Förbättring av BR leksaker!

Detta inlägg har varit på G i flera veckor, sedan reklambladet damp ner i min brevlåda, men Patrik hade snott kabeln till scannern och jag har inte orkat sno tillbaka den förrän nu.

För några månader sedan skrev jag ett inlägg om en hemskt könsstereotyp leksaksblaska från Jättekul. Bilderna jag scannade in från den uppmärksammades bl. a. i Lady Dahmers blogg. Detta inlägg handlar dock inte om Jättekul, utan om BR leksaker.

Jag läser just nu en distanskurs som heter Fotografi – Visuell kommunikation på 7,5 hp vid Högskolan i Jönköping och intresserar mig för bildspråk och vad en bild kan kommunicera. I höstas gick jag en kurs i fotografi vid Medborgarskolan i Malmö där läraren gått bl. a. samma kurs så jag hade fått en introduktion redan där. Allstå har jag nu i flera månader börjat lägga extra mycket märke till vad bilder jag stöter på förmedlar. En bild kan ju som ordspråket säger säga mer än 1000 ord!

Även om jag inte tror att BR någonsin haft en så överdriven leksakskatalog som Jättekuls har de tidigare begått andra ”genussynder”, i oss som bryr oss om genus ögon. Förut bad de en att på deras hemsida specificera kön på barn vid sökning på lämpliga leksaker en kan ha lust att köpa. Nu delar de bara upp i ålder. Jättebra! Det är inte leksaksförsäljarnas sak att berätta för föräldrar och barn vilka leksaker barn av olika kön ska intressera sig för!

Bilden ovan gör mig glad! Barnet, som jag utifrån klädsel och frisyr antar är en flicka tar för sig och tar plats, barnet som jag utifrån klädsel och frisyr antar är en pojke sitter lite snett bakom och liksom väntar på sin tur. Ofta brukar bildspråket vara tvärt om och flickor brukar mest få sitta bredvid och se söta ut. Jag tror att denna bild var ett medvetet val från BR och jag gillar den verkligen!

One thought on “Förbättring av BR leksaker!

  1. Ping: Leksakskataloger 2012 « Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

