Jag kan inte riktigt släppa den där artikeln än…

Jag klarar inte riktigt av att släppa Aftonbladets artikel om sexturismen i Pattaya, Thailand som jag skrev lite kort om igår.

Speciellt ett citat har fastnat extra starkt: ”Hon (Ulla Wikman, min anm.) säger att fokuset på sex i Pattaya är en del av den thailändska kulturen och att den inhemska marknaden, där thailändska män köper sex av thailändska kvinnor, är långt större än turistköpen.

Enligt mig är det inget annat än rasism och rester av kolonialt tänkande angående länder utanför västvärlden som ligger bakom idén om att det skulle ingå i vissa länders kultur att sälja och köpa sex. Prostitution är lika lite deras kultur som det är vår kultur att åka dit och köpa sex! Prostitution har alltid funnits och kommer alltid att finnas överallt där det finns människor som är villiga att betala för sex och människor som är i behov av pengar, det är inget som endast sker i Pattaya.

Snack om att prostitution skulle vara ”deras kultur” i Asien är sånt som gör att skolbarn får skrivet i sina skolböcker eller sagt rakt i ansiktet av klasskamrater att de skulle ha någon medfödd talang för att suga kuk och andra sexuella grejer bara för att de råkar härstamma från ett asiatiskt land och har kommit hit genom adoption eller invandring. Och nej, detta är inget scenario jag fantiserat ihop! Det hände en vän till mig när hon gick i mellanstadiet redan för 15 år sedan när ett gäng flickor var sura på henne! Dessutom är hon definitivt inte ensam om sina erfarenheter. Jag har hört hur många liknande berättelser som helst!

19 thoughts on “Jag kan inte riktigt släppa den där artikeln än…

  1. Tycker också att det är kolonialt tänkande. På samma sätt som 60-åriga män åker till Thailand och gifter sig med en 19-åring. Det är ju en winwin situation! Mmmm eller hur….

    • Man kan ju inte tänka på vad man säger när man säger en sån sak! Winwin situation… som i att hon får det lite bättre ekonomiskt och han får en fru som är ung nog att vara hans barnbarn. Gross!

  2. Kulturellt eller inte… kalla det vad du vill. Grunden i hela ”systemet” kommer dock av hur det hela har uppstått i Thailand. En kvinna är i många delar av den thailändska landsbygden inte värd mycket. Den äldsta systern anses ofta vara den som ska försörja föräldrar och syskon. När det är så fattigt som det är så uppstår tyvärr världens äldsta ”yrke” som enda möjligheten att överleva. Hon tvingas därför sälja sig (långt ifrån alla gånger med våld, utan mer av den psykiska pressen av att få fram pengar), mestadels till thailändska män. Det är därför sant att andelen thailändska män som köper sex av thailändska kvinnor är långt större än turistköpen. (Inte så konstigt kanske, de är trots allt fler i antal än turisterna.)

    När turisterna kom flyttade (och flyttar fortfarande) många av tjejerna till turistorterna istället, då de där kan tjäna långt mycket mer pengar än av en thailändsk kille på landsbygden. I många, många thailändska familjer anses detta ”jobb” vara helt ”normalt” och nödvändigt för familjens överlevnad. De flesta tjejerna är inte tvingade fysiskt av en hallick att jobba, utan är ”egenföretagare” som erbjuder sina tjänster pga trycket av sin egen livssituation och familj. Detta sagt av thailänska tjejer som jag träffat både i Thailand och i Sverige. Så, hur dumt uttalandet av Ulrika i artikeln än lät, så är det till stor del sant!

    Hade inte fattigdomen och nöden varit som den är, och om inte så många thailändska mäns syn på sina kvinnor varit som den är, så hade inte kvinnorna behövt tvingas till sex för att försörja familjerna! Eftersom prostitutionen av många thailändare ses som en nödvändighet så är det ju inte konstigt sedan om kvinnorna välkomnar turisterna med pengar… och inte så konstigt då att turisterna tar chansen att få känna sig omhändertagna till en billig peng. Allt ”normaliseras” av både thailändarna själva… och turisterna… tja, de ser sig som välgörare till den fattiga kvinnan.

    För att komma till bukt med hela problemet måste man alltså i första hand angripa fattigdomen på landsbygden, och i andra hand försöka ändra den ”kulturella” synen att det är döttrarna som ska försörja resten av familjen.

    • Nej, det är väl lika konstigt att thailändska män köper sex av thailändska kvinnor som att det skulle vara konstigt att svenska män köper det av svenska kvinnor, nått som visserligen inte är normaliserat men inte ovanligt även om det nu inte sker öppet. Dock hade få kallat DET en kultur. Jag har inte ens hört folk prata om en prostitutionskultur i de länder i Europa där sexhandel sker öppet. Jag har bara hört det i hänseende till Asiatiska länder. Det är också bara vänner till mig med asiatiskt ursprung som blivit stannade på stan i Sverige och frågade vad de kostar som om det vore självklart att de var prostituerade. Även om det kanske i deras fall mest handlat om män som velat visa sitt rashat och kränka.

      Sen tror jag precis som du att för att komma till bukt med prostitution så behövs en attitydförändring även hos sexturister, kanske framförallt hos dem, samt möjlighet för folk att inte behöva vara tvungna att sälja sig för att få en vettig inkomst. Visst finns det de som väljer att vara prostituerade och för ut ett nöje av det, men jag tror inte att de är i majoritet även om myten om den glada horan gärna vill påskina just det.

      • FumikoFem:

        Förstå mig rätt! Jag försvarar inte prostitutionen, bara försöker förklara varför den är så vanlig. De thailändska kvinnorna förtjänar ju hellre sitt upphälle genom ett hederligt yrke, men när de nu anser sig tvingade att ta till sin kropp för att överleva… tror du inte själv då att de är ”gla-are” att få kanske tio gånger mer pengar av en utländsk man än vad de skulle få av en inhemsk? Då behöver de förhoppningsvis inte förnedra sig lika ofta.

        Jag skulle dock önska att både thailändska regeringen och övriga världen tillsammans kunde inse och göra något åt problemet genom att satsa på ordentliga jobb på landsbygden… OCH kriminalisera torskarna… men, men, thailändska staten ser tyvärr (sex)turismen som så viktig så att de ser genom fingrarna…

  3. Jag tänker inte försvara sexköpare här, och jag är själv halvasiat, dock med japanska hälft, men…

    Du borde faktiskt:
    1. Läsa på om Vihan-buddismens (vilket drygt 90% är) syn på sex. En buddistisk person i Thailand får ha ett köpeförhållande utanför sin eget giftermål. Så jo – just i Thailand och några närliggande länder är prostitution kulturellt. Buddismen har även en syn på kroppen som något utan något som helst värde. Du får sälja/köpa kroppar hur du vill. En normal åsikt som dessutom finns i Thailand (vet ej om den är i minoritet eller majoritet) är att prostitution är bra eftersom det leder till mindre våldtäkter.
    2. Thailand är ett av få länder som inte har varit koloniserat i sydostasien och är väldigt stolta över det, så att prata om detta som någon slags kolonisering är något de hade varit grymt förbannade om du tog upp med dem. Det är något av det stoltaste folket som finns.

    Återigen, det är svin som flyger dit och utnyttjar fattigdom. Att de som inte har någon som helst med buddismen att göra försöker bortförklara sitt utnyttjande på det sättet är idiotiskt. Speciellt eftersom den ”accepterade” prostitutionen i Thailand i första hand är den inhemska. Att ha sex med en utlänning är i de (rasistiskt) thailändska ögonen ett nedköp. Och de asiater som växer upp i Sverige, likt mig, har självklart inget med det synsättet att göra. Det är inte genetiskt att vilja/tvingas vara prostituerad.

    Men thailändsk kultur skiljer sig från svensk, att de har en mer lättsam syn på prostitution borde du faktiskt läsa på om innan du skriver.

    Det största problemet i Thailand gällande prostituion dessutom är inte thailändska prostituerade, eftersom dessa – hur fattigt än vissa tror det är – i majoriteten av fallen har valt detta själva. Arbetsmarknaden i Thailand (iaf fram till översvämningarna) blomstrar. Det största problemet är samma problem som vi har i västvärlden – trafficking. Från Burma, Kambodja etc. I Thailand finns det dessutom inga regler som skyddar dessa som det finns i Sverige, så Thailand svämmar över av dem. Dessa måste sälja sig eller svälta i praktiken, och eftersom inte sexköparna kommer till dem får de ta sig dit sexköparna är.

    Och bara så att du förstår – jag hatar religion, jag tycker att allt kvinnofientligt som har gjorts i religionens namn är så sjukt att Påven och andra heliga personer borde avsättas nu. Och jag anser att det saker bör ändras i Thailand. Och jag anser att svenska män som åker till Thailand är både störda i huvudet och allmänt konstiga eftersom de bara kan åka över sundet eller till Tyskland om det är så viktigt med sex, dock handlare det väl om jag förståt det rätt i Thailands fall om ”relationsprostitution”.

    Jag skriver bara att det som hon säger (Ulla) stämmer. Faktiskt.

    • Nej de hade inte blivit förbannade över mitt prat om rester kolonialt tänkande om de uppfattat vad jag talade om vilket du inte gjorde nu. Kolonialt tänkande handlar inte om vilka länder som varit kolonialiserade, jag vet att Thailand inte varit det, det handlar om vita människors syn på sig själva i förhållande till icke vita människor. Det är sånt som t. ex. gör att vissa personer som aldrig skulle ha sex med ett barn i Sverige kan ha det med ett barn av en annan hudfärg i ett annat land. Det är sånt som skapar fenomenet bland vissa engelsmän av arbetarklass som gnetar i ett år på jobbet för att få ihop pengar till en Thailandsresa för att där vräka sig som ena postkoloniala massas och och bete sig som svin för att få känna sig för mer än andra en gång om året. Det har alltså, och jag upprepar, INGET med kolonialiseringen i sig att göra utan kolonialism.

      Jag tror inte jag vill läsa den boken för den kommer hålla mig vaken om nätterna, men jag förstår vad du menar. Det är ju bra om deras livsfilosofi inte stigmatiserar prostituion för det underlättar ju för de prostituerade, men jag vänder mig ändå mot tanken om att prostitution skulle vara typiskt för vissa delar av världen då jag är övertygad om att den hade och har ”blomstrat” (känns som ett vidrigt ord i sammanhanget) överallt där det finns sexköpare och ett behov av pengar. Så även i våra monoteistiska länder med en strikt syn på sexualitet framförallt gällande kvinnor även när det var synnerligen vanskligt att prostituera sig eftersom det kunde göra en ett huvud kortare.

      • Problemet som i många patriakala strukturer är att det ligger i religionen och således i kulturen. Och ja – du har rätt att de som reser dit beter sig kolonialt, men vill du som västerlänning ändra på deras religion och kultur som innefattar prostitution så skulle jag väl även kalla det koloniserande tankar, även fast man gör det för ”kvinnornas bästa”. Och jag är ju som sagt halvjapan, och även Japan har hög prostitution jämfört med det flesta fattiga västerländer trots att det är ett rikt land. Buddismen återigen.

        Och alltså vad jag menade med min kommentar är att de inte är provocerade av prostitution som ett dåligt attribut mot dem, men däremot är det de med saker som anses klassiskt nationalistiskt. Frågar du en normal kvinna utanför Bangkok om hon vill ligga med dig för pengar så blir du antagligen avspisad, i Sverige vet jag inte vad som hade hänt, antagligen hade man trott att du skämtat. Säger du att Kungen är en idiot så skall du bli glad om du inte blir misshandlad i Thailand, i Sverige håller vi nog med :)

        Sedan finns det ju fördelar med den synen på kroppen som buddister har. T.ex. så är ju ätstörningar mindre vanliga, kroppsmedvetenheten inte så hetsande och synen på att byta kön är inte så stigmatiserad.

        Sedan åker inte horköpare som vill göra obskyra saker till Thailand, de åker till Kambodja, Colombia eller Laos eller andra fattiga länder där folk tvingas ställa upp på de mest förnedrande saker, inkl. att sälja sina barn för brödfödan.Thailand är i förhållande för rikt, för industrialiserat och för internationaliserat för det. Det är väl i första hand folk som vill ha relationslika förhållanden med tjejer som är ouppnåbara för dem, samt homosexuella som vill smyga med det och solturister som ser det som en extra bonus som åker dit. Och det är snällt av dig att ta engelsmannen som ett exempel, men den svenske mannen fungerar lika bra eller bättre. Sverige är en stor del av de sexturister som finns procentuellt mot befolkningsmängd.

        Men du har rätt att det inte är buddismen i första hand som har gjort så att turistprostitutionen finns i Pattaya, det är Vietnamkriget. Däremot hade ju den inhemska prostitutionen funnits där oavsett vad västerlänningar hittade på. Den fanns innan kriget.

        Vad jag egentligen bara ville ha fått fram är att det hon säger stämmer och är enligt mig inte mer rasistiskt än att säga att svenskar dricker mycket kaffe eller att amerikaner är tjocka.

    • ivanboring:

      ”Så jo – just i Thailand och några närliggande länder är prostitution kulturellt.”

      Så kan vi kalla det vd dess rätta namn: exotisering. Vilket har sin grund i rasism.

      Synen att prostitution leder till mindre våldtäkter är en patriarkal syn, finns även här i västvärlden – För kvinnor förväntas ställa upp för att blidka alla kvinnohatande män som annars skulle våldta och misshandla frun hemma. Sjuk misogyn syn.

      Att ursäkta denna syn med kultur och religion gör den inte mindre patriarkal och rasistisk. Så enkel är det med det.

      Och jag säger fuck those som ursäktar allt med kultur och religion.

      • Alltså först som jag skrev i texten ovan – att västerläningar försöker ursäkta med detta är löjligt. Det är inte eller har inte varit del av kulturen.

        Och ja – Thailand är extremt patrialkalt. Likt många andra extremreligiösa länder.

        Och nej – man kan inte ursäkta den synen med kultur och religion, den bör och kommer ändras när det blir ett rikare land.

        Däremot så anser jag det inte är något rasistiskt i hennes citat eftersom hon säger något som thailändarna själva säger.

  4. Så det är inte rasistiskt av västerlänningar som säger samma som thailändare? Då tycker du också att nigger inte är rasistiskt eftersom det sjungs i sånger av afroamerikaner? Nej du, vi får nog komma överens om att vi inte är överens. Du vet väl att jag inte måste tycka som du hoppas jag, lika lite som jag kräver att du ska tycka som jag.

    • Fast ordet nigger få ju mer eller mindre alltid samma värde när det sägs av en vit man mot en svart man. Ordet hora har ju olika värden beroende på i kulturen där det sägs. Och jag är säker på att det är mer värdeneutralt i buddistiska länder som den som säger det bor i.

      Och nej vi behöver inte hålla med varandra, och jag tror faktiskt att vi tycker det samma om det mesta med horköpare och speciellt om sexturister till fattiga länder. Jag tyckte mest i en artikel fylld av idioter så var hon den som faktiskt försökte nyansera bilden lite.

      • Jo vi håller nog med om det mesta, jag har kanske nått emot just hennes inställning för att hennes man (som han iaf själv uttryckt det i artiklar) är en av de som ”åtnjuter” den här ”kulturella grejen” hon pratar om, hennes svenska man. Så han är ju en av horgubbarna och det är uppenbarligen nått hon tycker är rätt och riktigt, annars hade hon väl inte varit med honom.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

