Men tänk på barnen i Afrika!

Lika lön för lika arbete? Seriöst! Tänk på barnen i afrika istället!

Jaha, ditt underliv blev söndertrasat under en helvetesförlossning och nu tycker vården att det är nått kvinn får räkna med? Tänk på de i Afrika, där DÖR de när de föder barn! De hade nog gärna levt med problem med att hålla urin och avföring bara de fått se sina barn växa upp. Tänk på dem!

Du tycker att det är fel att använda sig av surrogatmammor. Tänk på barnen i Afrika! De kommer inte växa upp och bli gamla nog till att ens ha chansen att bli surrogatmammor! 

Våldtagen av din partner igen, igen och igen? Tänk på barnen i Afrika! De blir inte bara våldtagna, de får HIV och AIDS av det också!

Jag blir väldigt trött på de där ”tänk på barnen i Afrika”-sägarna för ska en resonera så kan en inte ha en åsikt om något alls. Knappt ens om barnen i Afrika. Vad de egentligen säger är ”håll käften!” och använder sig av härskarteknik för att tysta andra, få andra att skämmas över sina problem och åsikter för att det alltid finns någon som har det värre. Jag ger dock blanka faan i vad de som vill tysta säger, jag skäms inte för mina åsikter. För jag vet att det går alldeles utmärkt att engagera sig på mer än en front! Dessutom är jag rätt övertygad om att de som tycker att andra ska tänka på barnen i Afrika inte själva tänker särskilt ofta på barnen i Afrika varför deras argument faller helt platt i mina öron.

8 thoughts on “Men tänk på barnen i Afrika!

  1. En klassiker från när man var liten;
    Ät upp! Tänk på barnen i Afrika, de svälter ihjäl!
    Jag ogillar också det sägandet- det säger ingenting!
    De flesta människor har simultanförmåga!

    • Jag slapp tack och lov höra det där att jag skulle tänka på barnen i Afrika i min familj. Men andra sade det ju, kompisars föräldrar, lärarna i skolan. Jag brukade säga åt dem att då kan vi väl skicka mat till dem, men det skulle inte gå tydligen, den skulle bli dålig på vägen dit. De tänkte uppenbarligen inte på torrvaror och konserver.

      • Jag brukade säga samma sak, ”men den kommer ju mögla på vägen fattar du väl? Ät upp nu”.

        Sjukaste och mest ologiska argumentet ever.

      • Vill en att barnen ska få ett konstigt förhållande till mat är att tvinga dem att äta ett bra knep. Vi har lätt för att lägga på oss vikt i vår familj så mina föräldrar har sett ett egenvärde i att inte tvinga oss att äta när vi säger att vi är mätta. Det tycker jag är ett vettigt ställningstagande oavsett vad man har för ärftlig kroppsform.

  2. Jag har en stark känsla av att de som tänker och agerar på ”smått” i vardagen och i sin närhet även har en benägenhet att göra det i större sammanhang. Och kan jag inte förändra för hela Afrikas befolkning kan jag kanske göra det lilla jag kan, i min närhet. Kanske sprider det sig, jo jag tror så förresten, det sprider sig för det behöver bara börja nånstans!!

    • Jag tror att de flesta som uppmanar andra tyckare att tänka på barnen i Afrika bara gör det som härskarteknik för att förminska andras åsikter och engagemang.
      Folk som bryr sig är folk som bryr sig. Folk som vill trycka ner folk som bryr sig är nog inte särskilt engagerade i mkt mer än sig själva. Det är vad jag tror.

  3. Ping: Angående armhålor, barnen i Afrika och feminism! « Tristessa

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

