Välkommet tafs vs ovälkommet tafs

För ungefär ett halvår sedan skrev jag ett blogginlägg jag kallade Äh, chill! Ta det som en komplimang! om en kvinna som blivit tafsad på i tunnelbanan och återgäldat det med att ge den tafsande mannen en rejäl omgång.

Nu har rättegången i målet varit, mannen blev friad i tingsrätten. Rätten ansåg det inte bevisat att han hade haft för uppsåt att ofreda kvinnan. Jag tycker såklart att det är fel. Enligt mig borde man anses förstå att någon kan känna sig ofredad av att bli tafsad på rumpan bara sådär utan att på nått sätt ha bett om det. Dessvärre är lagen inte utformad efter mitt tyckande. Kroppen är fortfarande öppen för att bli t. ex. tafsad på tills man ”stänger” den genom att säga ifrån.

Enligt kvinnan hade mannen sagt till henne att ta tafset som en komplimang. För oss som inte var närvarande på plats är det ju svårt att veta huruvida det är sant eller ej. Något som är sant är dock att många är av åsikten att man inte ska gnälla om man blir tafsad på utan bli glad över att någon vill tafsa på en.

Jag tänker mig att dessa människor utgår ifrån fantasier om känslor det skulle ha för tafs om det kom från en person de vill ska tafsa på dem, personer de vill ska se dem som knullbara. Tyvärr är verkligheten ofta en annan.

Observera nedan att teckningen nedan inte är menad som en studie i kvinnlig fägring utan en illustrering av välkommet tafs vs. ovälkommet tafs. Killen i den gröna tröjan har varit tänd på tjejen i den röda klänningen sedan han gick i åttan, tafsandet från henne gör honom således mycket glad. Kikki Danielsson är han sur på eftersom han läst schlagerkrönikan hon skrev för Aftonbladet om tafs i Melodifestivalen. Han tycker att hon, som klanöverhuvud för de svenska feministerna, visade tydligt på skevheten i feminismen. Han tror nämligen att feminister bara är emot kränkningar av kvinnor.

20120214-232854.jpg

8 thoughts on “Välkommet tafs vs ovälkommet tafs

  1. Ja men precis. Alla dessa män som alltid ska flika in att dom minsann bryr sig inte om tafs, vilket skitsnack! Hur många av dom skulle gilla att en äldre kvinna som hade ett utseende dessa män såg som ”fult” tafsade på dom? nej extremt få. I slutändan handlar det enbart om att dom försöker förminska kvinnor erfarenheter av tafs, inget annat.

    • Kanske tänker de också tillbaka på alla gånger de tafsat på en kvinna och vill de handlingarna att vara skitsaker. Eller ”komplimanger”, precis som vissa lärde sig redan i lågstadiet att de var. Antagligen ser de sig inte alls som de där ”fula snuskgubbarna” de är när de låter sina ovälkomna fingrar treva.

  2. Är det något jag blir irriterad på är det just tafs och att den tafsande mannen blev frikänd. Men det är just det som LD skriver om. Kvinnans kropp är lite av allmänt gods. Nu STÖR jag mig plötsligt på alla kommentarer om min kropp. Vem förutom jag ska bry sig om huruvida jag blivit smalare/tjockare?

    Bra inlägg, Matilda.

    • Tänk om folk kunde lära sig att hålla truten tills de blir tillfrågade när det kommer till andras utseende? Jag tycker också att det är himla jobbigt med snack om kroppen. Mig är superroligt att påpeka längden på. ”Oj vad du är kort! Varför är du så kort!?” ”Ja du… för att jag krympte 1 cm för varje korkad kommentar jag sade till folk när jag var yngre.”. Jag ser verkligen fram till den dan jag är gravid och människor med åsiktstourettes kommer ta alla chanser att kalla mig tjock och fet. Det ska bli jättekul! ”Jag tänkte precis säga detsamma!!!”.

  3. Haha, det ser jag också fram emot! ”Detsamma, detsamma liksom!”. Den som får kommentaren är ju oftast väldigt medveten om hur den ser ut. Min pappa är tunnhårig och har varit det sedan han blev 30, alltså nästan 20 år, och ändå ska folk skämta om det!

    Nej, kroppslig integritet på alla plan mot vuxna och barn är så himla viktigt.

  4. Ping: Om #tafs – en egen erfarenhet från högstadiet « Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

