hen-debatten är synliggörandet av hur mycket vi könar i samhället egentligen och att folk ska tänka till hur de skapar kön. En sjuksköterska är inte nödvändigtvis en kvinna, en konduktör är inte nödvändigtvis en man, ett barn i en röd overall är inte nödvändigtvis en flicka och ett barn i en blå overall är inte nödvändigtvis en pojke!

Med hen behöver man inte gissa, det finns inget behov av att fastna i funderingar över vilket kön en person må vara eller inte vara. Jag tror att det kan ge en stor push i rätt riktning angående folks föreställningar om kön. Vilket inte bara kan ge barn 100 möjligheter istället för två utan även oss andra.

Relaterade inlägg:
Om hen
Han eller hon?

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

