Om ”hen”

Jag måste erkänna att jag blir lite matt och smått irriterad när jag läser kommentarer om det omdebatterade ordet ”hen” där folk undrar om man verkligen vill ”sudda ut könen” precis som att det var syftet med ett könsneutralt pronomen. Jag tycker nämligen att det känns som att de inte vill förstå vad man pratar om.

De allra flesta, för att inte säga alla (jag har ju inte träffat alla), hen/henom-förespråkare vill ha ordet att använda när de inte vet könet på personen de talar om. T. ex. ”Idag ska jag till en ny tandläkare, hoppas hen är lika bra som min förra.”. Inte för att ”sudda ut kön”, t. ex. när man ska till sin förälders kompis som man vet är man enligt biologiskt kön och/eller det kön han identifierar sig som ”Idag ska vi till LarsErik och fika, hoppas hen har bakat sin goda specialkaka.”.

Ett annat bra exempel är bilden på den tandlösa åldringen jag har i mitt inlägg Tandborstningstips. Jag skulle säga nått till Patrik om bilden och sade ”Farbrorn… eller tanten… eller HEN”, detta eftersom jag uppenbarligen tyckte att det var svårt att könsbestämma personen på bilden. Med ett ”hen” slapp jag ägna mig åt det, enligt mig, onödiga och ointressanta funderandet över främmande personers kön.

Vi är helt enkelt mycket snabbare att säga ”han” eller ”hon” om folk även om vi inte vet nått om dem än att säga ”denne”, ”vederbörande” eller nått annat könsneutralt. Ofta också baserat på fördomar och föreställningar om kön. ”Sjuksköterskan” blir ”hon” även om han heter Peter och ”Konduktören” blir han även om hon heter Karin. Ett ”hen” hade antagligen snabbare rullat av tungan än ett ”denne”.

Ett användande av ”hen” tror jag hade kunnat hjälpa att ”sudda ut” fördomarna om t. ex. kön och yrke eller kön och klädsel och ärligt talat ser jag inte problemet med det.

Relaterat inlägg: Han eller hon?

12 thoughts on “Om ”hen”

  1. Om jag inte är helt snurrig så finns det väl språk där han och hon inte existerar, har för mig att det var persiska. Men jag kanske har drömt. Dock gillar jag inte ordet hen hur det låter men det är ju bagatell och finns fler ord jag inte gillar ljudet av. Annars bra med könsneutrallt, men mer ”hin ” el ”hän” el nått helt annat nytt ord.

    • Vi behöver bara åka lite lite österut och hitta finskan där det inte finns han och hon.
      Jag tror att anledningen till att hen blivit populärt är för att det är det trebokstavsord som börjar på h och slutar på n som inte betyder nått annat, ja förutom att det är en ålderdomlig och ovanlig synonym av brynsten (enligt SAOL). Hun kanske, men som inflyttad skåning låter det för mig mest som nån Malmöit som säger hon. :-D

      • Aha, se där det fanns på nära håll. Vet du varför det är så just här att vi dela upp och andra klarar sig utan han och hon.
        När jag skriver tycker jag det ser fint ut med en liten ” * ” men det är ju svårt att säga,.. Nu fastnar jag ju bara mer och mer för ”Hin” när jag tänket på det under dagen.

  2. Jag tycker det är ett jättesmart ord som jag börjat använda sådär smått (även om jag av vana ofta börjar med att säga ”han eller hon”, men det funkar ju också).
    Lite konstigt/läskigt att en del kan vara så rädda för ordet, det är ju bara ett ord! Inget man måste använda om man inte vill.

  3. fast…. jag har hört om vårdinrättningar som kallar sina vårdtagare för hen… det vill inte jag då min könstillhörighet avgör hur mina symptom tolkas!

    • I vilket sammanhang är det de kallar patienterna hen? Tycker inte det borde spela så stor roll i de personliga mötet med vårdgivaren för vederbörande lär ju ha koll på vilket biologiskt kön patienten hen har framför sig har ändå.
      Sen är det ju inte riktigt de sammanhanget hen/henom-anhängarna bespetsar sig på heller som sagt var utan mer att man ska ha ett ord när man inte vill eller kan ange kön så om vården tänker sig detta utifrån ett genusperspektiv känns de lite snett.

    • Själv hade jag varit tacksam om läkare kunde se uanför sina fördomar om kön så jag slapp få diagnosen ”gnällig liten brud som inbillar sig” så fort jag sticker näsan innanför vårdcentralens väggar. Men det tror jag ligger långt i framtiden.

  4. Tristessa, nej jag vet inte varför. Vi får maila Fredrik Lindström och fråga! ;-) Det känns som att det är skillnad i de olika språkgrupperna vilka som gillat uppdelningen och vilka som inte gjort det så det måste ha uppstått tidigt i språkutvecklingen. Vårt språk tillhör den germanska gruppen och tittar man då på tyskan är de ju helt extrema när det gäller hon och han (och dem och det). T.o.m. grejer har kön och för dem inns inga regler så det är bara att lära sig uttantill. Hopplöst!

  5. Jag tycker inte ”denne” är könsneutralt heller. Det finns ju ”denna”, som femininum, och då borde väl ”denne” vara maskulinum?

  6. Ping: Om hen #2 « Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

